perjantai 19. huhtikuuta 2013

Ilta-Sanomien juttu Wilmasta

Kuva: Martti Kainulainen

”Wilma pilasi elämäni” -yhteisöstä tykkää lähes 50 000 ihmistä.

Netissä on alkanut opettajia ja vanhempia huolestuttava ilmiö, jossa yläkoululaiset oppilaat jakavat opettajien tekemiä Wilma-merkintöjä Facebookissa.

Teini-ikäiset oppilaat ottavat merkinnöistään kuvakaappauksia ja lisäävät niitä ”Wilma pilasi elämäni”- ja ”Kouluni Wilma pilasi elämäni” -ryhmiin.

Ilmiö on herättänyt huolta opettajissa. Useissa oppilaiden jakamissa kuvakaappauksissa näkyy merkinnän tehneen opettajan nimikirjaimet. Oppilaiden jakamat kuvakaappaukset leviävät laajalle, sillä sivustosta ”tykkää” lähes 50 000 ihmistä.

Poimintoja opettajien tekemistä Wilma-merkinnöistä, joita oppilaat ovat lisänneet ryhmän keskusteluihin.

"Ei opiskele, pelaa kännykällä, soittaa sillä sekä huudattaa soittoääniä: Kun ei saanut huomiota niin laittoi kondomin käteensä ja vaati opettajaa selittämään kuinka se on siihen tullut. Siten täytti sen ilmalla ja vihellytti sitä päästämällä ilmaa."

"Poistui luvattomasti koulualueelta Columbukseen ennen retkelle lähtöä. Ei totellut opettajan ohjetta palata koululle vaan matkusti Itäkeskukseen."

Vuoden luokanopettaja ihmeissään
Vuoden luokanopettajaksi valittu Kai-Ari Lundell kirjoitti aiheesta blogissaan.

- Ihan käsittämätön homma. Eivät ne ole julkista tietoa. Opettajat eivät tiedä, että heidän kirjoittamiaan merkintöjä jaetaan netissä. Mielestäni tämä menee samaan kategoriaan, missä opettajia kuvataan salaa ja lisätään video nettiin, Lundell kertoo.

Moni vanhempi ei edes tiedä lapsensa olevan Facebookissa, saati tämän jakavan omia hölmöilyjään sosiaalisessa mediassa. Lundell uskoo, etteivät oppilaat ymmärrä tekevänsä itselleen hallaa jakamalla merkintöjä netissä.

- Oppilaankin kannalta se on ihan järjetöntä. Levitellä nyt omia mokia pitkin tantereita, Lundell huomauttaa.

Lundellin mukaan oppilaille kannattaa muistuttaa nettietiketistä ja käytöstavoista.

Lundell itse opettaa alakoulussa, missä hänen mukaansa tilannetta on helpompi kontrolloida ja oppilaisiin saa kontaktin puhumalla. Alakoululaisilla ei ole pääsyä omaan Wilmaan, vaan lapsen opettaja ja vanhemmat viestivät keskenään sen välityksellä.

- Alakoulussa puutumme toistuvaan unohteluun tai käytökseen. On toki erilaisia käytäntöjä. Osa opettajista on erittäin tarkkoja ja osa suurpiirteisimpiä, Lundell kertoo.

”Lasten rikosrekisteri”
Vantaan Sanomat kertoi osan vanhemmista kokevan Wilman ”lasten rikosrekisteriksi”, johon merkitään vain oppilaan huono käytös ja häiriköinti.

Lundellin muistuttaa, että kyseessä on vain opettajien työväline – ei ”rikosrekisteri”. Opettajan mielestä pikkujutut on helpointa hoitaa Wilmassa.

- On nykytekniikasta hyötyä. Vanhemmat voivat ilmoittaa hammaslääkärireissun helposti. Isoimmissa asioissa, kuten riitatilanteissa, kannattaa yleensä soittaa. Viestejä kun voi lukea niin monella tavalla.

Lundell muistuttaa Wilman helpottaneen opettajien ja vanhempien yhteydenpitoa ja työtaakkaa huomattavasti. Enää opettajan ei tarvitse tulostella tiedotteita, liimata niitä reissuvihkoon tai kirjoittaa muistutuksia käsin.

