9.3. Uusi Suomi
Vanhempainliitto kertoo olevansa pettynyt
julkisuudessa esillä olleisiin ”yksipuolisiin kauhukertomuksiin” kouluista ja
päiväkodeista.
- Jokaisesta pienen lapsen vanhemmasta tehdään
häirikkö, joka vaikeuttaa ammattikasvattajien työtä. Tämä on kestämätöntä, eikä
edistä lapsen parasta ja kasvatuskumppanuuden syntyä. Tarvitsemme syvällisempää
vuorovaikutusta kodin ja koulun välille, kommentoi Vanhempainliiton
toiminnanjohtaja Tuomas Kurttila.
Kurttila myöntää, että julkisuudessa esillä
olleet ääritapaukset ovat todellisia. Hänen mielestään ne ovat kuitenkin vain
pieni osa kokonaiskuvaa.
Vanhempainliitto vaatiikin, että vanhempiin
kohdistuva vihapuhe tulee lopettaa.
- Vanhempien haukkuminen ja niputtaminen
häiriköiksi on loputtava. Usein asioiden taustalla on todellista huolta lapsen
kasvusta ja oppimisesta. Vanhempien huoli on kuultava ja otettava tosissaan. Se
on ammattilaisten tehtävä. Ammattilaisia on näissä tilanteissa tuettava, toivoo
Kurttila.
Iltapäivälehdet nostavat esiin aina kaikkein
krouvimmat tapaukset, mutta en ole huomannut missään varsinaista vanhempiin
kohdistuvaa vihapuhetta. Ääritapaukset ovat tietenkin pieni osa kokonaiskuvaa kuten Kurttila toteaa.
Kurttila ampuu yli sanoessaan, että
"jokaisesta pienen lapsen vanhemmasta tehdään häirikkö". Vanhempia ei
ole "niputettu häiriköiksi".
Kodin ja koulun välinen yhteistyö on kehittynyt
kovasti viimeisinä vuosina, mikä on hieno asia. Kurttila penää
kasvatuskumppanuutta, mikä on luonnollista. Sekä vanhemmat että opettajat
pyrkivät lapsen hyvään.
Monessa kunnassa on käytössä sähköinen
ilmoitustaulu Wilma, joka on helpottanut kovasti opettajan
ja vanhempien välistä viestintää. Ei tarvitse jatkuvasti soitella.
Wilma-viestinnän huono puoli on, että kirjoitettua sanaa voi tulkita niin
monella tavalla. Kun nappia painaa, harkitsematonkin viesti on heti luettavissa.
Vaikeat asiat kannattaa aina käydä läpi
kasvokkain.
Olen opettanut pitkään, en ole joutunut koskaan
varsinaisen häiriköinnin, esim. jatkuvan puhelinterrorin tai Wilma-viestitulvan
kohteeksi. Kun vanhemmalla on huoli lapsestaan, on selvää, että opettaja joutuu
viestimään tiheämpään kuin muulloin. Useinmiten viestintä kannattaa.
Uran alkuaikoina minut on kerran uhattua ampua,
kun jouduin kantamaan poikkeavasti häiriköivän oppilaan luokasta ulos. Oli
suojeltava muita oppilaita. Uhkauksen jälkeen ei ollut kiva opettaa futista
koulun urheilukentällä. Alitajuisesti sitä odotti luodin läjähtävän
takaraivoon. Onneksi uhkaus oli tehty kiivastuksissaan ilman
ampumistarkoitusta.
Nuori opettaja on usein epävarma. Opettajiksi
opiskeleville pitää opettaa, kuinka vanhempien kanssa tehdään yhteistyötä.
Toivottavasti nykyään opetetaan, sillä ennen ei niin tehty.
Ennen tietokoneaikaa koulujen kanslioissa oli ns. oppilaskortteja. Kun piti soittaa oppilaiden vanhemmille, piti ravata kansliaan ja hakea oppilaskortista puhelinnumero. Korteista löytyi myös vanhempien ammatit. Ammatit syöpyivät nuoren opettajan mieleen.
