perjantai 2. lokakuuta 2009

Hokkus pokkus - kuinkas se taas tehdään?

HS 2.10.

Espoon koulut saavat vuoden alusta alkaen itse päättää, mihin rahansa käyttävät.
Jokaiselle koululle annetaan rahapotti, jonka pitää riittää kaikkiin kuluihin opettajien palkoista porkkanaraasteeseen ja värikyniin.

Nykyisessä taloustilanteessa se tarkoittaa, että rehtori tekee päätöksen, mistä ensi syksynä säästetään

Oikein hienoa. Kouluille siirretään omaan käyttöön rahapotti, jonka käytöstä koulut saavat oikein ihan itse päättää.

Oleellista on, että se rahapotti per koulu tulee Espoon säästöohjelman mukaisesti olemaan selvästi pienempi kuin ennen.

Tällä päätösvallan siirtämisellä "alaspäin" hämätään pahasti ihmisiä. Näin kaupungin johto sivistystoimenjohtajineen välttyvät vanhempien kiusallisilta kysymyksiltä. Ikävät asiat on aina helppo delegoida eteenpäin.

Antaa niiden rehtoreiden pähkäillä, mistä säästetään. Pidetäänkö tukitunteja ollenkaan vai jätetäänkö kerhot pois? Kuinka monta jakotuntia voi pitää? Vai pitäisikö opetusryhmiä hieman suurentaa, jotta saataisiin säästettyä pari opettajan virkaa?

Näin se aina menee.

"Nyt valta ja vastuu kohtaavat", Espoon sivistystoimen johtaja Aulis Pitkälä sanoo. Johtaja vakuuttaa, että muutos ei johdu lamasta.

Hellan lettas sentään! Oikein valta ja vastuu kohtaavat.

Nyt ymmärrän, miksi entinen Vantaan kaupungin sivistystoimenjohtaja palkattiin Espooseen. Hän on koulusäästöjen konkari. Koululaitossaneeraaja. Hän tietää tasan tarkkaan, mitä tekee ja mistä puhuu.

Espoolaiset, olkaa hyvä, ja älkää menkö halpaan. Pian espoolaislta koululaisilta viedään tuhkatkin pesästä.

Aulis, jos satut lukemaan blogiani, vakuutustasi "muutos ei johdu lamasta", ei usko kukaan.

3 kommenttia:

  1. Voi hyvä Enkeliporsas, taidat nähdä sieltä korkeuksistasi kauemmas kuin espoolaispäättäjät! Toivoisin toki, että olisit väärässä tässä asiassa, mutta pelkäänpä pahoin, että olet aivan liiakin oikeassa. Minusta tilanne vaikuttaa juuri tuolta, mitä kirjoitit (HS 2.10.).

    Tuula Ahola

    VastaaPoista
  2. Kuinkahan laillinen tilanne tämä muuten on? Kuinka ylimalkaisia budjetteja valtuusto, joka asioista on viime kädessä vastuussa, voi hyväksyä? Olisihan aikas helppoa tehdä budjetti, jossa kaikille hallinnonaloille annettaisiin tietty summa - tehkää mitä parhaaksi näette periaatteella?!?

    Joissakin tilanteissa päätösvaltaa koululle kaipaisikin - jos jostain momentilta säästyy rahaa ihan nikottelematta ja vahingossa, sitä ei saakaan käyttää toiseen.

    Eikö vapaudeksi riittäisi, että siirtoja momenttien välillä voisi tehdä vaikkapa lautakunnan päätöksellä, jolloin toimii kontrolli, että ei ole nipistetty vaikkapa erityisopetuksesta siksi, että sitä ei ole kunnolla järjestetty?

    Puolensa vapaudella - perehtyneisyys koulujen talouteen päätöksentekijöillä myös heikkenee entisestään ja luottamuselimissä on vaikea puuttua huomattuihin epäkohtiin.

    Tulee hakematta mieleen, että tämä on myös vallan siirtoa demokratian ulottumattomiin, virkamiehille. Näin minä sen näen tavallisena äitinä ja kansalaisena vallankäytön ulkopuolelta, mutta asioista kiinnostuneena.

    VastaaPoista
  3. Jostain syystä eksyin tällekin palstalle. Olen kyllä ihan vilpittömästi sitä mieltä, että yksikkökohtainen budjetti on järjestelmämuutos, jolla haetaan liikkkumavaraa kouluille. Espoossa aloin sitä ajamaan heti tultuani, vuoden 2008 alusta, jolloin lamasta ei todellakaan ainakaan Espoossa ollut minkäänlaista aavistustakaan. Ystävällisin terveisin Aulis Pitkälä

    VastaaPoista