- Jos yläkoulun opettajalla on 150 oppilasta, on hänellä muutakin tehtävää kuin kirjoittaa mukavia merkintöjä Wilmaan. Opetus on opettajan päätehtävä, Lundell muistuttaa.

Lundellin mukaan vanhemmilta tulee palautetta Wilmasta kohtuullisen vähän. Vanhemmat syyllistyvät liian helposti lapsesta tehtävistä merkinnöistä.

- Asia pitäisi ajatella niin, että jos lapsesta tulee paljon merkintöjä, pitäisi kotona puhua miksi niitä tulee. Ei siitä pidä loukkaantua. Päinvastoin, siinähän autetaan oppilasta.

Pauliina Jokinen


Enkeliporsaan arvio Ilta-Sanomien jutusta:

Seiska ja puoli. Juttu on tehty puhelinhaastattelun perusteella. Haastattelu tehtiin perjantain viimeisen tunnin, uskontotunnin jälkeen kello kaksi.

Yritin havainnollistaa Wilman monia puolia.

Muuten, kannattaa lukea Iltiksen jutun keskusteluosiota. Värikästä meininkiä, suurin osa kannattaa Wilmaa. 

Hauskin kommentti meni jotenkin näin:

Sillä Vuoden luokanopettajalla näyttää olevan mielipide joka asiaan.

Taitaa olla joku tuttu. Sitä paitsi vastailen kyllä, jos minulta kysytään.

18 kommenttia:

  1. Saanen huomauttaa, että henkilötietolain mukaisesti on toimittu. http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1999/19990523

    Henkilörekisteriin tallennetut tiedot ja niiden kirjoittajat on joka tapauksessa luovutettava kohdehenkilölle pyydettäessä, joten nimikirjaimien näkymisellä ei ole merkitystä. Myöskin tässä tapauksessa on rekisteröidyn harkinnassa tietojen julkaisu.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jarno H...

      Kyse ei ole juridiikasta, vaan etiikasta.

      Poista
  2. Mainitsit uskonnon opettamisen kuin tarjottimelle. Näin huulenheittona, otaksun että keskimääräistä huonommaksi jääneeseen suoritukseen on taustasyynä se että uskonnontunti tunnetusti vähentää järkiperäistä työskentelykykyä. Nyt näemme että aivotoimintaa haittaava jälkivaikutus on ainakin puoli tuntia.
    :)


    Ohje tulevaisuuteen ja muille: pyytäkää median haastettelijoita lähestymään vain muulloin kuin uskonnontunnin lähellä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ano...

      Ehkä tuo oli keskinmääräinen suoritus.

      Perjantailla voi olla osuutta asiaan. En ehkä ollut riittävän terävä. Puhelinhaastattelut ovat muutenkin erikoisia, kun ei haastattelijaa näe. Sitä paitsi olen täysi amatööri, en poliitikko.

      Voi hölistä ohi suun.

      Poista
  3. Niin...ja lukekaa ihmeessä Iltiksen Wilma-jutun keskusteluketjua. Ketju on hyvin värikäs.

    Ylivoimaisesti suurin osa on sitä mieltä, että Wilma on mainio väline koulun ja kodin arkipäivän yhteydenpitoon.

    VastaaPoista
  4. Meille ainakin tulee pääasiassa merkintöjä otsikolla "Positiivinen palaute".

    Siinä vuoden opettaja on kyllä ihan väärässä, että wilma-merkinnät olisivat jotenkin sellaisia, että oppilas ei saisi niitä julkaista. Ne eivät ole siinä mielessä julkista tietoa, että opettaja saisi niitä julkaista mutta oppilaalla taas on täysi oikeus julkaista itseään koskevat merkinnät. Opettaja tekee merkinnät virkamiehen ominaisuudessa oppilasta koskien, eikä hänellä merkintöihin nähden siten ole yksityisyydensuojaintressiä, se on vain oppilaalla.

