maanantai 9. elokuuta 2010

Kuinka niskoittelevat oppilaat saadaan kuriin Ruotsissa?

HS-STT-TT 9.8.

Vanhemmat halutaan luokkahuoneiden kurinpitäjiksi Ruotsissa

Marstrand. Ruotsin opetusministeri haluaa kurittomien oppilaiden vanhemmat mukaan oppitunneille. Kansanpuolueen johtaja ja opetusministeri Jan Björklund sanoi sunnuntaina uskovansa, että vanhempien läsnäolo pitäisi niskoittelevat oppilaat kurissa.

Ministerin mukaan kouluissa istuville vanhemmille maksettaisiin korvauksia menetetyistä palkkatuloista.

Ruotsin opetusjärjestöt suhtautuvat ehdotukseen nuivasti. Opettajayhdistyksen mukaan hankalilla oppilailla on usein vanhemmat, joita ei kiinnosta koulun ja kodin yhteistyö. Tällöin vanhempien läsnäolo saattaisi jopa pahentaa tilannetta.

Ruotsin koulumaailmasta kuuluu jälleen kummia. Viime keväänä koulussamme ihmeteltiin kovasti, kun Ruotsissa oppilasarvostelua ei peruskoulussa juuri ole, niin siellä alettiin vakavasti pohtia, pitäisikö oppilaiden alkaa arvioida opettajiaan. Opettajat saisivat oikein todistuksen oppilailtaan.

Nyt Ruotsin opetusministeri huutaa vanhempia apuun, kun levottomia oppilaita ei saada järjestykseen.

Käytännön opettajajärjellä varustettuna yhdyn Ruotsin opetusjärjestöjen kantaan siinä, että hankalien oppilaiden vanhempia tuskin kiinnostaa tulla kouluun kurinpitäjiksi. Kyllä pitäisin parempana perinteisiä koulun ja kodin yhteistyömuotoja.

En ole koskaan ollut Ruotsissa opettajana, olisi pitänyt kyllä mennä, harkitsin asiaa vakavasti vastavalmistuunena opettajana. Jos olisin mennyt, tietäisin jotain ruotsalaisesta koulumaailmasta.

Kun ajattelee uutisointia ruotsalaisesta koulusta, tulee aina kummallinen olo. Onkohan siellä kaikki kunnossa? Tuntuu siltä, että ruotsalaiset opettajat on jätetty jollakin tavalla yksin ongelmineen. Oppilaita ei saa rangaista ja heitä ei saa edes arvostella, ikään kuin ruotsalaisilta opettajilta olisi viety kaikki arvovalta pois. Ei ihme, jos silloin ei oppilaita saada luokissa järjestykseen.

Eipä tarvitse ihmetellä sitäkään, miksi ruotsalaisten PISA-tulokset eivät ole olleet järin häävejä.

4 kommenttia:

  1. Samaten olen kuullut että monikulttuurisuusongelmat ovat Ruotsissa paikoin ryöstäytyneet käsistä. Sekä kouluissa että muualla yhteiskunnassa.

    VastaaPoista
  2. Älkääs nyt hutkiko ennen kuin tutkitte. Meillä on vanhempien väliintulosta vain hyviä kokemuksia yläkoulusta. Siellä uhkasi järjestys levitä käsiin, mutta kun villikko-oppilaiden vanhemmat tulivat mukaan tunneille ja näkivät mitä siellä koulussa oikeasti tapahtuu järjestys alkoi palautua nopeaan tahtiin.

    Uskoisin sitä paitsi, että juuri valittajavanhemmille tekisi todella hyvää käydä katsomassa koulun arkea. Siitä voisi syntyä vaikka kuinka hedelmällistä yhteistyötä.

    Koulu on sitä paitsi avoin paikka ja vain häiritsevä käyttäytyminen vierailijan taholta on kiellettyä. Ainoa oikea tapa koulun on mielestäni toimia niin, että toivottaa vanhemmat tervetulleiksi kouluun ja seuraamaan oppitunteja ja välitunteja.

