tiistai 27. maaliskuuta 2012

Kaunis maikka tuo pontta opiskeluun?

Iltalehti 27.3.

Rehtori: Opettajan ulkonäöllä on merkitystä

Eteläkarjalaisen lukion rehtori on esittänyt mielenkiintoisia näkemyksiä siitä, miksi hänen johtamansa lukion opiskelijat ovat menestyneet ruotsin ja englannin kielten ylioppilaskokeissa.

- Englannin ja ruotsin kirjoitusten tulokset ovat olleet hyviä, vain harva jättää meillä ruotsin kirjoittamatta. Yhtenä kannustimena saattaa olla se, että näitä aineita opettavat meillä nuorehkot ja urheilulliset miehet, Savitaipaleen lukion rehtori Markku Tani kertoi Etelä-Saimaa –lehden haastattelussa.



Asian todellisen laidan tietävät parhaiten lukiolaiset itse, mutta mitä mieltä moisesta väitteestä on Suomen Lukiolaisten Liiton puheenjohtaja Veera Svahn?



- Toivoisin Lukiolaisten liiton puheenjohtajana, että opiskelija opiskelee itselleen tärkeäksi kokemiaan aineita saadakseen itselleen sivistävän koulutuksen, eikä valitse aineita ainakaan ulkoisten seikkojen perusteella, Svahn muotoilee.

Aihe pulpahtelee julkiseen keskusteluun aina silloin tällöin. Hämmentävää.

Syksyllä kirjoitin aiheesta:

Suomen Rumin Maikka ! (todella RUMA) !

OAJ:n puheenjohtaja Olli Luukainen:

Ulkonäköpaineet vaivaavat opettajia

MTV 3:n Helmi kirjoitti aiheesta:

Seksikkyys liikaa vanhemmille: Italialaisopettaja halutaan pois opettamasta

Olen aina olettanut, että opettajien ulkonäköpaineet koskevat vain naisopettajia.

Savitaipaleen lukion rehtori Markku Tanin mielestä miesopettajienkin ulkonäöllä on merkitystä jopa oppimistulosten suhteen. Onneksi opetan alakoulussa, en ole enää nuori, en järin urheilullinenkaan. Olettaa voi, että lukioissa, jotka ovat pullollaan kasvuiässä olevia tyttöjä, miesopettajan ulkonäöllä voi olla merkitystä. Tunnetusti lukiolaistytöt voivat ihastua miesopettajiinsa.

Oletan myös, ettei lukion naisopettajien ulkonäkö ei vaikuta poikien oppimistuloksiin. Voi olla, että oikein vetävän ja seksikkään näköinen naispuolinen kieltenmaikka pikemminkin heikentää poikien oppituloksia kuin parantaa niitä. Pojat eivät keskitykään itse opiskeluun, vaan tuijotteluun ja haaveiluun.

Muistan hyvin keskikoulun ruotsinopettajamme. Hän oli ilmiselvästi hyvin eroottinen nainen, mikä viehätti poikia kovin. Opettaja pukeutui aina naisellisesti, hameisiin ja muihin hörhelöihin, hän korosti pukeutumisellaan aina rintojaan. Tietenkin pojat tuijottelivat häntä, opettaja vaivautui katseista, hän hypisteli aina välillä hameenhelmojaan, joskus punastui.

Oppimistuloksiini ruotsinopettajamme ulkonäkö ei vaikuttanut millään tavalla. Seksikäs ruotsin opettajamme ei saanut pontta ruotsin kielen opiskeluuni.

Keskikoulun matematiikan opettajani, joka oli keski-ikäinen tiukka ja vaativa nainen, sen sijaan sai minussa jonkinlaisia johdonmukaiseen opiskeluun viittaavia reaktioita. Häntä pelättiin. Pahinta, mitä kukaan oppilaista tiesi, oli joutua todistamaan geometrian väittämiä luokan eteen liitutaululle. Kukaan ei koskaan ilmoittautunut taululle vapaaehtoisesti. Kaikki varmuuden vuoksi kumminkin opiskelivat väittämät ulkoa, ehkä se nyt on minun vuoroni.

Lukiolaisten liiton puheenjohtaja Veera Svahnin mielestä ei opettajan ulkonäöllä ole mitään merkitystä opiskelumenestykseen.

Iltalehden pari kommenttia olivat ristiriitaisia:

Anaconda: Eipä varmaan vaikuta juu. Itse ainakin muistan omalta lukioajaltani, että seksikäs naisopettaja motivoi ainakin minua. Ko. opettajan tunneille mennessä läksyt eivät koskaan olleet tekemättä ja kokeisiinkin tuli panostettua enemmän.

Reepo: Minun oppimiseen vaikutti negatiivisesti seksikäs kolmekymppinen naisopettaja. Piti lyhyttä hametta ja korkokenkiä. Aika meni tarkkaillessa, milloin jotain vilahtais...

Iltalehden äänestyksessä kaksi kolmesosaa on sitä mieltä, että ulkonäöllä on merkitystä oppilaiden oppimistuloksiin. En ole koskaan missään nähnyt vakavasti otettavaa tutkimusta, jossa olisi tutkittu opettajan ulkonäön suhdetta oppilaiden oppimistuloksiin.

Googlasin kuvahaulla sanaparilla beautiful teacher, tuloksena tuli pelkästään eroottissävyitteisiä kuvia naisista ja naismaikoista. Yhtään miesmaikkaa ei näkynyt ensimmäisessä otoksessa. Tiedän hyvin, että Japanissa koulutytöt univormuissaan aiheuttavat väristyksiä japanilaisille miehille, mutta näyttää siltä, että naisopettajatkin ovat joidenkin ihmisten eroottisten unelmien kohteina.

Googlailin lisää. Filosofian maisteri Marjo Kamila tutki opettajien ulkonäön merkitystä kouluissa. YLE Pohjanmaa on tehnyt radiojutun aiheesta. Kannattaa kuunnella:

http://areena.yle.fi/audio/1317284616518

Kamila: Tavallaan opettajienhuoneiden raadollisuus tulee kyllä siellä ilmi ja kuinka tärkeä merkitys sillä opettajan ulkoasulla on. Opettajuus ei ole vaan pelkästään opettajan tietoja tai taitoja.

Oma joukkonsa on nämä seksualisoidut vaateviestit. Se on se rankin maailma, jossa on työpaikkakiusaamista ja seksuaalista häirintää. Eikä se tarvitse olla muuta kuin liian lyhyt hame tai liian avara kaula-aukko.

1 kommentti:

  1. Mä taas tein töitä niiden opettajien tunneilla, joista pidin. Koin, että loukkaisin heitä, jos en tekisi tehtäviä ja osallistuisi ahkerasti. Onnekseni tällaisia opettajia oli minulla juuri niissä aineissa, joissa en ollut hyvä. Matematiikan tunneille menin ajoissa, kun pyylevä, itsekseen myhäilevä keski-ikäinen opettaja, oli aina niin surullisen näköinen, jos myöhästyin. Hän ei kuitenkaan koskaan ollut vihainen tai moittinut minua. Hän toivotti mattimyöhäsetkin iloisesti tervetulleeksi. Kerran hän jopa istui paikallani ja ilmoitti lämmittäneensä sen minulle valmiiksi! Olenko ehkä yliempaattinen henkilö?!? Nyt aikuisena opettajana olen tajunnut, että he eivät ehkä kuitenkaan pahoittaneet oikeasti mieltänsä, jos joskus kotitehtävät olisivat jääneet tekemättä. Onneksi en sitä teininä tajunnut.

    Sirkku

    VastaaPoista