    Sinällään aika surkea vuoden opettaja, jos ei ole aikaa kirjoittaa oppilaistaan positiivista palautetta. Kyllä se on asenteesta kiinni eikä ajasta. Etenkin kun ottaa huomioon opettajan työpäivän pituuden.

    Kannattaisi tulla etsimään seuraavaa vuoden opettajaa siitä koulusta jossa minun lapseni käyvät. Siellä aikaa tuntuu riittävän positiivisiinkin merkintöihin.

    VastaaPoista
  5. Ano...

    "Siinä vuoden opettaja on kyllä ihan väärässä, että wilma-merkinnät olisivat jotenkin sellaisia, että oppilas ei saisi niitä julkaista."

    Kyse ei ole juridiikasta, vaan etiikasta.

    Silloin tällöin Wilman kauttakin tulee hyvää palautetta. Luokanopettaja voi antaa hyvää palautetta päivän aikanaa suoraan oppilaalle.

    Oppilas on opettajan "pääasiakas", ei oppilaan huoltaja.

    VastaaPoista
  6. Meillä ainakin Wilma aiheuttaa vaan pääsääntösesti riitoja siitä kun useimmiten meidän koulun opettajat tuppaa vähän suurentelemaan asioita eivätkä kerro koko juttua... Plus sitten useasti on käynyt sekin että opettaja laittaa koko päivän poissaolleeksi ja kotoota soitellaan vihaisena että "mikset ole koulussa?!" Ja näinä kertoina siellä koulussa on koko päivän oltu. Meilläpäin tykätään myös kirjoittaa niistä 20 sekunnin myöhästymisistä ja oven kiinni laittamisesta nenän edestä. Se on ehkä hieman epäreilua että meilläkin kun parakit on nii ulkona ollaan jouduttu oottamaan opettajaa jonkin aikaa...
    Mutta kyllä tosin on hyvä että johonkin voi ilmoittaa esim. Hammaslääkärit sun muut. Pitäisi vain varoa sitä kiusauksen iloa minkä siitä pahasta oppilaasta kirjoittaminen saa aikaan. Ei ole mitenkään henkilökohtaista vaan oli johonki pakko päästä oppilaankin kanta kirjoittamaan kun lapsien kantaa ei usein huomioida:)

    VastaaPoista
  7. Wilma-wilma-wilma....ja normit sekä moraali....

    Wilma on itselleni tuttu sekä opettajana että vanhempana. Koulussa, jossa 3 nuortani ovat opiskelleet tai edelleen opiskelevat, on Wilman mahdollisuudet ymmärretty tavalla, joka poikinee "Wilma pilasi elämäni" -saitille runsaasti merkintöjä.

