sunnuntai 21. syyskuuta 2014

Koulutuksellinen tasa-arvo historian havinaa vain

21.9. HS / Pääkirjoitus


Opettajien lomautukset ovat johtaneet siihen, että esimerkiksi Haminassa Summan peruskoulun luokat työskentelevät vuorollaan mammuttiryhmässä liikuntasalissa. Jokainen oppilas joutuu istumaan isossa ryhmässä 1–3 viikkoa (HS 19. 9.).

Kuntatalouden tiukkuus on johtanut siihen, että ennätysmäärä eli 25 kuntaa lomauttaa tänä vuonna opettajiaan. Säästöt johtavat oppilaiden ja opettajien kannalta raskaisiin järjestelyihin.

Muitakin merkkejä alkaa olla siitä, että tasa-arvoinen peruskoulu on kohta todellisuutta enää puheiden tasolla.

Keskisuomalainen-lehti kertoi äskettäin (8. 9.), että kuntien välille on revennyt isoja eroja peruskoulun tuntimäärien suhteen. Osa kunnista tarjoaa vain perusopetuslain mukaisen minimimäärän, osa on vielä toistaiseksi pitänyt kiinni runsaammasta tuntitarjonnasta.

Mitä tiukemmalle opetustoimi joutuu, sitä suurempi on kiusaus karsia sieltä ei-lakisääteisiä palveluita.

Kaiken lisäksi epätasa-arvo alkaa levitä myös opetusvälineisiin. Esimerkiksi Kaarinassa kaikkien yläkoululaisten käytössä on henkilökohtainen tablettitietokone.

Osa lukioista ja peruskouluista puolestaan turvautuu siihen, että oppilaat käyttävät omia laitteitaan. Käytännöistä uhkaa tulla kovin kirjavia eri puolilla maata.


On vakava paikka, kun HS kirjoittaa pääkirjoituksessaan, että koulutuksellinen tasa-arvo on vaarassa. 

Pikkuhiljaa alkaa kaikille selvitä, että suomalainen peruskoulu natisee liitoksissaan. Kaikki lapset eivät saa samantasoista opetusta, lapsen asuinpaikka määrää opetuksen määrän.

Kun puhutaan säästöistä, suurimmat säästöt eivät suinkaan tule opettajien lomautuksista, koska lomautukset ovat lyhytaikaisia.

Oppitunneista säästäminen on piinaavaa säästämistä, kun tuntikehys puristetaan minimiin. Oppitunneista säästäminen voi jatkua vuodesta toiseen.

Kun opettaja sairastuu, ja sijaisia ei palkata, vaan lapset jätetään naapuriluokan opettajan valvottaviksi. Silloin kyse on moraalittomasta julkisesta heitteillejätöstä.

Kyse on aina arvovalinnoista. 

Nyt juhlapuheista ja hehkutuksista huolimatta peruskoulutusta ei arvosteta. Jotkut tahot hakevat erilliskoulujärjestelmää Ruotsin malliin. Haetaan kansa-oppikoulurevanssia, vaikka PISA-menestys torjui hetkeksi rinnakkaiskouluhaaveet.

Ilmeisesti jotkut tahot laskevat, että ei ole kustannustehokasta järjestää kaikille tasa-arvoista ja korkeatasoista peruskoulutusta. Tulevaisuudessa suuri osa ihmisistä tekee yksinkertaista suorittavaa työtä nykyistäkin pienemmällä minimipalkalla. Osa ihmisistä jätetään tyystin ilman työtä. 

Ajatellaan, että kaikkia ei kannata kouluttaa kunnolla.

Hoetaan hokemistaan, että hyvinvointiyhteiskuntaan ei ole varaa. Mutta jos ei ole hyvinvointiyhteiskuntaa, on vain pahoinvointiyhteiskunta. Yhteiskunnallinen pahoinvointi lisää anarkiaa ja väkivaltaa sekä kaikenlaista eriytymistä.

Kun peruskoulutuksen rahoituksen taso on ajettu riittävän alas, keskiluokkakin alkaa huudella yksityiskoulujen perään. Helsingissä keskiluokka jo liikkuu, koska koulujen tasoerot ovat revähtymässä. Valkoinen keskiluokka pakenee.

