tiistai 7. lokakuuta 2014

Vantaan kouluille 16 000 tablettia

Näitä tulee roppakaupalla: Samsung Galaxy Tab 4.10.1
6.10. Kuntalehti


Vantaa hankkii syksyn aikana yli 16 000 tablettia esiopetuksen, perusopetuksen, lukioiden ja Vantaan ammattiopisto Varian käyttöön. Lisäksi kaikille Vantaan kouluille tulee avoin langaton verkko, joka on myös asukkaiden käytössä.

Apulaiskaupunginjohtaja Elina Lehto-Häggrothin mukaan Vantaan tavoitteena on lisätä koulutuksellista tasa-arvoa ja lasten kansalaistaitoja yhteiskunnassa, jossa kaikilla ei välttämättä ole kotona samanlaisia mahdollisuuksia teknologian käyttöön.

- Minulla on luja usko siihen, että tarjoamalla uudenlaiset oppimisen eväät, rakennamme osaavaa ja kilpailukykyistä Vantaata ja annamme lapsille ja nuorille hyvän pohjan tulevaisuuteen, Lehto-Häggroth toteaa.

Kun jo olemassa olevat laitteet lasketaan mukaan, on Vantaalla hankintojen jälkeen koulujen ja oppilaitosten käytössä tietokoneita yhteensä keskimäärin 1,2 oppilasta konetta kohden. Suurista kaupungeista saatujen tietojen mukaan Helsingissä on tällä hetkellä noin 2,3 oppilasta/kone, Turussa suhdeluku on 1,8, Tampereella 3,4 ja Espoossa 5,1.


Uutinen ei ole mikään uutisankka, mätäkuun juttu tai aprillipila. Tänään Vantaan kouluissa asiasta ilmoitettiin myös opettajille.

Kiitos vantaalaisten koululaisten puolesta! Oletan, että nyt tulee opetukseen eloa. On varmaa, että tabletit motivoivat oppilaita.

Pitää muistaa, että tabletissa on mukana aina valokuva- että videokamera, nauhuri ja mahdollisuudet editoida lähes mitä vain. Lisäksi tabletti on lähes täysiverinen tietokone ohjelmineen.

Pitänee hankkia koululle kasa laitteeseen liitettäviä näppiksiä, jotta luokissa voi koneella myös kirjoittaa kunnolla.

Kirjoja ei tabletti korvaa, mutta luulisi, että työkirjat ja muu lisämateriaali pikkuhiljaa ajautuu verkkoon.

Juttelin koulun jälkeen naapurikoulun jopomaikan kanssa. Hänen oppilaillaan tabletit ovat olleet käytössä aiemmin kuin muilla. Opettaja on ollut erittäin tyytyväinen tablettien opetuskäytön mahdollisuuksiin. Hän korosti vahvasti laitteen motivoivaa vaikutusta.

Kouluni rehtori sanoi, että myös maikoille tulee henkilökohtainen laite, jota pitää kanniskella koko ajan mukana. Välituntisin konetta pitää räpläillä kahvihetken lomassa opettajanhuoneessa, jotta laite tulee sinuksi.

Luulen, että kouluihin muodostuu spontaaneja opettajahautomoita, joissa mietitään yhdessä, mitä uutta tabletit tuovat opetukseen / opiskeluun. Jaetaan yhdessä ideoita.

Oletan, että pian luovutaan kiinteästä ja jäykästä tietokoneluokasta, jossa sijaitsee myös koulumme kirjasto. Olenkin jo täysin kypsynyt tietokoneiden salasanapelleilyyn. Edes pilvipalvelut eivät toimi kunnolla epämääräisten estojen takia.

Varmaan tietokoneluokan tilalle tulee jonkinlainen informaatioluokka, jossa oppilaat voivat oleskella ja opiskella. Sohvia, sohvia. Koulun kirjastomme nidemäärä on muistaakseni about 3500 kirjaa.

Koneiden rahoituksesta en tiedä juuri mitään, mutta rahat tulevat yksittäisten koulujen ulkopuolelta. Joten koulut voivat ostaa siveltimiä ja väriliituja ja kuten entiseen malliin.

Kouluumme tulee 204 konetta, oppilaita on tuplamäärä koneisiin nähden. Vielä ei tiedetä, miten koneet jaetaan tai minne ne sijoitetaan.

Ei hassumpaa.

13 kommenttia:

  1. Olen oikeasti pahoillani puolestanne. Näkemiin kirjoitustaito. Sohvia ja näpyttämistä, hautomoita. Tälläistä, kiva-kivaa, on julkisuudessa ehdotettu ja sitä on kouristuksenomaisesti alettu pitää uudistuksena, oppilaiden tarvitsemana ja ajan vaatimana uudistuksena. Kollektiivista hulluutta tämä on. Harmi että näiden keisarin uusien vaatteiden, elektronisen sälän ja pedagogisen sekundan, ripustimiksi on valittu kasvunsa ja oppimisensa alussa olevat oppilaat. Suomen tie sivistysmaana on ohi, jos tämä Vantaan tauti leviää. Nokia-kuplako ja pikkuruiset tietokonepeli-nyrkkipajatko tämän maan on lumonnut? Nyt satsataan vääriin hevosiin, voin vakuuttaa.
    Terveisin Oppilaan Isä.