    Kokemuksiamme Wilman käytöstä Vääksyn yhteiskoulussa Asikkalassa:
    *Wilman käytössä korostuu negatiivisen palautteen anto. Negaa usein pyritään löytämään etsivällä otteella; "Kyllä minä jotain negatiivista aina löydän" (Anteeksi yleistys; on siellä osa opettajista ymmärtänyt asian ihan oikeinkin ja osaa käyttää Wilma fiksusti, mutta onko se niin että ne heikoimmat lenkit tai rumimmat osat pilaa koko kuvan...)
    *esimerkki1 MYÖHÄSTYMISTEN MERKINNÄSTÄ: "MYÖHÄSSÄ 12 SEK" --> Opettaja käyttää sekuntikelloa myöhästymisten tarkkailuun. (Lapsellista?Pikkumaista? Sama opettaja ei ehdi auttaa oppilaita tunnilla hankalien laskujen kanssa-->onko opettajalla väärä priorisaatio? Kuinka paljon menee aikaa sekuntikirjanpidon pyörittämiseen?)
    *esimerkki2 HÄIRINTÄMERKINNÄSTÄ: Häiritsee XXXXX:ta (toinen oppilas) tunnilla. (Kun ns.häiritsijältä tiedustellaan kotona, millä tavalla hän on häirinnyt; hän ei tunnista asiaa eikä hänelle ole tunnilla huomautettu häirinnästä.-->Laitamme kotoa Wilman kautta pikaviestinä kyselyn; mitä häirintätilanteessa tapahtui ja miksi häiritsijää ei ojennettu tilanteessa?-->Emme saa koskaan vastausta; opettaja ei kerro vanhemmille mitään, vaikka vanhempien pitäisi kai keskustella asiasta kotona häiritsijän kanssa? Vai miksi siitä ilmoitettiin??)-->Kyseinen opettaja ottaa oppilaan puhutteluun koulussa ja sanoo hänelle, että hän on lapsellinen, koska vanhemmat ovat kysyneet Wilman kautta tästä häirinnästä?????(Onneksi ko. oppilas on sen verran fiksu, että puolustaa itseään, ja kertookin opettajalle olevansa velä 12-vuotiaana lapsi ja siten myös lapsellisuus kaiketi sallittavaa; mutta kysyy myös opettajalta tunteeko tämä itse olevansa lapsellinen ja kuuluuko se asiaan 60-vuotiaana?)
    *esimerkki3 TULEVIEN KOKEIDEN INFOAMINEN / KOENUMEROIDEN MERKITSEMINEN: Koulun alussa rehtori on kertonut yhteisenä strategiana olevan, että koenumerot tulevat näkyviin Wilmaan. OK; osa opettajista toimiikin näin. Osa ei laita koskaan numeroita näkyviin (käytäntö olisi hyvä; voisi katsoa miten lopullinen arviointi suhteutuu koenumeroihin). Kun kysyy opettajilta, miksi he eivät laita numeroita näkyviin, he vastaavat esimerkiksi itse ajatelleensa ette niitä siellä tarvita???Tai nuori matemAtiikan opettaja kertoo, ettei ole osannut laittaa niitä Wilmaan; ne menevät väärään paikkaan???? Eli opettajien ei tarvitse toimia yhteisten pelisääntöjen mukaan silloin kun heistä tuntuu siltä ettei kannata???Nuori matematiikan opettaja ei osaa käyttää järjestelmää tähän tarkoitukseen, vaikka varsin hyvin osaa käyttää Wilman muita toimintoja???(Sama tyyppi antaa oppilaille tunnilla mm.diagnooseja; "Mielestäni sinä XXXXX olet mielisairas"..."Epäilen että sinä XXXXX katsot vapaa-ajallasi sadistista pornoa...")-->jos on osaamista mennä lääkärien ja psykologien tontille matematiikan lisäksi, luulisi oppivan käyttämän yksinkertaista oppilastietojärjestelmää...

    MILLOIN JA MISSÄ TUTKITTAISIIN OPPILAIDEN OIKEUSTURVAN TOTEUTUMISTA WILMAN YHTEYDESSÄ? ONKO TIETYILLÄ OPETTAJILLA TÄYSIN MIELIVALTAISET OIKEUDET?

    Kokemuksemme mukaan opettajille ei myöskään voi antaa palautetta; sitä ei oteta vastaan/siihen ei ainakaan vastata/ siitä ollaan näreissään. Kyllä monessa muussa ammatissa on pakko altistaa tekemisensä asiakkaiden palautteelle ja arvioinnille ja muuttaa käytäntöjä. Koulussa vallinnee nykyisin erilainen totuus.

    Tiedostan että nuorillamme Suomessa menee todella huonosti ja haasteita on koululla. Tiedän myös, että useimpien nuorten kanssa voi kontaktoitua ja komunikoida, kun asettuu samalle tasolle; miettii yhdessä miten epäkohtia voisi korjata; käytöstä muuttaa jne. Mutta missä on Suomen koulutetut pedagogit?











    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Koearvosanojen merkitseminen Wilmassa ON mielestäni jokseenkin turhaa. Opettajana kirjaan koenumerot arviointikirjaani todistusarviointia varten, en toistamiseen Wilmaan. Huoltajille koepaperit tulevat joka tapauksessa oppilaan mukana nähtäväksi kotiin, silloinhan voi huoltajakin itselleen laittaa muistiin koearvosanat! Ja vanhempana mieluummin näenkin kokeet, jotta pääsen selvyyteen, mistä arvosana muodostuu!