Pukinmäen koulun vanhemmat: Olemme leimaantuneet maahanmuuttovastaisiksi (HS 10.9.2014)

Vielä muutama vuosikymmen sitten koulutus oli väylä hyvinvointiin ja yhteiskunnalliseen tasa-arvoon. 

Kohta ei köyhän lapselle annetakaan mahdollisuutta.

5 kommenttia:

  1. Mitään väärää ei kai ole siinä, jos joku vanhempi haluaa vaihtaa lapsensa koulua sillä perusteella, että suomi on enää vain niukin naukin pääkieli koulussa välitunneilla ja lasten sosiaalisessa toiminnassa jne. Varsinkin yläkoulujen suhteen tämä on hyvin ymmärrettävää, ja myös alkuopetuksessa.

    Kaikki eivät niele kakistelematta yhteiskunnan eliitin tarjoilemaa virallista totuutta eri kulttuurien ja kielten rikastuttavista vaikutuksista. Ihmisillä on myös aidot omat kokemuksensa.

    Koulu ei saisi kaiketi olla mikään laboratorio, jossa kokeillaan mitä tapahtuu lasten keskuudessa kun yhteistä kulttuuria ei ole.

    Koulutuksellinen tasa-arvo alkaa nitkua nyt tässä tilanteessa em. perustein ja talouden heikon tilan kanssa.

    Jos maamme haluaa jatkaa avointen ovien politiikkaa niin vähintä mitä voidaan tehdä, on sijoittaa muuttajia tasaisesti ympäri Suomea. Silloin ei maahanmuuttaja-kouluja synny tässä mitassa.

    Koko maan onkin kannettava tasaisesti vastuu ideologiasta tuoda maahamme ihmisiä muualta, vaikka todellisia työllistymismahdollisuuksia ei enää ole ja tulijoille on taattava arvokas elämä entisestään vähenevillä verovaroilla. Puheen tulevasta työvoimapulasta tietävät kuplaksi kaikki asiantuntijat ja vähänkin tilastojen kanssa tekemisissä olleet. Työpula on oikea sana. Pian siitä ehkä uskalletaan puhua laajemminkin.

    Maahanmuuton kustannukset tulevat räjähtämään käsiin pääkaupunkiseudulla. Silloin ja siksi jo nyt koulutuksesta on säästettävä entistä enemmän, kierre on valmis. Siksi koko maa, kaikki kunnat, mukaan näihin maahantulo- ja maahanvyöry -talkoisiin.

    Koulutuksellinen tasa-arvo saisi näin edes muutaman vuoden lisäaikaa.

    VastaaPoista
  2. Köyhän lapsi ei ole KOSKAAN ollut samanarvoinen, olin itse peruskoulussa vuodet 1989-1998. Kiusaamista, pompottelua psykiatrilta toiselle, opettajan tivaamista mikä minua "vaivaa", ainaista nöyryytystä ja opettajan tuskastuminen yli 40 oppilaan luokassa olevaan "erityistapaukseen". Minun mielenterveyteni olisi toinen jos vanhempani olisivat ottaneet minut pois "ihanasta" peruskoulusta. Itse aion opettaa omat lapseni kotona koska tiedän pystyväni siihen paremmin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ano...

      Olipas sinulla poikkeuksellisen suuri luokka.

      Ei ole yhteiskuntaa, jossa ihmiset ovat samanarvoisia. Köyhän lapsen lähtökohdat eivät ole samat kuin muiden.

      Koulutuksellisen tasa-arvo tarkoittaa sitä, että kaikille annetaan samat mahdollisuudet opiskella. Nyt näin ei ole, koska lapsen asuinpaikka ratkaisee.

      Eri kunnissa annetaan opetusta eri määrä, mikä on väärin.

      Poista
    2. Miksei kunta lomauta opettajia kesäkuussa tai elokuun alussa? Silloin tulisi mahdollisimman vähän häiriötä?

      Poista
    3. Ano...

      Todennäköisesti tiedät jo vastauksen.

      Jo tehdyn työn palkkaa ei voi ottaa pois. Opettajan työ on kuin urakkatyötä.

      Jossain vaiheessa opettajien työkuukausien palkka jaettiin kahdellatoista, jotta palkkaa saatiin läpi vuoden.

      Poista