tiistai 30. syyskuuta 2014

Kirjallisuuden korkea veisu

Alkukirjain Seitsemästä veljeksestä

Koska aihe on niin tärkeä, kuvan valitseminen oli hyvin vaikeaa. Valitsin Akseli Gallen-Kallelan, koska hän on yksi suurimmista kirjankuvittajista. Valitsin Aleksis Kiven, koska hän on maailmankirjallisuuden yksi suurimmista neroista.


29.9. HS / Kolumni

Satu Grünthal ja Hilkka Lamberg


Peruskoulun ja lukion opetussuunnitelmia uudistetaan, tietotekniikan merkitys kasvaa ja ylioppilaskoe sähköistyy. Koulutukselta edellytetään uudistumista ja kytkentää työelämän taitoihin. Onko kaunokirjallisuudella ja sen lukemisella sijaa muuttuvassa koulussa

Kirjallisuuden asema ei näytä vahvalta perusasteen uuden opetussuunnitelman luonnoksessa eikä niissä kaavailuissa, joita uudesta äidinkielen ja kirjallisuuden ylioppilaskokeesta on ollut esillä. Jos kokeessa painotetaan lyhyiden tekstien lukemista ja entistä lyhyempien esseiden kirjoittamista, kokonaisia teoksia luetetaan koulussa entistä vähemmän.

Tutkimusten mukaan yhä suurempi osa nuorista ei tartu vapaa-aikanaan vapaaehtoisesti kirjaan. Koulu on monen nuoren elämässä ainoa paikka, jossa hän pääsee tekemisiin kaunokirjallisuuden kanssa.


Hienoa, että Grünthal ja Lamberg ottivat näin vahvasti kantaa kirjallisuuden puolesta kouluopetuksessa.

Olen ajatellut, että parhaiten kirjallisuuden asemaa parannettaisiin tekemällä uusi oppiaine, kirjallisuus.

Äidinkieli jakautuisi kahtia, äidinkieleen ja kirjallisuuteen. Äidinkieleen kuuluisi kielenhuollot ja muut tekniset äidinkielen osat. Kirjallisuuteen kuuluisi kirjallisuuus, luova kirjoittaminen ja draama.


Kirjallisuuden asema ei todellakaan näytä vahvalta, ei koulussa, ei lasten vapaa-ajassa. 

Olen huomannut, että koulussa romaanien lukeminen pysäyttää ja rauhoittaa oppilaita. Opetan nyt kuudetta luokkaa, ja kun nyt opetussuunnitelmissa on edes vähän väljyyttä, aloitan viikon hiljaisella lukutunnilla. Jokainen lukee valitsemaansa kirjaa.


Kirjallisuutta ei voi kuitata juonitiivistyksillä, sillä kirjan lukemisen ydin on lukutapahtumassa: sanojen maailmaan uppoamisessa ja lukemisen virran mukana etenemisessä. (HS 29.5.)


Olen tasan samaa mieltä, kirjojen junamainen analysointi tappaa lapsen lukuinnon. Antaa heidän nauttia lukemisestaan. Muistan hyvin, kuinka ällöttävää oli lukiossa tehdä kaikenmaailman juonikaavioita. Kirjallisuuden pitäisi tarjota elämyksiä.


Pysähtymisen ja keskittymisen taidot ovat monille nuorille vaikeita, mutta niitä tarvitaan myöhemmässä opiskelussa ja elämässä. (HS 29.5.)


Elämä ei sittenkään taida olla pelkkää idioottihölkkää, vaikka siltä näyttääkin. 

Joskus tuntuu siltä, että koulu on antanut periksi. Koulun on pystyttävä pysäyttämään oppilas ajattelemaan. Pelkillä lyhyillä teksteillä ei pitkälle pötkitä.

8 kommenttia:

  1. Hyvällä asialla bloggaat.

    Minun kouluaikanani oppikoulussa oli kaksi numeroakin äidinkielessä. Minusta on halusta kiinni paljonko kirjallisuutta opetetaan. Itse luen varsin paljon erilaia kirjoja en pelkästään romaaneja, mutta Seitsemän veljestä olen lukenut kolmesti. Ongelma on tiettyjen romaanien mitta ja vaikeus. Ei voi aloittaa luku-urakkaa esim. Seitsemästä veljeksestä eikä Alastalon salista. Lukioissa harrastettavat kirjalistat ja peruskirjojen analysointi ovat hyviä. Kaikki eivät mene lukioon. Suomalaisessa koulussa esim F E Sillanpäätä luetaan varsin vähän.

    Kirjallisuus on osa kulttuuriamme. Myös Vänrikki Stoolin tarinoita voisi esitellä historian tunnilla Suomen sodan yhteydessä tai käyttää ruotsin kielen opetuksessa, koko opus on netissä käyttövalmiina.

    VastaaPoista
  2. http://eiskis.net/seitsemanveljesta/
    http://www.seitsemanveljesta.net

    Myös Kalevala löytyy netistä.

    VastaaPoista
  3. Mukavaa että ylipäätään luette. Äsken pidin juuri "kirjakokeen" (=kysymyksiä kirjan juonesta) seiskaluokkalaisille. Yhdellä luokalla melkein puolet sai kokeesta nelosella tai viitosella alkavan numeron yksinkertaisesti siitä syystä, että eivät olleet lukeneet romaania. Lukuaikaa oli kuukausi, koulussa luimme yhden tunnin. Ei ollut kuulemma koskaan tarvinnut alakoulussa romaania lukea.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Vantaalla varsinkin alaluokat käyttävät lukudiplomeja lukemisen kimmokkeena.

      http://kirjasto.vantaa.fi/lukudiplomi/

      Naapurikirjastosta tullaan kirjavinkkaamaan, myös kirjastokäynnit kuuluvat asiaan.

      Luokista löytyy myös luokkakirjastoja. Omassa luokassani on parisensataa lastenkirjaa. Omiakin saa tuoda.

      Alakouluissa moni maikka opettaa pulpettikirjakäytäntöön. Aina, kun on oppilaalla on luppoaikaa, on mahdollisuus lukea pulpettikirjaa.

      Luokkakirjastoihin oli pakko siirtyä, kun koulujen atk-luokat tunkivat koulukirjastoihin. Kouluni kirjasto on enää atk-luokan ja kirjojen säilytyspaikan yhdistelmä. Enää siellä ei lueta, vaan sieltä haetaan kirjoja luokkiin.

      Yleensä sieltä haetaan kirjasarjoja, samaa kirjaa luokallinen, kirjoja käsitellään luokassa yhdessä.

      Poista
  4. Lisääsn vielä tuohon aiempaan kommenttiini, että kyseessä ei ollut Seitsemän veljestä vaan Paahde :)

    VastaaPoista
  5. Samaa mieltä, ja hiljainen lukutunti kuulostaa mahtavalta tavalta aloittaa viikko!

    Koulussa luettavissa kirjoissa on mielestäni ollut aiemmin vähän sitä ongelmaa, että ne ovat liian kasvattavia, toisin sanoen päämäärä on huume- tai sukupuolivalistus eikä hyvään romaanikirjallisuuteen tutustuminen. Kyllä pitäisi mennä tarina ja kirjallinen taso edellä kuitenkin.

    VastaaPoista
  6. Ano ( 8:23). Itse arvioisin että me luemme noin 5-6 romaania vuodessa koulussa (alakoulu), eli siitä tulee useita kymmeniä per vuosiluokat 1. - 6. Luulen että tämä on normaalikäytäntö useimmissa kouluissa/luokissa. Jos oppilaasi eivät ole lukeneet ollenkaan, anna suoraa palautetta ala-asteelle. Jotain on pielessä, jos oppilaiden sanoma pn totta.

    Kehotan muutenkin opettajia pitämään lukutunteja paljon. Tunti viikossa minimi. Kirja on paras mahdollinen äidinkielen opettaja.

    Muutenkin lukutunnin voi pitää ilman että "palkintona" oppilaalle luetusta kirjasta on aina massiivinen tehtäväpankki. Tehtävä voisi hyvinkin olla seuraava : Lue ja nauti! Ope voi tarkastaa vaikka kokeita siinä samalla. Kaikkien stressitaso laskee. Kaikki voittavat. Oppiminen kehittyy.

    VastaaPoista