Yle 6.2.
- 10-vuotias
poika ajautuu hankaluuksiin koulussa hillitsemättömän aggressiivisuuden vuoksi.
Näin kuvailee
tyyppipotilasta lastenpsykiatrian erikoislääkäri ja lääketieteen tohtori Jari
Sinkkonen.
Yli 30 vuoden
kokemuksella puhuvan Sinkkosen näkemyksen mukaan ongelmat ovat lisääntyneet.
- Tälläisten
pitelemättömästi aggressiivisten lasten määrä on ihan selvästi vuosien varrella
kasvanut ja kyllä sitä sylttytehdasta pitää etsiä lasten kasvatuksesta ja
yhteiskunnasta, täsmentää Sinkkonen.
Muutosta hän pitää
vuosikymmenten takaiseen tilanteeseen nähden täysin käsittämättömänä.
- Osa selittyy lasten
ylikuormittumisella ärsykkeistä. Liian paljon on tarjolla ääntä, meteliä ja
hälyä, sekä visuaalisia ärsykkeitä. Kaikki tämähän yhdistyy konsolipeleissä,
kertoo rakkaasta vihollisestaan Sinkkonen.
* * *
* * *
Varmaan kaikki
peruskoulun opettajat voivat yhtyä Jari Sinkkosen näkemykseen siitä, että
pitelemättömästi aggressiivisten lasten määrä on vuosien varrella kasvanut
selvästi. Sinkkonen pitää muutosta käsittämättömänä. Pomminvarmasti
hallitsemattoman aggressiivisuuden lisääntymistä ei voida kait millään
yksittäisellä syyllä selittää.
Tietokoneet ja
konsolit alkoivat yleistyä noin kolmekymmentä vuotta sitten. Nyt pelit kulkevat
mukana taskuissa. Television katselu on lisääntynyt, samoin musiikin
korvanappikuuntelu. Sinkkonen toteaa, että tarjolla on liian paljon ääntä,
meteliä ja hälyä sekä visuaalisia ärsykkeitä.
Itse olen aikaisemmin
kirjoittanut aivosähköhäiriöisistä lapsista, jotka ovat pääosin, kuten
Sinkkonen toteaa, pikkupoikia.
Aivosähköhäiriöt
voivat johtaa hallitsemattomaan aggressiivisuuteen tai keskittymättömyyteen.
Voi olla, että pahimmassa tapauksessa oppilas ei jaksa keskittyä viittä
minuuttia kauempaa.
- Lapset ovat liian
vähän omissa oloissaan eivätkä lepää riittävästi. Lapsi kaipaa suloista
joutenoloa ja spontaania leikkiä, sanoo lastenpsykiatri Sinkkonen. (Yle)
Olen viiden lapsen
isä. Lapsista kolme on jo aikuisia, mutta kaksi heistä on vielä alakoululaisia.
Tunnen pistoksen
sydämessäni, olemmeko ohjelmoineet lapsemme liiallisilla harrastuksilla ja
valjastaneet heidät kaikenmaailman elektronisilla vempaimilla?
Onneksi omilla
lapsillani on ollut aina parin kuukauden tauko kaikesta, pitkä ja vapaa kesä.
Kesällä on täydellinen harrastustauko. Mökillä ei juuri katsella televisiota
tai pelailla tietokonepelejä. Oleillaan vain ja elellään kuin ellun kanat.
Pelaamista olen
yrittänyt rajoittaa laittamalla salasanoja tietokoneisiin ja määrittelemällä
päivittäisen pelaamisajan tuntiin päivässä. Ongelma on, että koulun jälkeen
lapset pörräävät myös kavereillaan, tiedän varmasti, kun he ovat sisällä, he
pelaavat kimpassa.
Kun nyt kirjoitan tätä
juttua, poikani odottaa koristreeneihin lähtöä. Hän paraikaa istuu sohvalla ja
pelailee älypuhelimellaan. Nykylapset käyttävät odotushetkensä ja
treenimatkansa älypuhelimen räpläämiseen.
Aivosähköhäiriöt
tuovat uusia haasteita opettamiseen ja oppimisympäristöihin.
Olen tullut siihen
tulokseen, että meidän pitää koulussa kaiken hälyn ja mölyn ja ylenmääräisen
ärsykeroinan sijasta pyrkiä rauhaan, rauhalliseen ja jatkuvaan
opiskelunvirtaan. Vältän projekteja. Oppikirja ja vihko ovat edelleen rautaa.
Opettajan kerronta on valttia. Opetuksen herkkuhetkiä ovat rauhalliset ja
eteenpäin vievät opetuskeskustelut.
Ei silti, käytän hyvin
paljon dokumenttikameraa ja älytaulua. Dokumenttikameran avulla oppilaat
oppivat järjestelmälliseen vihkon ja työkirjan käyttöön. Myös vastausten
näyttäminen on helppoa, kun kameralla voi näyttää samaa oppi- tai työkirjaa,
mikä oppilaallakin on.
Oppilaani istuvat
jonoissa yksittäispulpeteissa, mikä auttaa opiskelussa keskittymiseen. Kun
ryhmätöitä tehdään esim. leijonatunneilla (Lions Quest), äkkiä ne ryhmät
silloin kasaan saadaan.
Luokan etuseinää pidän
lähes tyhjänä, ei turhia ärsykkeitä ollenkaan. Etuseinään en ripustele
kuvistöitä. Kuvistöitä ei saa ripustella seinille hujan hajan, vaan työt on
ripustettava kaikkien ripustussääntöjen mukaisesti. Seinille on jätettävä myös
tyhjää tilaa.
Seinien yleisvärinä
valkoinen on ylivoimainen.
Luokka on pidettävä
siistinä. Jokaiselle esineelle on paikkansa ja ne ovat käytön jälkeen
palautettava juuri oikeille paikoilleen. Roskat roskikseen.
Kaikenlaista fyysistä
ja henkistä sekasortoa on vältettävä.
Koulut ovat
siirtymässä inkluusioaikaan. Erityisoppilaita alkaa virrata hiljalleen
tavallisiin luokkiin. Erityisoppilaat tarvitsevat selkeän ja rauhallisen
oppimisympäristön.
Tämä oli (taas) upea kirjoitus. Ihan tuota samaa olen itsekin ajatellut viime päivinä että vihkot ja kynät esiin ja älypuhelimet piiloon.
VastaaPoistaOptinen kamera on mainio apuväline käyttää näyttönä, siitä ei tarvitse luopua. Huh niitä aikoja kun liidulla kirjoitettiin ja sitten yskittiin :)