      Ehkäpä Vääksyn yhteiskoun rehtori oli vain olettanut, että kaikki opettajat kirjaavat arvosanat Wilmaan... Sekä omalla työpaikallani että lapseni koulussa kullakin opettajalla on toisistaan poikkeava tapa käyttää Wilmaa, enkä ole tähän mennessä kokenut sitä vaikeaksi ymmärtää.

      Poista
    2. Hienoa että astuit esiin prototyyppinä opettajasta, joka TEKEE JUURI NIINKUIN ITSE PARHAAKSI NÄKEE, välittämättä lainkaan asiakasnäkökulmasta. Oppilaat ja huoltajat ovat asiakkaitasi; miksi et kysy heiltä, haluavatko he arvosanat näkyviin Wilmaan (jos et esimerkiksi välitä esimiehesi tehtäväksiannosta)? Eikös opettajat ole yhteiskunnallista palvelutehtävää tekeviä ja yhteisesti kerätyillä varoilla palkattavia ammattihenkilöitä? Eikö opettajien kuulu tehdä niitä tehtäviä joita heille kunakin aikana osoitetaan eikä itse päättää NÄIN MINÄ TEEN KUN ITSE NÄEN SEN PARHAIMMAKSI?
      Esimerkkitilanne jolloin Wilmasta olisi voinut tarkistaa arvioinnin oikeellisuutta: Oppilas oli saanut jakson kokeesta 9. Jaksoarvioinnissa numeroksi tuli 7. Kyseinen opettaja ei merkitse kokeita tai arvioitavia tehtäviä etukäteen Wilmaan eikä myöskään arviointeja. OK; pitkällisen yrittämisen jälkeen saatiin yhteys opettajaan (jolla oli väärä puhelinnumero Wilmassa ja ei vastannut pikaviestiin). Selitys; meillähän oli myös esitelmän teko joka tehtiin ryhmänä; "tosin en ole niitä kyllä palauttanut oppilaille enkä kertonut arviointia"; tyttärenne ryhmä sai siitä 6; siksi numero 7.
      Eli opettajien ei tarvitse tiedottaa mitkä tehtävät arvioidaan eikä antaa oppilaille palautetta tehdyistä tehtävistä; voi vain antaa sen todistusarvioinnin. Huh-huh tätä peruskoulua.

      Poista
    3. Ano...

      En ymmärrä, mistä kirjoitat. Teet aivan omia tulkintojasi.

      Olen alakoulun opettaja, koenumeroita ei laiteta Wilmaan, ei siellä ole paikkojakaan niille.

      Laitan kyllä Wilmaan päivämäärät, milloin kokeet ovat, jotta myös vanhemmat näkevät, milloin kokeet ovat. Voidaan paremmin valmistautua kokeisiin.

      Olen Vantaan kaupungin opettaja, meille on annettu selkeästi ohjeet, kuinka pitää toimia Wilman suhteen. Toimin ohjeiden mukaan.


      Poista
    4. Höpsistä; tuohan oli vastaus joka oli tarkoitettu anonyymille joka kirjoitti 17.03...=o)

      Poista
    5. Ano...

      Joskus näitä ketjuja on vaikea tulkita. Kaikille olisi hyvä, jos ihmiset hankkisivat Bloggerin tunnuksen.

      Viestin alkuun kannattaa laittaa viestittäjän nimimerkki, jolle viestitetään.

      Poista
  8. No ryhmän ideahan oli vain nauraa wilmalle. Ei vastustaa tai vihata sitä.

    VastaaPoista
  9. Lentävä porsas kirjoittaa että viestejä luetaan miten halutaan. Aivan samaa voin todeta että niitä myös kirjoitetaan opettajien taholta miten halutaan. Viesteihin ei saa vastauksia. Kommentit on törkeän tylyjä. Positiivista tulee, mutta tosi harvoin. Wilma on kuin rikosrekisteri, ja merkinnät näkee hyvin laaja joukko. Jopa rehtorin esimies ja sivistysviraston väki ainakin 2 vuotta sitten. Eli se siitä tietosuojasta.

    VastaaPoista
  10. Hei!

