keskiviikko 20. tammikuuta 2010

Perhetyöntekijöitä kouluihin

HS-STT 20.1.

Kouluihin tarvittaisiin perhetyöntekijöitä, sanoo lapsiasiavaltuutettu Maria Kaisa Aula. Perhetyöntekijät auttaisivat sekä oppilaita että vanhempia saamaan keskinäiset suhteensa raiteilleen.

Aulan mielestä vanhemmat jäävät liian usein yksin silloin, kun he eivät pärjää lapsensa kanssa.

Vanhemmilla pitäisi olla myös velvoitteita kodin ja koulun tiiviimpään yhteistyöhön.
Aulan mukaan kodin ja koulun yhteydenpito on Suomessa erittäin vähäistä verrattuna muihin Euroopan maihin.


Kyllähän sitä kaikkea kivaa aina ehdotella saa. Aulan ehdotus on mitä kannatettavin.

Mutta...se iso MUTTA.

Kertaan ties monenneko kerran: Suomessa kunnat maksavat pääosin peruskoulun. Kunnat ovat kuralla, rahaa ei ylimääräsitä heru. Opettajia lomautellaan pitkin Suomea ja pikkukouluja lopetellaan ja isoissa kunnissa "säästellään seinistä".

Samaan aikaan opetusministeri puhuu aivan vakavalla naamalla, että oppilaiden koulupäivää pitäisi pidentää kahdella tunnilla. Erityisopettajia ja -kouluja kaivataan lisää. Sairaalakoulupaikoista on kliininen pula. Ampumistapausten vuoksi kouluihin huudetaan psykologien ja kuraattorien ja lääkärien lisävirkoja. Kouluavustajia on liian vähän. Luokkakoot ovat joissakin kunnissa järisyttävän ylisuuria. Homekoulujakin pitäisi korjata.

Kun kaikkien ehdotusten kustannukset lasketaan yhteen, saadaan aikaan ällistyttäviä rahasummia.

No money, no honey.

Joskus sitä toivoisi, että kouluasioista päättävät viranomaiset istuisivat kaikki isoon pyöreään pöytään ja miettisivät vähän sitä priorisointia, saataisin aikaan looginen marssijärjestys. Olisi kiva, jos sen pöydän ääressä oli joku ihminen maksajapuoleltakin eli kunnista.

Se ostaa, jolla on rahaa.

5 kommenttia:

  1. Näin On!

    Perhetyöntekijöiden osalta tietenkin yksi vaihtoehto on, että perheneuvoloiden työntekijät perustavat konttorinsa koulujen tyhjiksi jääneisiin terveydenhoitajien huoneisiin. Meillä terkkari piipahtaa kerran viikossa, jos silloinkaan. Tyhjänä lämpiää myös kuraattorin toimisto koko viikon. Kesästä en tiedä.

    VastaaPoista
  2. Enpä tiedä.

    Entäpä jos kouluissa keskityttäisiin opetukseen ja kasvatukseen? Koulut koulutukseen.

    Suuret ikäluokat koulutettiin aikanaan todella haastavina aikoina ilman yhtään kuraattoria, psykologia, perhetyöntekijää. Ihan hienon Suomen tuo oppilashuollon ulkopuolelle jäänyt sukupolvi meille rakensi!

    Jos kouluista tulee vanhemmuuden osaamiskeskuksia ja sosiaalipalvelutoimistoja, en ihmettele että vanhemmat siirtävät oman vastuunsa kouluille.

    Me saamme mitä me tilaamme, opet!

    Koulut eivät voi kieltäytyä reagoimasta lasten hätään, mutta koulut, opettajat ja koulujen palvelut eivät SAA olla ratkaisu siihen hätään.

    Vanhemmat on säikäytettävä siihen kovaan todelliseen maailmaan että, jos te ette pidä lapsistanne huolta, niin niistä ei pidä tässä maailmassa kukaan muukaan!

    OUT

    VastaaPoista
  3. Kroatiassa vanhempien on käytävä kerran kuussa koululla keskustelemassa lapsen koulun käynnistä. Jos vanhempi laiminlyö velvollisuutensa koko lukukauden poliisin voidaan laittaa vanhempaa hakemaan...

    VastaaPoista
  4. Aulan ehdotus on mitä kannatettavin.

    Koulu on usein kylän keskus ja sinne olisi mielekästä kerätä lapsiperheiden palvelut. Palvelut olisivat silloin käyttäjiensä helposti saavutettavissa ja kynnys niiden käyttöön madaltuisi. Työntekijät voivat enemminkin siirtyä asiakkaiden perässä kuin että asiakkaat hakevat palvelun kaukaa keskuksista. Myös viranomaisyhteistyön (siis tässä koulun ja vaikkapa perheneuvolan) yhteistyön kynnys madaltuu, kun ollaan samoissa tiloissa.

    Siis perheneuvolalle päivystyspäivät alueen kouluihin ja panostusta perhetyöhön muutenkin.

    Kommenttina OUTilla: Kokemuksesta tiedän, että vanhemmat eivät säikähdä huolehtimaan lapsistaan ja kyky, voimavarat tai halu puuttuvat.

    SL

    VastaaPoista
  5. SL, aina puhutaan noista vanhempien "puuttuvista voimavaroista."

    Niitä varmasti puuttuukin, mutta ei kai koulujen tehtävä voi olla mikään voimavarojen lataus- tai apukeskuksena toimiminen.

    Koulu opettaa ja kasvattaa lapsia, oppilaita.

    Itse en kouluttautunut sosiaalialalle, vaan opettajaksi ja kasvattajaksi.

    Koulun tärkein linkki ja työväline on LASTEN SUOJELU ILMOITUS, joka opettajan on aina tehtävä silloin kun iso huoli lapsesta on herännyt. Sen jälkeen vastuu on sosiaalipuolella, missä sen kotiasioissa kuuluukin olla.

    Jos on isoja ongelmia, ei mitään lässytystä OHR:ssä, vaan open on hoidettava virkavelvollisuutensa ja tuo ilmoitus on tehtävä.


    OUT

    VastaaPoista