Aloittaessani työt olin 24-vuotias poika. Kun soitti oppilaan kotiin, ei ollut aivan sama kenelle soitti. Oli huomattavasti rennompaa soittaa tavallisen ammatin omaavalle isälle tai äidille. Olin hyvin varautunut, kun tiesin, että huoltaja on ison firman johtaja tai muuten yhteiskunnallisesti tärkeässä asemassa. Joskus jonkun oppilaan huoltaja oli psykiatri, toiselle opettajalle oli myös vaikea soittaa.
Onneksi enää oppilaiden vanhempien ammatteja ei ole kirjattu minnekään. Voi keskustella oppilaasta vanhempien kanssa ilman paineita. Myöhemmin olen huomannut, että ammateilla ei ole mitään merkitystä, kun puhutaan lapsista. Huoltajat ovat isiä ja äitejä.
Kannattaa lukea:
Ennen tietokoneaikaa koulujen kanslioissa oli ns. oppilaskortteja. Kun piti soittaa oppilaiden vanhemmille, piti ravata kansliaan ja hakea oppilaskortista puhelinnumero. Korteista löytyi myös vanhempien ammatit. Ammatit syöpyivät nuoren opettajan mieleen.
Aloittaessani työt olin 24-vuotias poika. Kun soitti oppilaan kotiin, ei ollut aivan sama kenelle soitti. Oli huomattavasti rennompaa soittaa tavallisen ammatin omaavalle isälle tai äidille. Olin hyvin varautunut, kun tiesin, että huoltaja on ison firman johtaja tai muuten yhteiskunnallisesti tärkeässä asemassa. Joskus jonkun oppilaan huoltaja oli psykiatri, toiselle opettajalle oli myös vaikea soittaa.
Onneksi enää oppilaiden vanhempien ammatteja ei ole kirjattu minnekään. Voi keskustella oppilaasta vanhempien kanssa ilman paineita. Myöhemmin olen huomannut, että ammateilla ei ole mitään merkitystä, kun puhutaan lapsista. Huoltajat ovat isiä ja äitejä.
Kannattaa lukea:
Aihetta sivuten: lukeeko blogisti Ylioppilaslehteä? (Linkki: http://ylioppilaslehti.fi/2013/03/rakkaudella-aiti/ )
VastaaPoistaYksittäistapauksista ei luultavasti voi puhua, mutta jutussa kritisoidaan KiVa-koulu ja Verso-projekteja myös yleisellä tasolla. Pitäisikö olla jokin "ulkopuolinen viranomaistaho", johon vedota kun koulun ja koululaisen/vanhempien välinen luottamus täysin nollassa ja ei uskota että toinen osapuoli puhuu totta?
Aikuisten maailmassa on ainakin teoriassa mahdollista tehdä pahoinpitelystä, myös henkisestä, rikosilmoitus ja ravata oikeussaleissa (case Hilkka Ahde).
Kiitos ano linkistä.
VastaaPoistaKarmea tapaus.
Alakoulussa kiusaamista on helpompi selvitellä kuin yläkoulussa, kun on yksi vastuuopettaja. Yläkoulussa sekä opettajat ja ryhmät vaihtuvat usein.
Alakoulussa suurin osa kiusaamisesta saadaan loppumaan opettajan puheella, joka kolmannessa tapauksessa tarvitaan järeitä koulun keinoja.
Joskus on tapauksia, joihin koulun keinot eivät pure. Jos kiusaamisessa tapahtuu jatkuvaa väkivaltaa, pitää tehdä rikosilmoitus.
Dissaamiseen (hiljaiseen syrjintään), jota varsinkin tytöt harrastavat, on hyvin vaikea puuttua, kun ei näytä olevan mitään "näkyvää". Yläkoulussa dissaamista on varmaan vieläkin vaikeampi havaita, koska lapset ovat murrosiässä. Voidaan luulla, että tyttö on hiljainen ja vetäytyvä murrosiän takia.