torstai 23. elokuuta 2012

Opettajille lisää kurinpito-oikeuksia?

Iltalehti 23.8.

Räsänen: Opettajille mahdollisuudet puuttua niskuroiviin oppilaisiin

Opettajilla pitäisi hänen mielestään olla esimerkiksi oikeus takavarikoida turvallisuutta vaarantavia esineitä.

- Nythän opettaja ei voi ottaa edes viinapulloa, veistä tai tupakka-askia pois alaikäiseltä, vaikka sen hallussapito olisi kiellettyä sinänsä, Räsänen sanoi puolueensa eduskuntaryhmän kokouksen jälkeisessä tiedotustilaisuudessa.

Oppilas voitaisiin hänen mielestään myös velvoittaa siihen, että hän korjaa itse aiheuttamansa vahingot.


Räsänen on oikealla asialla.

On aivan käsittämätöntä, kun teräaseiden hallussapito julkisilla paikoilla on kielletty aikuisilta, niin oppilas voi kanniskella linkkaria koulussa ilman huolen häivää. Onneksi oppilaat harvoin niitä puukkoja koulussa kanniskelevat.

Enemmän minua oikeastaan huolettaa teräaseiden ja työkalujen käyttö teknisessä käsityössä. Jos käsityötunnilla joku kilahtaa, ei siinä opettaja kerkiä edes aivastaa. Olen opettanut teknistä käsityötä yli kolmekymmentä vuotta, kukaan ei ole kilahtanut, mitä voidaan pitää jonkinlaisena ihmeenä. Olen opettanut kaikenlaisia luokkia, erityisluokkiakin, erityisoppilaille kuten muillekin lapsille tekninen käsityö on hyvin mieluinen oppiaine. Lapset tykkäävät saada aikaan jotain omilla käsillään.

Muualla, lähinnä väli- ja liikuntatunneilla niitä kilahtamisia olen kyllä nähnyt ja väliin olen joskus joutunut menemään. Onneksi teräaseita ei ole käytetty, vaan paljain käsin on hutkittu. Liikuntatunneilla on kyllä joskus lyöty toista lätkä- tai sählymailalla kintuille.

Räsänen puuttui myös sastamalaiskoulun tupakointijupakkaan. Koulun rehtori sai apulaisoikeuskanslerilta huomatuksen, kun rehtori oli antanut tupakoineelle oppilaalle tupakointitutkielman koulun jälkeen kirjoitettavaksi.

Rehtorille huomautus ojentamisesta

Kyllä me tarvitsemme lainmuutosta, kun rehtori ei voi tällaista tehtävää oppilaalle antaa, Räsänen vaatii. (IL)

Iltalehden ota kantaa äänestyksessä 96 % ihmisistä on sitä mieltä, että kouluilla ei ole tarpeeksi kurinpitomenetelmiä.

En oikein tiedä, millaisia kurinpitomenetelmiä kouluihin sitten halutaan. Olen joskus hahmotellut pienessä päässäni sakkorangaistusta esim. vakavissa kiusaamistapauksissa. Kiusaajan vanhemmille langetettaisiin sakko kasvatustehtävän laiminlyönnistä. Sakko suhteutettaisiin tietenkin vanhempien tulotason mukaan.

Kun iltalehtiä syksyisin lueskelee, tuntuu siltä, että kouluissa on jatkuva hulabaloo, häiriköintiä, kiusaamista ja väkivaltaa, ja opettajat eivät voi asioille mitään. Ylivoimaisesi suurin osa oppilaista on kumminkin kunnollisia lapsia ja nuoria, joiden kanssa työskenteleminen on opettajille suuri ilo.

Itseasiassa oman arkikokemukseni mukaan väkivalta ja kiusaaminen on vähentynyt selvästi sitten 1980-luvun alun, kun aloitin opettajan työt. Silloin tapeltiin paljon useammin ja kiusaamistapaukset olivat hyvin raakoja. En edes muista, milloin olen joutunut menemään välitunnilla tappelevien poikien väliin. Nykyajan pojat ovat keskinmäärin melkoisen nöösejä, onneksi.

Yläkoulujen oppilaiden säilytyslokerikot ovat varmaan varsinaisia aarreaittoja, edes rehtoreilla ei ole niihin kaappeihin asiaa.

Kannatan opettajan takavarikointioikeutta, mitä ne muut vaaditut kurinpitooikeudet sitten olisivat?

Aika paljon voimme tehdä nytkin. Suosin kovasti kasvatuskeskusteluja oppilaan kanssa kahden kesken. Ennaltaehkäisy on joka tasolla tärkeää. Pidän säännöllisesti ns. Leijona-tunteja, keskustelujen ja ryhmätöiden avulla käsitellään lähes kaikki mahdollinen maan ja taivaan väliltä.

Joskus on vielä turvauduttava perinteisiin jälki-istuntoihinkin.

1 kommentti:

  1. Tärkeä ja vaikea teema. Kuinka voisimme lisätä kouluun hyvinvointia sen sijaan että reagoimme pahoinvointiin?

    VastaaPoista