Silloin tällöin laitan yleistä mielenkiintoa
herättäviä kirjoituksiani Uuden Suomen blogipalveluun. Siellä lukijoita on
paljon ja kommentointi usein on hyvinkin värikästä. Palvelu siistiytyi kovasti,
kun sinne nyt pitää kirjoittaa omalla nimellään. Ennen lyötiin kuin vierasta
sikaa.
Nyt laitan tänne oman kommenttini
hienoon koululiikuntaan liittyvään blogikirjoitukseen.
2.4. Uuden Suomen blogit
Henri Heikkinen:
Minä olen ollut lähes koko ikäni aika
laiskanpulskea ja enemmän tai vähemmän ylipainoinen kaveri. Vapaaehtoista
liikuntaa en ole oikeastaan harrastanut kuin varusmiespalveluksen aikana
kymmenisen vuotta sitten - ja silloinkin kuntoisuuslomien perässä. Tässä
viimeisten parin vuoden aikana olen pikkuhiljaa kuitenkin löytänyt liikunnan
ilon, joka minulla oli viimeksi alle kouluikäisenä.
Hiihtäminen on ehkä koululiikunnan
kruununjalokivi, mutta aivan yhtä hanurista oli oikeastaan kaikki muukin.
Luistelu oli sitä serkun vanhoilla ruosteisilla hokkareilla kentän laitoja
pitkin horjumista, kun jääkiekkoilijat tönivät ja lämivät kiekolla viereen.
Cooperin testi osoitti säännöllisesti, että olet huonokuntoinen - ainakin
niihin ammattiurheilijoihin nähden, joiden kanssa juokset.
Joka ikinen joukkuelaji alkoi Auschwitzin
erottelulla, jossa kukaan ei toivonut olevansa se viimeinen "ei me kyllä
haluta tuota pulleroa joukkueeseen".
Ihan sama mitä lajia muistelee, kaikki
koululiikunta oli paskaa. Aikuisiällä tämä on johtanut siihen, että ainoa
liikuntamuoto, josta olen pitänyt, on ollut kuntosalilla käynti. Sitä kun ei
koululiikunnassa juuri ollut, ja kun olikin, lihasvoimia ei ole koskaan
tarvinnut hävetä, eikä salilla tarvinnut mitään kalliita varusteita. Sellaisen
mielestä, joka jaksoi hädin tuskin tankoa nostaa, varmasti myös salireissut
olivat ahdistavia.
Lapsena ja nuorena liikunnan pitää olla
ensisijaisesti hauskaa, koska mitään muuta motiivia harrastaa liikuntaa ei
normaalilla lapsella ole. Koululiikuntaa minun kokemukseni mukaan leimaa
lähinnä koulukiusaaminen, nöyryytys ja toistuva häviämisen tunne. Mikäli
liikunta ei ole lapsen mielestä hauskaa, ei häntä saisi siihen pakottaa.
Negatiiviset vaikutukset voivat heijastua paljon pitemmälle aikuisikään kuin
näennäinen liikunnan puute.
Enkeliporsaan vastaus:
Henri: "Lapsena ja nuorena liikunnan
pitää olla ensisijaisesti hauskaa, koska mitään muuta motiivia harrastaa
liikuntaa ei normaalilla lapsella ole."
Nykykoululiikunnan ei pitäisi olla enää niin
kilpailullista kuten kuvailit. Tavoitteena on liikunnan ilo.
Henri: "Koululiikuntaa minun kokemukseni
mukaan leimaa lähinnä koulukiusaaminen, nöyryytys ja toistuva häviämisen
tunne."
Tuollaista koululiikunta ei saa missään nimessä
olla. Koulukiusaamista ei saa sallia missään muodossa.
Koululiikuntaa pitäisi pikemminkin lisätä kuin
vähentää. Kolmasosa pojista putoaa kyydistä jo alakoulun yläluokilla, koska
istutaan viihdevempainten ääressä päivästä toiseen. Liikkumattomus alkaa olla
suuri ongelma.