    Kyllä alakoulun luokanopettaja Vantaaltakin voi laittaa halutessaan koearvosanat Wilmaan. Perustelemistasi syistä se ei myöskään minun mielestäni ole järkevää opettajan ajankäyttöä, koska järjestelmä on melko työläs käyttää, eikä voi olla ainut paikka, johon arvosanat merkitään.

    Vaikka itselläni onkin vain kolmisen kymmentä oppilasta 150 sijaan en millään ehdi työpäivän puitteissa raportoida jokaista tekemääni/jonkun oppilaani tekemää asiaa yhtään mihinkään. Niimpä esimerkiksi positiivisen palautteen pyrin antamaan luokassa välittömäsi Wilman sijaan. Vain erityistapauksissa positiiviset kommentit päätyvät myös Wilmaan.


    Lisäksi haluan kommentoida tähänkin uutisointiin ja erityisesti sen kommentointiin liittyvää asiaa, joka on askarruttanut itseäni jo jokusen aikaa.

    Olen ammatiltani opettaja. Se tarkoittaa mielestäni sitä, että tehtäväni on opettaa ja kasvattaa. Kohtaan työssäni oppilaita, työkavereita, vanhempia ja erilaisia asiantuntijoita. Asiakkaita en kohtaa, enkä ole asiakaspalvelija. Se, että opettajista puhutaan nykyisin usein asiakaspalvelijoina aihauttaa selvästi hämmennystä niin oppilaissa kuin vanhemmissakin. "Aasiakkaat" ovat räyhäten ja vaatien marssineet kouluun häiriköiksi pukeutuneina?

    Asiakaspalvelijan ja asiakkaan suhde on mielestäni hyvin erilainen kuin hyvä opettaja-oppilas/vanhempi-suhde. Jo nimitys palvelija viittaa jollain tapaa alisteiseen suhteeseen, mikä ei opettajan tapauksessa tule kysymykseenkään. Alhaalta päin, ilman auktoriteettiä ei ole helppo kasvattaa.

    -Paula

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Paulalle.
      Olen opettajana isossa koulutuskonsernissa. Arvovaltainen rehtorimme (jolla alaisia n.800), totesi noin kaksi vuotta sitten jossain miitingissä, että "muistakaa: oppilaat on teidän asiakkaita". En ollut siihen asti ajatellutkaan niin, mutta tämä jäi mieleen hautumaan. Pikkuhiljaa aloin arvostaa tuon viisaan ihmisen ajatusta. Väittäisin että tätä pohtiessani myös oma toimintatapa ja oppilaan/huoltajien kohtaaminen on muuttunut - eri tavalla arvostavaksi. Minä olen siellä luokan edessä tai puhelimessa tai tietokoneella asiakkaita varten. Luen asiakkaikseni sekä oppilaan että huoltajan (tässä järjestyksessä). Minut on koulutettu tätä yhteiskunnallista tehtävää varten, palkka maksetaan tältä porukalta kerätyillä varoilla, olen vastuussa työn laadusta
      *näille asiakkaille
      *organisaatioille joka minut rekrytoi ja palkan maksaa ja sanoo mitä teen
      *yhteiskunnalle

      Minä voin aivan hyvin sanoa oppilaille: Te olette minun asiakkaitani; sanokaa mitä haluatte minulta. Katseet voi olla hölmistyneitä, mutta pääsääntöisesti suomalainen nuori muuttuu suhteellisen fiksuksi ja kommunikoivaksi kun häntä arvostetaan ja se osoitetaan. Ei tarvitse uhkailla Wilmalla; rajat toki on olemassa ja jos niitä ei halua noudattaa, sitten ei voi olla oppitunnilla. Yleensä on haluttu olla.
      En kyllä juurikaan ole kohdannut noita mainitsemiasi räyhääviä asiakkaita.
      Ihan paljon tulisi koulukeskustelussa miettiä sitä, miten positiivisuus heijastuu takaisin monnkertaisena. Itse juurikin voisin kokeilla Wilman käyttöä välillä pelkän positiivisen palautteen annossa. Tämän ympärille kunnon projektit pyörimään!

      Poista