torstai 10. maaliskuuta 2011

Tietotekniikan periferia

HS 10.1.

Alle puolella opettajista oma tietokone työpaikalla

Opetusministeri Henna Virkkunen (kok) ja Opetusalan ammattijärjestön OAJ:n puheenjohtaja Olli Luukkainen huolestuivat torstaina tuoreen selvityksen tiedoista, joiden mukaan perusopetuksessa alle puolella opettajista on henkilökohtaisessa käytössään tietokone.

Opetushallitus julkaisi torstaina Opettajat Suomessa 2010 -raportin, johon Tilastokeskus keräsi tiedot viime keväänä.

Kahden vuoden välein tehtävässä kyselyssä kerättiin ensimmäistä kertaa tiedot myös työvälineistä kuten tietotekniikasta.

Virkkusen ja Luukkaisen mukaan opettajien työvälineet pitäisi saada nyt rivakasti kuntoon. Erot koulujen välillä ovat myös liian suuret. Osassa kouluja oppilaillakin on omat kannettavat, kun taas osassa opettajat jonottavat välitunnilla opettajanhuoneen muutamalle koneelle.


Kaikenmaailman suomi-tietoyhteiskunta-pulinaa on riittänyt. Totuus on karu, alle puolella opettajista on henkilökohtaisessa käytössään tietokone! Lukema on pöyristyttävä!

On aivan turha olettaa, että tietotekniikan opetus etenee, jos kunnon välineitä ei ole.

Joka luokassa on oltava kiinteä kone opettajan pöydällä, heittimet ja älytaulu. Suomesta ei tehdä tietoyhteiskuntaa jonottamalla opettajienhuoneen ainoalle koneelle.

Tietotekniikan suhteen puheiden ja tekojen välinen ristiriita on järkyttävä.

Otetaan esimerkki. Oma kouluni on hyvin varustettu. Koulussamme on ajanmukainen tietokoneluokka. Luokissa on kone opettajien pöydällä, heittimet ja älytaulu.

Silti koen riittämättömyyttä. Koska koulumme on suuri, siihen ainoaan hyvinvarustettuun tietokoneluokkaan pääsen luokkani kanssa vain yhdeksi oppitunniksi viikossa.

Aamuhesarissa joku kirjoitti yleisönosastossa, että lapsille pitäisi opettaa kymmensormijärjestelmää. Olisi hyvä, että heille opetettaisiin tietokoneen peruskäyttö ja heidät perehdytettäisiin perusohjelmiin kuten Office-pakettiin ja kuvankäsittelyohjelmiin. Verkko-oppimista pitäisi kehittää mm. Fronterin avulla. Jossain Lapin perukoilla ja lukioissa puhutaan etäopettamisesta ja -oppimisesta. Pilviteknologiakin koputtaa jo ovella.

Hello, hello, hello! Hurskaat on toiveet.

Kuten jo aikaisemmin olen kirjoittanut, homma alkaa edetä, kun oppilaat saavat ne henkilökohtaiset koneensa, olivatpa ne sitten miniläppäreitä tai tablettikoneita.

Mutta se aivan ensimmäinen asia on, että joka maikan pöydälle asennetaan opettajalle henkilökohtainen tietokone. Eipä olisi hassumpaa, jos kunta kustantaisi lisäksi omat kannettavatkin.

3 kommenttia:

  1. Voit olla oikeassa. Että sitä vailla vain ollaan, että talon eteen ajaa rekka, joka tuo joka ukolle koneet. Että sitten siitä se lähtee.

    Ei lähde. Tarvitaan toimintamalleja. Simppeleitä. Lisäarvoa tuottavia.

    Panen toivoni iPadiin. Josta voi lukea oppikirjat.

    VastaaPoista
  2. Kyllä ne oppilaat ehtivät vapaa-ajallakin surffaamaan netissä ja muuta hyödytöntä. Ei koulun aikaa ja resursseja kannata tuhlata "tietotekniikan" opettamiseen.

    VastaaPoista
  3. ad Ano... Ei varmastikaan blogistimme tarkoita "tietotekniikan" opettamista, vaan sisällön opettamista. Kriittistä mieltä ja osaamista välineeseen ja sen välittämään teitoon, oikeata käyttöä erilaisiin tekemisiin jne. jne.

    Itse toimiessani opettajana tuli eteeni oppilas, joka oli omassa aneessani varsin lyömätön suullisesti, mutta sitten oli ongelmakin. Se kirjoittaminen. Muistiinpanoista tai kokeiden tuotosta ei saanut selvää apteekkarikaan. Kun tiesin oppilaan vanhempien taloudellisen tilanteen hyväksi, niin kehoitin poikaa puhumaan isälleen läppärin hankkimisesta. Näin tapahtui. Samalla tapahtui melkoinen ihme. Pojan muistiinpanot toimivat ja kokeiden vastaukset vastasivat suullista osaamista. Jokin oli vaan pielessä kynän kanssa, mutta laitteella se onnistui. Miksi emme niitä käyttäisi?

    VastaaPoista