YLE 16.3.
Painava reppu pilaa koululaisen selän
Lapset raahaavat reppuja, jotka ovat yli 10 prosenttia heidän omasta painostaan. Tutkijoiden mukaan raskaista repuista aiheutuu selkäkipuja ja muita vaivoja. Ongelma liittyy vallitsevaa istuvaan elämäntapaan.
Tutkimuksessa arvioitiin yli 1400:n iältään 12-17-vuotiaan espanjalaisen koululaisen selän terveys. Teinit punnittiin 2 kertaa. Ensin ilman takkeja, kännyköitä, avain nippuja yms painolastia, mutta koulureput selässä. Toinen kerta punnitiin ilman reppuja. Myös pituudet mitattiin ja koululaisten terveyttä, elämäntapoja, liikkumista tai sen puutetta selvitettiin
Suurin osa, 9 kymmenestä, kanniskeli keskimäärin lähes 7 kilon reppuja. Reilusti yli puolet kantoi reppua, joka painoi 10% teinin omasta painosta ja joka viidennen reppu ylti 15 prosenttiin omasta painosta. Joka neljännellä oli ollut selkäkipuja enemmän kuin 15 päivänä edeltävän vuoden aikana. Yleisin selkävaiva oli skolioosi tai selkärangan käyryys, mistä seurasi alaselkäkipuja sekä jatkuva lihasjännitys.
Tytöillä oli suurempi selkäkipujen riski ja heillä riski kasvoi iän myötä.
Monet lapset kuskaavat ylettömän painavia reppuja, mikä on haitallista kehittyvälle lapselle. Pitkän päälle liian painavat reput voivat aiheuttaa kroonisia kipuja ynnä muita selkävaivoja, toteaa British Medical Journal.
Yhdeksän kymmenestä oppilaasta kanniskelee edestakaisin yli 7 kilogramman reppuja, huh huh?
Reppu on koulukirjojen ja- tavaroiden kanniskeluväline, ei säilytyspaikka.
Tiedän, että on oppilaita, jotka kanniskelevat kouluomaisuuttaan koko ajan repussa. Kyllä silloin selkä vääntyy. Oppilaiden ajatusmalli on selkeä, kun tavarat kulkevat koko ajan repussa, mitään ei unohdu, ei kotiin, ei kouluun. Wilmaan ei tule koulutavaroiden unohdusmerkintöjä.
Painotan omille oppilailleni, että koulukirjojen säilytyspaikka on koti.
Kirjat on säilytettävä yhdessä paikassa nätisti pinottuna vihot kirjojen välissä. Reppuun laitetaan vain seuraavan päivän kirjat.
Katselin oman kolmannen luokkani lukujärjestystä. Maksimissaan yhtenä päivänä on neljä lukuainetta, neljä oppikirjaa. Jotkut oppikirjat painavat hieman enemmän kuin toiset, mutta neljän oppikirjan kokonaispaino on noin kolmisen kilogrammaa. Kolme kilogrammaa ei taita lapsen selkää.
Yritän opettaa lapsille järjestelmällisyyttä, mutta joillekin oppilaille omien tavaroiden hallinta on lähes mahdotonta. Reput ja pulpetit ovat heillä jatkuvassa kaaoksessa. Lienee niin, että järjestelmällisyys on synnynnäistä.
Myönnän, olen liiankin pedantti ihminen järjestyksen suhteen. Luokassani on jatkuva järjestys, kaikki tavarat ovat paikoillaan ja löydettävissä. Oppilaiden työt on sijoiteltu seinille ja ikkunoille lähes sotilaallisen säntillisesti. Poikkeus on etuseinä liitu- ja älytauluineen, etuseinään en ripustele mitään, koska opiskeluaikoinani kerrottiin, että etuseinän on oltava kliinisen puhdas, jotta oppilaiden keskittymiskyky ei herpaantuisi.
Myönnän, on luokkani etuseinällä yksi valkoinen vaaka A-4 lappu mustalla pohjalla, SSK, opiskelutekniikkaa, Silmäile, Syvenny, Kertaa.
Postimerkkeily ja kaikenlainen keräily auttaa järjestelmällisyyden kehittymisessä.
British Medical Journal toteaa, että vallitseva istuva elämäntapa lisää selkäkipuja ja muita vaivoja. Vielä pari vuosikymmentä sitten lapset lähtivät liikkeelle tehtyään kotiläksynsä, nyt moni lapsi jämähtää joko tietokoneen tai television ääreen, istumaan.
Terveen, liikkuvan lapsen selkä kestää tavallisen koulurepun painon. Nykyreput ovat aivan toista maata kuin ennen, niin hyvin ne on suunniteltu lapsen selkää ajatellen. Juuri kukaan lapsi ei kuljeta koulutarvikkeitaan käsin kannettavissa koululaukuissa.
Käsittääkseni koulurepun paino ei vaikuta skolioosin syntymiseen. Skolioosin syy voi olla lantion vinouma, joka on yleensä perinnöllistä laatua. Usein skolioosin syytä ei tiedetä.
Omassa suvussani esiintyy skolioosia. Rankka skolioosi tukihoitoineen ja leikkauksineen on kasvavalle lapselle tai nuorelle rankka kokemus, itsetunto on kovilla.
Kouluvaarin terveisiä torstailta 20.11.
-
Tällä viikolla kouluvaaripäiväksi osui torstai. Työvuoro alkoi klo 8.15 ja
päättyi klo 14.15. Miten ihana koko luokan taideteos olikaan ikkunalla
tuomassa...
Onko arv. opettaja kuullut työkirjoista? Silloinhan reppuun tulee neljän lukuaineen päivänä kahdeksan kirjaa + sitten nämä luistimet, sukset ja muut liikuntavehkeet. En minä ainakaan sellaista kivirekeä alkaisi niskassa raahata.
VastaaPoistaAno...työkirjoihin ei ole juuri varaa.
PoistaNeljää oppikirjaa kohden on keskinmäärin vain yksi tai kaksi työkirjaa kunnasta riippuen. Esim. Vantaalla omalla kolmannella luokallani on vain äidinkielen ja englannin työkirjat. Ko. oppiaineet eivät välttämättä ole samana päivänä.
Luistimia ja suksia kanneskellaan harvakseen.
Ydinsanomani on, minkä British Medical Journalkin totesi, vallitseva istuva elämäntapa lisää selkäkipuja ja muita vaivoja.
Pitäisikö urheiluvehkeet jättää sitten kotiin? Lapset eivät edes koulussa luistelisi tai hiihtäisi?