keskiviikko 16. syyskuuta 2009

Keskustelutilaisuus erityisopetuksesta

16.9.

Tänään pidettiin "Perusopetuslaki muuttuu - väheneekö erityisopetus?" keskustelutilaisuus Eduskunnan kansalaisinfossa.

Kokoonkutsujana oli sosiaalidemokraatit, heistä paikalla olivat kansanedustajat Tuula Peltonen ja Pauliina Viitamies.

Alustajina toimivat OAJ:n koulutusasian päällikkö Olli Luukkainen ja Suomen erityiskasvatuksen liiton puheenjohtaja Jaanet Salminen.

Minä sain kunnian pitää puheenvuoron siitä, mitä käytännössä tarkoittaa, että erityisopetus järjestetään yleisopetuksen yhteydessä. Minulla on kokemusta siitä, koska Vantaa on ollut edelläkävijä erityisoppilaiden integroimisessa yleisopetukseen. Luokillani on ollut monia erityisoppilaita.

Kaikkien kolmen puheenvuoroista tuli ilmi, että "ajatus on hyvä, mutta..."

Lakiesityksen vaikutuksista yleisperusteluissa todetaan selkeästi:

"Esityksessä ei ehdoteta uusien tukimuotojen lisäämistä, vaan käytössä olevien keinojen nykyistä suunnitelmallisempaa ja tehokkaampaa käyttämistä.

Tehostettua ja erityistä tukea koskevilla ehdotuksilla ei siten olisi suoranaisestti merkittäviä kustannusvaikutuksia."

Kaikki paikalla olijat olivat sitä mieltä, että kustannusvaikutuksia tulee kyllä syntymään. Lakiehdotuksen henki on kuitenkin toisenlainen eli rahaa ei tule. Eikä kunnat lähitulevaisuudessa tule satsamaan koulutoimiinsa yhtään enempää rahaa kuin nyt, päinvastoin.

Me opettajat olemme usein naiiveja ja herkkäuskoisia ihmisiä. Nyt ei kannata olla. Kyllä se teho tullaan repimään opettajien selkänahoista.

Lakiehdotus tulee lisäämään paljon opettajien paperityötä, mikä tulee viemään aikaa varsinaisesta perustehtävästä eli opettamisesta ja kasvattamisesta.

Mielenkiintoista on, että yleisluokille ei aseteta oppilasmäärille kattorajaa. Mitään maksimimäärää ei aseteta yleisluokkaan sijoitettaville erityisoppilaillekaan.

Periaatteessa on mahdollista, että luokassa voi olla vaikkapa 36 oppilasta, joista 12 on erityisoppilaita. On siinä sitten sillä tavallisella luokanopettajalla melkoinen työ yksinään opettaa moista revohkaa!

Tämä ei ole mikään heitto. Ystävälläni oli pari vuotta sitten 37 oppilaan luokka. Tänään jalkapalloturnauksessa eräs opettaja kertoi tuskastuneena, että hänen opetuksensa on muuttunut miltei "natsitoiminnaksi". Hänellä on 34 oppilaan luokka.

Pahimmillaan luokat ovat oppilasvarastoja.

Mielestäni lakiesitys voisi jäädä odottamaan parempia taloudellisia aikoja, jotta opettajat saavat vähän "kättä pidempää" erityisoppilaiden opetukseen yleisluokissa.

Väistämättä luokanopettajana tulee mieleen, että tässä asetetaan nokikkain erityisoppilaiden ja ns. tavallisten oppilaiden edut. Jos opettaja uhraa aikansa muutamalle erityisoppilaalle, muut jäävät helposti hunningolle.

Olen puhunut jo pitkään julkisesta heitteillejätöstä. Sitä tapahtuu muaallakin kuin koulutuksessa, vrt. vanhustenhoito.

Että sellaiset on ajat nyt.

Käsittääkseni Opetushallituksen pääjohtaja on esittänyt eriävän mielipiteen lakiesityksestä. Mutta monista asiantuntijoiden mielipiteistä huolimatta esitys on menossa läpi niin, että heilahtaa.

http://www.finlex.fi/fi/esitykset/he/2009/20090109.pdf

7 kommenttia:

  1. Tämä blogistin kirjoitus on äärimmäisen tärkeä, elintärkeä.

    Itse olin loppukesästä tämän järjettömän esityksen vuoksi yhteydessä useisiin OAJ:n johtohenkilöihin. Sieltä tuli s.postivastauksia tyyliin: kyllä se siitä, no hätä. Teki mieli ottaa seiskan ratikka ja mennä Pasilaan vetämään noita ammattiyhdistysloisia turpaan.

    Olen jutellut asiasta myös niin sanottujen, mitä ne nyt on...niin...OAJ:n yhteysopettajien kanssa. Pihalla kuin lumiukot, osa ei edes tiedä mitä on suunnitteilla, "tieto", siis sen jyvät, kerätään Opettaja-lehdestä(?!).

    Kaikesta tästä minun pitäisi osata tehdä kaksi johtopäätöstä: eroaminen OAJ:sta ja hakeutuminen muihin hommiin. Ensimmäinen onnistuukin, toisesta en ole varma, koska mihin työpaikkaan nyt tämmöinen lullukka-mihin-tahansa-suostuja-luokanopettaja nyt kelpaisi (kts. esimerkit blogistin jutusta...)?

    Sanon suoraan: jos tämä esitys menee läpi, me saamme mitä ansaitsemme. Ja turha näitä kangasniemiä on aina syytellä lammasmaisuudesta - taitavat ne lampaat istua siellä opehuoneen sohvalla.

    Jumalauta, meidän pitäisi kategorisesti kieltäytyä tästä sekoilusta. Blogisti, tee sinä jotain ja pian. Laita ainakin tämä juttusi kiertoon. Jos me emme t ä h ä n reagoi, olen todella pettynyt.
    Lapset, "tavalliset" ja "erityiset" tarvitsisivat opettajia joilla on selkärankaa. Näin, suostumalla mihin tahansa, me annamme eettisen mallin ihmisestä, joka on valmis keskitysleirin vartijaksi, ja pakenee omaa vastuutaan "herrojen" syyttelyyn.

    Jorma Out

    VastaaPoista
  2. Jorma Out...

    vaikka hermostuttaakin, älä eroa OAJ:sta. OAJ joutuu nyt taistelemaan niin monella rintamalla, että rahkeet ei oikein riitä.

    KT miettii aivan tosissaan viikonloppulomautuksia, ja niitä on osin jo tehty pikkukunnissa mallia pe-la-su-ma.

    Uusin tietooni tullut "jekku" on, että esim. jos ennen joululomaa ottaa vain yhden päivän palkattoman virkavapaan, menettää koko joululoman liksan!

    Nyt pelataan sikaa. Silloin tarvitaan korkeata järjestäytymisastetta. Voi olla, että tätä rataa tarvitaan meitä kaikkia.

    Lampaista olen kanssasi samaa mieltä, mutta suostuminen uhrilampaaksi? Se on jo liikaa.

    Oman kouluni järjestäytymisaste on tasan sata prosenttia.

    VastaaPoista
  3. Tuosta sadan prosentin "järjestäytymisasteesta" ei ole mitään hyötyä, kun liitto (ja sen jäsenet) on valmis toimintaan vain verbaalisesti, vaikka on kysymys elintärkeistä, koko ammattikuvaan - ja sen tehtävään, eli vielä palkkaustakin merkittävästä, asiasta.

    Ja juuri tuo lohdutus: älä hermostu, kuulu liittoon, on se jargonismi jonka kuulee jos kuvion, liiton voiman, kyseenalaistaa.

    Minulle tämä on nyt itsekunniotuskysymys. Miksi kuulua liittoon joka ruikuttaa, valittaa, kirjoittaa opettajille Opettaja-lehteen (!?) ja INISEE eikä tekemättä mitään konkreettista siirtoa.

    Jos ko. esitys menee läpi edes osittain, eroan liitosta, ja vien mukanani kaikki ne opettajat jotka ymmärtävät pointin. Harkinnassa tämä on jo monella ystäväpiiriini kuuluvalla.

    OAJ:n ja sen jäsenien dilemma on se että loppujen lopuksi se on pikkuherraliitto (ja pikkurouvaliito myös). Keskiluokkainen, keskinkertainen, keskituloinen ihminen (= minä) pelkää konfliktia viimeiseen asti. Psykiatriassa tälle pelkuruudelle on olemassa diagnoosi: ns. putoamispelko.

    Out

    VastaaPoista
  4. Out...

    ajattele, jos ihmiset aloittaisivat sen joukkopaon? Mitä tapahtuisi?

    Sinulta vietäisiin tuhkatkin pesästä, pakkolomalle kesä kesän jälkeen...

    Pako on puhdasta pelkuruutta, parempi olisi kunnon joukkorynnäkkö OAJ:n toimintaan.

    Kahvipöydissä vinkuminen ei auta yhtään mitään.

    Vinkuminen on juuri sitä nykyajan uusitsekkyyttä, mä ja mä, mutta ei olla valmiina panostamaan minkään yhteisen asian eteen.

    Ainut keino on taistella vastaan. Mukaan vaan.

    Nuo pikkunnissa tapahtuneet viikonloppulomautukset ja se "joululomakiristys" ovat sellaisia asioita, joiden vuoksi on pian pohdittava massiivisen joukkovoiman käyttöä, lastentarhoista yliopistoihin.

    VastaaPoista
  5. Ja siitä esityksestä...Suomen lait säädetään parlamentaarisesti.

    Kaikkien on otettava tylysti yhteyttä omiin edustajiinsa ja painostettava ja kerrottava, miten asia on.

    VastaaPoista
  6. Massiivista joukkovoiman käyttöä lastentarhoista yliopistoihin....blogisti, turha edes kuvitella että OAJ siihen ryhtyisi.
    Siellä Pasilassa on juuri se kahvipöytäininä kovimmillaan. Ei toimen miehiä naisia mailla halmeilla. Lehteen kyllä kirjoitetaan. Siihen se sitten jääkin.

    Lomautukset pyörivät tasan yhtä pitkään kun OAJ sen sallii. Näyttää sallivan koko ajan. Mainitsemastasi "taistelusta" ei ole merkkiäkään. Miksi sinne mukaan pitäisi mennä? Kirjoittelemaan yleisönosastoihinko, valittamaan tilannetta yhdysopettajaristeilylle?

    Out

    VastaaPoista
  7. Me vanhemmatkin hyväksymme tämän heittelejätön valitettavasti. Yhdenkään vanhemman ei pitäisi laittaa lasta kouluun, kun opettaja on lomautettuna - se säästäisi ainakin niiden voimavaroja, jotka ovat koulussa. Ja pitäisi pystyä tekemään se myös silloin, kun luokkakoko on liian suuri...

    Vai sitäkö päättäjät juuri tahtovat, ei kai?

    VastaaPoista