Lasten kotiopetus ehkä luvanvaraiseksi
Opetusministeri Jukka Gustafsson (sd) tekisi lasten kotiopetuksesta luvanvaraista, jotta jokainen lapsi saisi varmasti peruskoulun oppimäärän mukaisen opetuksen.
"En olisi kieltämässä kotiopetusta, mutta yhteiskunnalla on myös velvollisuus huolehtia, että lapsen oikeus oppiin toteutuu myös kotona opetettaessa", ministeri toteaa Helsingin Sanomille.
Gustafsson uskoo, että valtaosassa kotiopetuksesta ei ole nyt erityisiä ongelmia.
Kovin laajaa suosiota kotiopetus ei Suomessa ole saanut. Peruskoulussa on oppilaita kaikkiaan lähes 540 000. Tuorein tieto kotiopetuksen valinneista on vuodelta 2010, jolloin heitä oli noin 300. Määrä on pysynyt melko muuttumattomana viime vuosina.
Suomessa ei ole koulupakkoa, mutta huoltajalla on vastuu seurata oppivelvollisuuden suorittamista ja opintojen etenemistä.
Kunnan velvollisuus on valvoa kotiopetusta ja ottaa tenttisuoritukset vastaan.
Opetusministeri Gustafsson sohaisi intohimoja herättävään aiheeseen.
Gustafsson on oikealla asialla. Olen kirjoittanut kotiopetuksesta aikaisemminkin:
Kotiopetus on Suomessa hyvin marginaalinen ilmiö, opetusta kotona saa vain noin 300 oppilasta, mikä on vähän vaikkapa Ruotsiin verrattuna.
Kotiopetus on lapselle melkoinen riski.
En jaksa uskoa, että kukaan isä tai äiti pystyy korvaamaan kouluopetusta, jota oppilaan peruskoulun aikana antaa leegio ammattilaisia, luokanopettajia ja liuta erikoistuneita aineenopettajia. Yhdeksän vuotta lapsen elämästä on paljon.
Voi olla, että joku opetusjonglööri pystyy opettamaan tietoaineita jollakin tasolla, mutta kuinka on taito- ja taideaineiden laita? Kuinka lapsi voi pelata kotona yksin jalka- tai koripalloa? Kuinka hänelle opetetaan yhteislaulua tai -soitantaa? Kuinka on ilmaisun tai ryhmätöiden laita?
Voi olla, että joku opetusjonglööri pystyy opettamaan tietoaineita jollakin tasolla, mutta kuinka on taito- ja taideaineiden laita? Kuinka lapsi voi pelata kotona yksin jalka- tai koripalloa? Kuinka hänelle opetetaan yhteislaulua tai -soitantaa? Kuinka on ilmaisun tai ryhmätöiden laita?
Olen aina miettinyt, kuinka kunnat voivat tenttiä taito- ja taideaineet? Kuinka voidaan tenttiä, kuinka lapsi tulee toimeen muitten kanssa?
Pitää ottaa huomioon, että peruskoulu ei ole suinkaan ole pelkkiä oppiaineita. Peruskoulu on ainoa paikka ihmiselämässä, jossa ihminen kohtaa kaikenlaisia ihmisiä. Peruskoulu on kaikinpuolin sosiaalista toimintaa. Peruskoulun jälkeen alkaa lopullinen eriytyminen.
Sosiaalioikeuden professori Pentti Arajärvi esitti tärkeän näkökohdan. Hänen mielestään on vastuutonta, että koulu ehdottaa lasta kotiopetukseen lapsen erilaisten ongelmien vuoksi:
"Jos kotiopetushalu ei lähde vanhemmista, ei lapsi saa kotona sellaista opetusta, jonka oppivelvollisuus edellyttäisi. Silloin lapsi jää heitteille." (HS)
Olen samaa mieltä.
On ainakin kolme ihmistä, jotka haluavat kotiopetuksen luvanvaraiseksi, Arajärvi, Gustafsson ja Enkeliporsas.
Minun on suorastaan pakko kirjoittaa tämänpäiväinen koulussa sattunut pikkutapahtuma. Koulupäivät ovat täynnä pikkutapahtumia. Never a dull moment.
Äidinkielen tunnilla oli lukukappale, jossa oli pätkä Aapelin eli Simo Puupposen klassikkoa "Vinski ja Vinsentti", jonka Aapeli kirjoitti syntymävuotenani 1956.
Lukukirjan kappaleiden yksi tavoite on sanavaraston laajentaminen. Oppilaat saavat lukiessaan alleviivata sanoja, joiden merkitystä he eivät tiedä. Yhdessä sitten setvitään ja selvitellään sanojen merkityksiä, etsitään vaikka synonyymejä. Lapset pitävät sanaselvittelyä hauskana leikkinä.
Jotkut sanat tulevat yllätyksenä opettajalle. Tänään sellainen sana oli pojanviikari. Lopuksi vertasin Vinskiä Vaahteramäen Eemelin, joka on kaikille oppilaille tuttu pojanviikarin prototyyppi.
Luokassani on monta myönteisesti eläväistä ja avointa pojan- ja tytönviikaria (Mikäli tyttö ylipäätään voi olla viikari, mutta kun elämme tasa-arvon aikaa, uskallan rohkeasti väittää, että voi olla tytönviikareitakin.)
Etupulpetissa oleva hauska neljäsluokkalaiseni totesi, että hän on pojanviikarisempi kuin Vaahteramäen Eemeli. Tohdin epäillä hänen väitettään. Kysyin häneltä, kun hän tekee kepposia, meneekö hän pakoon vajaan veistelemään puu-ukkoja. Hän sanoi, ettei mene, johon minä totesin, että kyllä se Eemeli taitaa sittenkin olla pojanviikarisin.
Poika ei antanut periksi, vaan sanoi olevansa pojanviikarisempi kuin Eemeli. Kait se on uskottava, jäin kakkoseksi, niin vakuuttava hän oli.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti