tiistai 8. syyskuuta 2009

Liian vähän oppitunteja?

Taloussanomat 8.9

Suomessa peruskoululaisille luokkaopetusta on toiseksi vähiten OECD-maista. Vain Virossa vähimmäistuntimäärä oli vielä pienempi.


Asia ilmenee länsimaiden yhteistyöjärjestön OECD:n tänään julkaisemasta koulutusvertailusta.

Opettajille tämä ei ollut mikään yllätys, tuntuu, että koko ajan on kiire. Opetussuunnitelmat suhteessa oppituntien määriin ovat ahtaat. Tiukkaan pakattua tavaraa. Joskus tuntuu, että oppilaat ovat kuin "tietosankoja", tietoa kaadetaan, keskusteluun jää turhan vähän aikaa.

Monesta opettajasta tuntuu, että meno on yhtä hölkkää asiasta toiseen. Pysähtymisen tai miettimisen paikkoja ei juuri ole.

Suomalaisen peruskoulun tehot ovat ihmeteltävän hyviä suhteessa opettamiseen käytettyyn aikaan. Joidenkin asioiden oppiminen vaatii silti muhimista.

Kyllä isojen peruskoululaisten iltapäivissä olisi tilaa vielä parille oppitunnille. Eipä tarvitsisi vetelehtiä yksin kotona.

2 kommenttia:

  1. En malta olla kertomatta, että sama OECD-tutkimus kertoo, että palkkakustannusten osuus koulutuksen kokonaiskustannuksista on Suomessa poikkeuksellisen pieni, perusopetuksen yläluokkien ja toisen asteen koulutuksen osalta se on OECD:n toiseksi alhaisin (65 %). Vain Tšekissä opettajien työn osuus koulutuskustannuksista on vielä Suomea alhaisempi.

    Että silleen.

    VastaaPoista
  2. Juu...että tehoa on.

    Suomen opettajisto on proletarisoitu. Nuoret opettajat ainakin pääkaupunkiseudulla ovat todella heikoilla, kun perheelle aletaan asuntoa ostella.

    Joskus hävettää, kun tapaan entisiä koulukavereita, ja kun saunailloissa vertaillaan omia palkkoja. Silloin minun kannattaa olla hiljaa. Usein saan osakseni hyväntahtoista olalle taputtelua.

    Tulen halvaksi kavereilleni ja yhteiskunnalle.

    VastaaPoista