5.5. HS
Erityispedagogiikan professori
Timo Saloviita neuvoo kirjassaan, miten luokka otetaan haltuun ja mitkä ovat
parhaat keinot toimivaan opetukseen.
Enkeliporsas:
Kiitos.
Kun eduskunnan puhemieskin tarjoaa
koulujen ongelmien ratkaisuksi kovempaa kuria, on virkistävää lukea professori Timo Saloviidan uutta kirjaa. Sen mukaan tärkeintä on, että opettaja rakentaa hyvän ja
hyväksyvän suhteen oppilaisiinsa.
Enkeliporsas:
Ei käy kieltäminen.
Opettajan ja oppilaan hyvä ja
hyväksyvä suhde ehkäisee tiettyjä ongelmia. Joskus ongelmat ovat niin suuria,
ettei koulun normaalit toimet auta.
Työrauhaan tarvitaan myös
sääntöjen ja rutiinien verkko, jonka mukaisesti toimitaan.
Enkeliporsas:
Pitää paikkansa sekä luokan että
koulun tasolla.
Mitä pienempi oppilas on, sitä
suurempi merkitys on rutiineilla.
Pelkät säännöt eivät riitä, jos ei
valvota, että sääntöjä myös noudatetaan. Koulun opettajien pitää olla yhdessä
johdonmukaisia.
Häirikölle tulee kertoa mieluummin
asiallisesti seuraamuksesta kuin rangaistuksesta, joka vain provosoi.
Enkeliporsas:
Rangaistuksen teho riippuu oppilaan iästä.
Alakoulussa jälki-istunnot voivat vielä tehota.
Näyttää siltä, että Saloviita on hyvin
teoreettinen ihminen. Häirikölle pitää mieluummin asiallisesti kertoa
seuraamuksesta kuin rangaistuksesta? Mitä Saloviita tarkoittaa? Eikö
seuraamuksen kertominen provosoi samalla tavalla kuin rangaistuksestakin
kertominen?
Mitä opettaja tekee sen jälkeen, kun on kertonut
asiallisesti seuraamuksesta, mutta häiriköinti ei lopukaan?
Jälki-istunto ja muut perinteiset
rangaistukset ovat myös menettäneet tehoaan. Toimivampi on vaikka
keskustelutuokio, jossa rakennetaan opettajan ja oppilaan luottamusta.
Enkeliporsas:
Pitää paikkansa.
Olen kasvatuskeskustelujen
kannattaja. Tosin on olemassa oppilaita, jotka eivät lopeta häiritsevää
toimintaansa tai toisen oppilaan kiusaamista, vaikka harrastettaisiin
kasvatuskeskusteluja päivät pääksytysten.
Mitä tehdään, kun
kasvatuskeskustelut eivät auta?
Auktoriteettiakaan ei opettajalla
enää ole automaattisesti, mutta sen voi rakentaa.
Enkeliporsas:
Pitää paikkansa.
Ikävä kyllä, aina ei edes
opettajan auktoriteetti ei auta. Mitä sitten tehdään?
Hän listaa tuekseen joukon
tutkimuksia, joiden mukaan erityisluokat tai pienet opetusryhmät eivät ole
ratkaisu opetuksen ongelmiin.
Ei pidä paikkaansa.
Opettaja voi opettaa
yksilöllisemmin pienessä ryhmässä kuin isossa. Pienemmän luokan järjestystä on
helpompi hallita kuin suuren luokan järjestystä. On todennäköisempää, että
suuressa luokassa on useampi häirikkö kuin pienessä luokassa.
Pienessä luokassa opettajan on
helpompaa ja luontevampaa luoda hyvä ja hyväksyvä suhde oppilaisiinsa kuin
suuressa luokassa. Suuressa luokassa on aina oppilaita, jotka voivat jäädä
varjoon.
Suuri luokka työllistää opettajaa
kaikin tavoin enemmän kuin pieni luokka, mikä vie henkisiä resursseja opettajan
ja oppilaan kohtaamiselta. Pienessä luokassa opettajalta jää aikaa
kasvatuskeskusteluihin.
Vantaa saa valtiota apua
opetusryhmien pienentämiseen. Ero on kuin yöllä ja päivällä, on aivan eri asia
opettaa 19 oppilasta kuin 32 oppilasta. Tiedän sen tarkkaan, nyt minulla on 19
oppilaan luokka, ennen luokkani olivat paljon suurempia.
Teen kaksi yksinkertaista
laskutoimitusta:
- 45 minuuttia jaetaan 19 oppilaalla = 2,4 minuuttia per oppilas
- 45 minuuttia jaetaan 32
oppilaalla = 1,4 minuuttia per oppilas
Pienessä luokassa apua tarvitsevan
oppilaan henkilökohtainen opetusaika moninkertaistuu.
Kun oppilaita tungetaan samaan
tilaan liikaa, meteli ja aggressiivisuus lisääntyy.
Saloviidan mukaan opettajat
opettavat samalla, kerran oppimallaan tavalla, olipa luokka iso tai pieni.
