maanantai 9. elokuuta 2010

Lisää väljyyttä opetukseen

HS-STT 9.8.

Peruskoulun tunteja lisättävä entisestään

Peruskouluun suunnitellut lisätuntimäärät ovat varsin vaatimattomia, arvioi Mannerheimin Lastensuojeluliiton johtava asiantuntija Esa Iivonen. Hänen mukaansa tunteja olisi lisättävä enemmän kuin uudistamistyöryhmä on esittänyt.

Iivosen mukaan opetukseen tarvitaan enemmän väljyyttä, jotta asioihin ehditään perehtyä kunnolla ja opettajalla on tarpeeksi aikaa jokaiselle oppilaalle.

Oppituntien määrästä ja sisällöstä voisi joidenkin näkemysten mukaan päättää kouluissa. Iivonen on jyrkästi ajatusta vastaan.

Asiantuntija huomauttaa, että monet kunnat tarjoavat jo nyt vain vähimmäismäärän tunteja. Iivosen mukaan yhdenvertaisuus ja tasa-arvo kärsivät, jos tunneista ei päätetä valtakunnallisesti.

Esa Iivonen puhuu täyttä asiaa.

Professori Jouni Välijärvi esitti äskettäin, että oppituntien määrästä ja sisällöstä voitaisiin päättää kouluissa. Myös minä olen jyrkästi tällaista ajatusta vastaan.

Jo nyt oppilaiden koulutuksellinen tasa-arvo Suomessa ei ole taattu, jotkut kunnat satsaavat opetukseen enemmän kuin toiset. Kuvitella saattaa, mitä tapahtuisi, jos kunnat saisivat päättää tuntimääristä, rikkaiden kuntien lapset saisivat enemmän opetusta kuin köyhien kuntien lapset.

Oppituntien sisältöjen suhteen olen vieläkin pessimistisempi, yksittäisten koulujen todelliset resurssit sisältöjen määrittelyyn ovat täysin erilaiset. Kaikki suunnittelu tapahtuisi kouluajan ulkopuolella, palkatta, pienessä koulussa valtava suunnittelu-urakka jäisi parin-kolmen opettajan harteille.

Olen vahvasti valtakunnallisten opetussuunnitelmien ja tuntimäärien kannalla. Näin taataan koulutuksellinen tasa-arvo kaikkialla Suomessa. Jos valtakunnallista ohjausta ei olisi, suomalainen peruskoulu ajautuisi todennäköisesti melkoiseen sekasortoon, kaikenmaailman kyläpäälliköt jylläisivät ja jyräisivät.

Iivonen on oikeassa siinäkin, että opetukseen tarvitaan lisää väljyyttä, jotta asiat opitaan syvällisemmin kuin nyt. Ja muutkin oppilaat kuin erityis- ja maahanmuuttajaoppilaat tarvitsevat opettajien tukea ja huomiota. Joskus tuntuu, että hyvin käyttäytyvä ja opiskeluun vakavasti suhtautuva oppilas jää kuin oman onnensa varaan.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti