HS 25.1.
"Rehtori: Ummikolle ei riitä vuosikaan valmistavaa opetusta. Valmistavat luokat ovat pullollaan tulokkaita suurissa kaupungeissa."
Johan sen sanoo maalaisjärkikin, että yksi vuosi valmistavalla luokalla on naurettavan vähän. Kolme vuotta on minimi. Päättäjät perustelevat asiaa toteamalla, että valmistava opetus maksaa paljon.
Ummikon siirtäminen ns. normaaliluokkaan "pyhän integraation" nimissä on edesvastuutonta. Se on julkisen vallan suorittamaa heitteillejättöä.
Viime aikoina valmistavan opetuksen rahkeet eivät jokaisen oppilaan kohdalla ole riittäneet. Tavallisiin luokkiin on integroitu ummikkoja tai lähes ummikkoja. Niissä tavallisissa luokissa on ennestään useita maahanmuuttajataustaisia oppilaita sekä integroituja suomalaisia erityisoppilaita.
Luokkaan ei ole saatu kouluavustajaa. Luokanopettajaa pidetän ihmejonglöörinä, jonka pitää sopeuttaa ummikot suomen kieleen ja suomalaiseen kulttuuriin ja samalla opettaa muutamaa erityisoppilasta ja siinä ohessa muistaa, että luokassa on on ns. normioppilaita, jotka kaipaavat yksilöllistä opetusta.
Maahanmuuttaja, se ummikkokin, istuu yksin luokassa joukon jatkona. Hän saa suomi 2. kielenä opetusta kaksi tuntia viikossa. Päteviä suomi 2. kielenä opettajia on vaikea saada.
Ummikko-oppilas ei saa vapautusta muista kielistä. Vuoden valmistavan opetuksen jälkeen oppilas lätkäistään, vaikkapa kuudennelle luokalle, tavalliseen luokkaan.
Seitsemännellä luokalla hänen pitäisi kyetä opiskelemaan omaa kieltään, suomen kieltä, englannin kieltä ja ruotsin kieltä - siis neljää kieltä!
Maahanmuuttajaoppilas ei saa vapautusta ruotsin kielestäkään. Tuloksena on täydellinen "kielipuolipotilas".
Oppilaan matematiikan käsitteet ovat silppuna, reaalioppiaineiden käsitteistä puhumattakaan. Kuudennen luokan opettajana joudun keväisin lähettämään yläkouluun aina muutaman oppilaan, jonka kielellinen taso ei ole edes ekaluokkalaisen tasoa.
Ammattimaisesti työhönsä suhtautuvan opettajan ei pitäisi tuntea varsinaista sääliä, mutta kyllä joka kerta, kun kuudennen luokan keväällä "Suvivirsi" kajahtaa, säälin tunteet pulpahtaa väkisinkin pintaan.
Joillekin oppilaille ei anneta mahdollisuuksia selvitä koulunkäynnistä kunnialla. Monen maahanmuuttajan itsekunnioitus järkkyy ja voi tulla mielenterveydellisiäkin ongelmia.
Kaiken huippu on, että kunnilla ei ole velvollisuutta opettaa teini-ikäisiä maahanmuuttajatulokkaita. Heitä opetetaan esim. kymppiluokilla. Eipä ihme, että jotkut heistä suistuvat rikollisuuden poluille. Heille ei anneta minkäänlaista mahdollisuutta selviytyä.
Kuntaliitto esittää maahanmuuttajille pidennettyä perustutkintoa, jossa kieli olisi vahvasti mukana. Kannatetaan. Siitä vaan. Kunnat kustantavat itse koululaitoksensa. Arvata saattaa tuleeko sitä pidennenttyä tutkintoa koskaan.
Riviopettajan nöyrät toiveet:
1. kolme vuotta valmistavaa opetusta ennen ns. tavalliseen luokkaan siirtoa
2. asiaan perehtynyt kouluavustaja mukaan
3. vapauttakaa maahanmuuttajat edes siitä ruotsin kielestä
Kannattaa käydä Harjulan kampuksella
-
Yksi minulle uskotuista maisteriharjoittelijoista suorittaa viimeisiin
opintoihinsa kuuluvaa opetusharjoittelua Järvenpään Harjulan koulussa.
Koulu kutsuu ...
Hyvä kirjoitus!
VastaaPoistaAinoa korjausehdotus on, että vapautetaan KAIKKI ruotsinkielen pakollisuudesta.
Vapaaehtoisena se saa tietysti olla muiden vieraiden kielten ohella.
Olen samaa mieltä anon. kanssa. Lukioon voisi harkita pakollista ruotsin kieltä, ehkä.
VastaaPoista"keskisuomalainen ya-ope"