    Omalta kohdaltani uskoin eräiden vanhempien haukkuja, kunnes itse menin tunneille seuraamaan. Kaikki myötätuntoni oli sen jälkeen koulun puolella ja vanhempainkokouksessa saimme rauhoitettua myös vanhempia, jotka kuuntelivat vain oman mussukkansa kertomuksia, eivätkä ottaneet selvää kokonaisuudesta.

    Esim. oli tapaus, jossa pojat olivat tunnilla käytävällä ja sanoivat näkijälle, että heitä ei päästetty luokkaan. Kova kouluvastainen kohina tuli asiasta, kunnes yhdessä otettiin selvää asiasta - pojat oli poistettu luokasta hulinoinnin vuoksi. No, eivät pojat valehdelleetkaan:heitä ei tosiaan päästetty luokkaan, mutta näkökulma asiaan muuttui.

    Tooodella moni yksittäistapaus osoittautui sellaiseksi, että vanhempi koki syyttävänsä lastaan valehtelusta, jos olisi ottanut selvää mitä kulloisessakin ristiriitatilanteessa tapahtui muiden kannalta:kuinka muut olivat kokeneet ja mitä aikuiset tilanteessa näkivät.

    Mielesni asia ei ole niin - asioissa on aina monta puolta eikä lapsi ikinä opi niitä huomioimaan, ellei hänen kanssaan keskustella kokonaisuudesta. Hänen paha mielensä on aito ja todellinen ja huomioonotettava, mutta niin myös muiden - ei se vähennä myötätuntoa yhden kohdalta.

    Ja mitä minä kuulin: siellä peruskoulussa kuulemma vieläkin epäekologisesti pakataan muoviin kiertävien kirjojen lisäksi kertakäyttöiset työkirjat ja vihkotkin, mitä tuhlausta! Milloinka siitä oikein päästään? Mihinkähän tästäkin asiasta kannattaisi valittaa, että jotain tapahtuisi? Muovittaminen pitäisi kieltää lailla, taidankin kirjoittaa oikeusministerille;)

    VastaaPoista
  3. Aivan loistavaa, jos vanhempia on saatu mukaan talkoisiin.

    Itse olen hieman skeptinen, tulevatko häiritsevien oppilaiden vanhemmat rauhoittelemaan oppitunteja.

    Ruotsissa esitettiin, että tunneilla käyvät vanhemmat saisivat korvauksia siitä, että ovat poissa omasta työstään.

    Mielestäni ne rahat voitaisiin sijoittaa vaikka pätevien kouluavustajien palkkaamiseen.

    VastaaPoista
  4. Ei meillä palkkoja maksettu eikä vaadittu, vapaa- ja lomapäiviä vanhemmat käyttivät. Ja kyllä, meillä kyllä koululla kävivät myös hankalien vanhemmat. En ollut läsnä, mutta kuulin tunnista, jolla yhden hankalan äiti oli omalleen ääneen ärähtänyt ja saanut hänet järjestykseen:)

    Tosiasiassa pelkkä vieraankin vanhemman läsnäolo yleensä ottaen rauhoitti tilannetta,ei ainoastaan oma vanhempi, ja mielestäni oli kyse siitä, että lapset tunsivat, ettei koulu ole enää vain heidän paikkansa, jonne vanhemmilla ei ole asiaa. Ja yksi oppilas oli meillä semmoinen, joka oli kuulemma levottomampi juuri silloin kun vanhempia oli läsnä.

    Vanhemmat eivät missään tapauksessa korvaa kouluavustajia, mutta monella tapaa tilannetta rauhoittaisi jo se, että nuoret tietävät, että vanhemmat voivat olla koululla ja nähdä mitä tehdään. Monestihan levottomien mukana pyörii niitä, jotka eivät kehtaisi tehdä asioita, jos tietäisivät sen tulevan vanhempien korviin.

    Ja ei, skeptinen ei saisi olla - osa varmasti on sellaisia etteivät tule, mutta kun tulossa olisi kaikkien vanhempia, ei vain leimallisesti niiden hankalien, niin mukaan olisi helpompi tulla.

    Jotkut vanhemmat vahvistivat ikäviä ennakkokäsityksiään, mutta ainakin meillä negatiiviseen sävyyn koulusta puhuminen väheni tosi paljon kouluvierailujen jälkeen ja siitä oli hyötyä järjestyksen kannalta pitkään.

    VastaaPoista