Toisaalta taitava opettaja pystyy opettamaan yhtä hyvin sekä pienissä että
isoissa luokissa.
Enkeliporsas:
Ei pidä paikkaansa.
Olen opettanut vuodesta 1980. Olen
joutunut päivittämään opetustani kuten muutkin opettajat. Olen moneen otteeseen
joutunut tarkistamaan toimintatapojani.
Käytännön esimerkkejä pienen
opetusryhmän eduista:
- ATK-luokassa on 20 tietokonetta.
Nyt minulla on 19 oppilaan luokka, joka oppilaalle on yksi tietokone. Jos
oppilaita olisi 32, vain kahdeksalle oppilaalle riittäisi oma tietokone, muut
joutuisivat parityöskentelyyn.
- Teknisessä käsityössä on
kymmenen parihöyläpenkkiä ja työkaluja noin kahdellekymmenelle oppilaalle. Jos
luokkaan tungettaisiin 32 oppilasta, työtiloja ei olisi kaikille eikä työkaluja
riittäisi jokaiselle. Kahdenkymmenenkin oppilaan teknisen käsityön ryhmä on
liian iso.
- Englannin tunnilla on 32
oppilasta, toisessa luokassa on puolikas ryhmä, 16 oppilasta. Ilman muuta on
selvää, että pienemmässä ryhmässä oppilaat saavat "englannin kielen
puheaikaa" enemmän kuin suuressa ryhmässä.
- Matematiikan tunnilla 32
oppilasta, toisessa luokassa on puolikas ryhmä, 16 oppilasta. Vaikka opettaja
olisi kuinka taitava tahansa, pienessä ryhmässä opettajalle jää enemmän aikaa
henkilökohtaiseen auttamiseen kuin suuressa ryhmässä.
- Liikuntatunnilla käytössä on
puolikas sali, koska toisella puolella salia on toinen opetusryhmä. Pelataan
koripalloa, on päivänselvää, että 16 oppilaan ryhmässä oppilaat saavat enemmän
peliaikaa kuin 32 oppilaan ryhmässä.
- Kun opettaja menee opintoretkelle
julkisella kulkuneuvolla vaikkapa Suomenlinnaan, liikkuminen ja opastaminen 16
oppilaan ryhmässä sujuu paremmin kuin 32 oppilaan ryhmässä. Monessa kohteessa,
esim. museoissa, ei opasteta suuria ryhmiä ollenkaan.
Voisin jatkaa listaa loputtomiin.
Opettaminen ja opetuksen ongelmat
ovat laajoja käsitteitä.
Tämä on niitä kommentteja, joita todellisuudesta vieraantuneet ihmiset suoltavat. Tämän perusteella voitaisiin ratkaista kaikki kasvatusongelmat: kerrotaan nuorelle, että alkoholi on haitaksi (ja kukaan ei enää juo alkoholia; kerrotaan, että kiusaamisesta saattaa seurata ikävää (ja kukaan ei enää kiusaa). LOL
VastaaPoistaTimo Saloviidan neuvot, jos niitä nyt yleensä onkaan, tuntuvat teoreettisilta ja tuhannesti kuulluilta. Käytännössä ne ovat hyödytöntä propellien pyörintää. Miksi aina päädytään siihen, ikään kuin uutena oivalluksena, että oppilaan kanssa pitää keskustella ja pitää luoda hyvä suhde?
VastaaPoistaNeuvojen pitäisi lähteä tästä tilanteesta, ei päätyä tähän ikuisuusmissioon. Missä on se ensimmäinen neuvo, mitä tehdä, kun oppilas on kaiken puheen ja nauvottelun ulottumattomissa ja jatkaa haitallista käyttäytymistää, eikä suostu lopulta edes poistumaan tilanteesta ja antamaan muille oppilaille työskentelyrauhan?
Jään odottamaan tästä kohdasta alkavaa ohjeistusta professoreilta.
Pienessä luokassa ei ole noin paljon enemmän aikaa oppilaalle, mitä haluat selittää. Pieni luokka ei ole vain pieni luokka, vaan se on erityisluokka. Erityisluokassa kaikilla oppilailla on erilaista ongelmaa ja opettaja ei millään ehdi kaikkia neuvoa henkilökohtaisesti. Suuremmassa luokassa suuri osa oppilaista työskentelee saman kaavan mukaan ja pienempää osaa oppilaista on helpompi eriyttää. Taitava opettaja kyllä osaa eriyttää koko isoakin luokkaa huomaamattomasti antamalla esim. erilaisia tehtäviä tai tehtävätyyppejä.
VastaaPoistaAno...
PoistaHöpö höpö, minulla on pieni 19 oppilaan normiluokka, joka on selvästi pienempi kuin 32 oppilaan iso normiluokka. Aikaa per oppilas on selkeästi enemmän kuin isossa luokassa, sillä siisti.
Minun ei tarvitse selittää mitään, koska tiedän.
Ano, tällä kertaa en kirjoittanut riviäkään inkluusiosta.