Omassa koulussani on kolme kertaa viikossa
WAU-kerhoja, joihin ohjataan niitä, jotka eivät liiku muuten ollenkaan.
Tulokset ovat olleet hyvin rohkaisevia. WAU-toiminta on hyvin motivoivaa.
Suomessa on kouluissa liikuntaa vain pari tuntia
viikossa, mikä kansainvälisesti ajatellen on hyvin vähän. Liikuntaa pitäisi
olla peruskoulussa neljä tuntia viikossa.
Malli voisi olla esim. 2 tuntia nykyiseen
tapaan, muina päivinä voisi olla joka päivä perusliikuntaa puoli tuntia
kerrallaan eli 4 x 0,5 tuntia.
2 + 0,5 + 0,5 + 0,5 + 0,5
Välineet ovat aina ongelma. Omassa koulussani on
jokaisella halukkaalle käytössä sukset ja sauvat sekä monot. Jääkiekosta olen siirtynyt kaukalopalloon sovelletuin salibandysäännöin. Joukkuepeleissä
opetetaan ottamaan huomioon kanssapelaajat sekä vastustajat.
Kilpailuja ei juuri ole paitsi
yleisurheilukisat, halukkaat saavat osallistua myös kunnan koulujen välisiin
kisoihin.
Henri: "Joka ikinen joukkuelaji alkoi
Auschwitzin erottelulla, jossa kukaan ei toivonut olevansa se viimeinen
"ei me kyllä haluta tuota pulleroa joukkueeseen"."
Omilla tunneillani ei toimita noin, vaan
opettaja tekee joukkueet. Kukaan ei jää viimeiseksi. Joukkueista tehdään myös
tasaisia.
Ketään ei saa nöyryyttää.
Laitan muita nöyryyttävän tai haukkuvan oppilaan
penkille istumaan. Peliin saa tulla vasta, kun oppilas lupaa, ettei törkeä
käytös enää jatku.
Muita haukkuva oppilas ei saa todistukseen hyvää
numeroa, vaikka olisi omassa lajissaan Suomen mestari. Toisten huomioon
ottaminen kuuluu koululiikunnan arvioinnin kriteereihin.
Olen hyvin pahoillani, että kokemuksesi
koululiikunnasta ovat tuollaisia. Ennen koululiikunta oli mitä oli.
Muistan minäkin jonkun liikunnanmaikan, hän ajoi
joskus Volvolla kentän reunalle, veivasi sivuikkunan auki ja heitti futiksen
ulos: "Pelatkaa pojat".
Muutama poika pelasikin.
Lisäyksiä:
1. Se toinen maa Euroopassa, jossa koululaisilla
on vain kaksi tuntia viikossa liikuntaa, on Albania.
Näillä mennään. Hävettää niin pirusti.
2. Poikien keskuudessa liikunta on hyvin
suosittu oppiaine, ja siksi tärkeä. Liikunta lisää poikien koulumotivaatiota,
joka kaikilla pojilla ei niin häävin korkeaa tasoa ole.
3. Koululiikuntaan kuuluu kannustavuus. Yritetään löytää jokaiselle sopiva laji, jota voi harrastaa. Painotetaan myös arkiliikunnan merkitystä.
3. Koululiikuntaan kuuluu kannustavuus. Yritetään löytää jokaiselle sopiva laji, jota voi harrastaa. Painotetaan myös arkiliikunnan merkitystä.
Henri kyllä kirjoitti aivan asiaa. En tiedä juuri ketään kellä olisi positiivisia muistoja koululiikunnasta ja itse olin liikkuvaa sorttia vapaa-ajallakin. Jos liikuntaa olisi ollut minuuttikin enemmän sitä olisi heittänyt hanskat tiskiin. Tämä 90-luvun kokemusten pohjalta mutta hyvä jos on nykyään otettu eri suunta.
VastaaPoista