sunnuntai 28. lokakuuta 2012

Sanasta miestä opetusministeri Gustafsson

HS 28.10. Digilehti

Opetusministeri tukee lakia luokkien enimmäiskoosta

Opetusministeri Jukka Gustafsson (sd) kannattaa sitä, että koulujen opetusryhmille määrätään enimmäiskoko laissa.

Gustafsson sanoi tiedotteessaan lauantaina, että asiaa on syytä selvittää valtakunnallisesti. Ministeri kertoo kuulleensa painokkaita puheenvuoroja erityisesti sen puolesta, että pienimmille oppilaille varmistettaisiin näin tasa-arvoinen koulutie.

"Tämä asia tullaan selvittämään ja ministerinä olen valmis ajamaan ryhmäkokojen määrittelemistä lailla", hän sanoi.


Pro peruskoulu -blogini yleisimpiä aiheita on ollut luokkakoko. Kokosin alle muutaman linkin aiheesta. Jos asia kiinnostaa laajemmin, paina blogistani tunnistetta luokkakoko.

Esitys ryhmäkokosäädöksiin

99 kunnanjohtajaa 178:sta haluaa suurentaa opetusryhmiä

Laki opetusryhmien koosta ja äkkiä!

Luokkakoille lakisääteinen yläraja

Enkeliporsaan 16 visionomaista koulutuspoliittista teesiä selityksineen


Joskus tuntuu, että luokkakoko on ikuisuuskysymys. Puhetta ja pulinaa on riittänyt.

21.7.2011 Gustafsson sanoi:

- Tällä hetkellä erityisesti alaluokkien opetuskoot vaihtelevat suuresti. Tavoitteena on tiukka normitus, jolla suurista ryhmistä päästään eroon, mutta jos lailla määrätään tarkka koko, siitä tulee helposti sekä minimi että maksimi, Gustafsson sanoo Ylen Aamu-tv:n haastattelussa. 

Pikkuhiljaa opetusministerin on ryhdyttävä sanoista tekoihin.

Nyt ministeri puhuu selkeästi ryhmäkokojen määrittelemisestä lailla. Minimistä ja maksimista höpöttäminen on jäänyt pois.

1 kommentti:

  1. Tärkeää tämä: Jotkut politiikot, joskus myös rehtorit selittävät vanhemmille ja opettajilleenkin, että luokka on "jaettu" pienemmäksi opetusryhmäksi silloin, kun siellä on esim. resurssiopettaja mukana. Eli 28 oppilaan luokkakoko onkin muka 14 silloin, kun siellä on kaksi opettajaa.

    Näinhän ei ole. Koska:
    1. res.opettaja on siellä vain osan tunneista
    2. kokeet, yhteys vanhempiin, kasvatuksen kokonaisvastuu, opetuksen kokonaisuuden suunnittelu jää kuitenkin luokanopettajalle.
    3. oppilaan näkökulmasta 28 on edelleen 28

    Sen lisäksi, jos ja kun pysytään samassa opetustilassa, eivät oppimisympäristön fyysiset olosuhteet helpotu yhtään, kun koko porukka pysyy kuitenkin samassa tilassa.

    Tämän vuoksi tarkkana! Tiedän jo etukäteen että virastot ja koulutoimet tulevat "pienentämään" eli valepienentämään luokkakokoja juuri tuolla mallilla, antamalla "lisäresursseja" kouluille res.opettajien palkkaukseen, eli luomalla tilapäisratkaisuja ja näennäistä pienempää luokkakokoa.

    Kun puhutaan "resursseista" kouluille, niin todellinen ja tehokkain resurssi on perustaa todellisia uusia luokkia kouluun ja tähän tarkoitukseen tarvittaessa lisätilan hankkiminen/rakentaminen.

    Poliitikoilta ainakaan minä en hyväksy avuksi kouluun muuta kuin tuon. Muu on koristelua ja pintasiloittelua.

    Jorma

    ps. Tämän lisäksi res.opettajiakin tarvitaan.

    VastaaPoista