    Herätys!

    VastaaPoista
  2. Onnittelut, oispa meilläkin. 15 konetta ei riitä mihinkään. Käyttäisin niitä jatkuvasti opiskelijoideni kanssa, jos vain pädejä olisi. Edelliselle kommentoijalle terveiset, että tulepa pariksi kuukaudeksi opettamaan kouluun, niin näet nykytodellisuuden ja sen, mihin penskojen keskittymiskyky riittää.

    VastaaPoista
  3. Voi olla, että tässä tablettitouhussa on tiettyjä oppilaiden motivoimiseen liittyviä tekijöitä, joihin kannattaa nyt sitten tarttua.

    Lapset ovat jo nyt niin paljon koneiden jatkeina (älypuhelimet, kannettavat, tabletit, pöytäkoneet, pelikonsolit), että fiksumpaa olisi panostaa vaikka liikuntavälineisiin ja monenmoiseen ohjaamiseen ja avustajiin (joihin panostus ei ole ollut kovinkaan itsestään selvää Vantaalla).

    En tiedä, millaisia kouluihin hankitut tabletit ovat, mutta paljon kirjoittavana sanon, että ainakin vuoden pari vanhat tabletit ovat ilman lisänäppäimistöä todella surkeita aivan peruskirjoittamiseen, saati sitten tiedon tuottamiseen (esityksiksi jne), jopa viestittelyyn. Ehkä niillä tehtävissä jutuissa korostuu sitten netin selailu, videot jne. ja ehkä tabletit ovat kehittyneet, mutta kyllä ne työvälineinä ovat hintaansa nähden surkeita kojeita, tuntuu että voitaisiin vähän miettiä.

    Sen olen omasta ajankäytöstäni ja työtehoistani huomannut, että verkossa olo ja päätteellä olo avaa maailman ja paikat nopeasti mutta sillä on myös kääntöpuolensa: se myös haastaa syvemmän ajattelun ja asioiden prosessoinnin (keskeytyksin ja halulla sinkoilla sinne ja tänne) sekä alkaa vähitellen kaventaa ajattelua ja mahdollisuuksia reitittää sitä luovasti.

    On hyvä, jos nyt sitten tabletit auttavat kokemuksellisesti sen opettamisessa mitä kaikkea informaatio on ja miten tietoa tuotetaan ja miten sen vastaanottamista ohjaillaan, mutta pahaa pelkään, että nämä laitehankinnat lähinnä sitovat resursseja sellaiseen jatkuvaan tekniseen varusteluun, jossa muutoinkin olemme. Mikään ei riitä, vanhat laitteet osoittautuvat nopeasti riittämättömiksi jne.

    Ymmärrän kyllä, että joku ratkaisu tilanteeseen tulee olla (uusi mediaympäristö, uusi maailma), mutta kyllä tämä on ratkaisuna samalla niin Vantaata, anteeksi nyt vaan.

    VastaaPoista
  4. Pessimismin valtaamalle oppilaan isälle ehdotan "tulevaisuuteen tutustumista" muistaen nykyoppilaiden eläkeikä, uudet tuntemattomat ammatit sekä elinikäinen uudistumisen tarve. Nyt ensisijaisesti valmistaudutaan sähköistyviin ylioppilaskirjoituksiin ja nykymaailman mahdollisuuksiin. Uudet kujeet mahdollistavat uuden oppilasjoukon pätemisen/pärjäämisen nykymaailmassa; Toisinajattelijat pätekööt muilla aloilla mahdollisuuksiensa mukaan. Ajan virrassa on syytä kuitenkin edes häntäpäässä pysytellä mukana.

    VastaaPoista
  5. Itse yläkoulun opettajana pidän tabletteja ym vastaavaa teknologiaa opetuksen osana hyvänä asiana. Kaikkea sillä ei voi eikä pidä korvata, mutta valitettava tosiasia on, että nykynuoret saa tekemään paljon, paljon enemmän kun motivaattorina on teknologia, tavalla tai toisella.

    Juuri viime viikolla viimeksi luin siitä, kuinka yliopistoissa opiskelijoille täytyy opettaa ihan perustaitoja tietokoneen käytössä: Word, Excel, Powerpoint - tähän täytyisikin ehdottomasti kiinnittää huomiota. Ei riitä, että on hienot laitteet, vaan niitä ehdottomasti pitää opettaa KUNNOLLA käyttämään, eikä vaan pilipalijuttuja. Jokainen osaa selata nettiä, mutta on opittava myös ns. hyötyohjelmien käyttö.

    VastaaPoista
  6. Pauska. Opettaminen on kyllä hyvinkin tuttua. Jos tämän computerisoinnin syynä on reaktio oppilaiden keskittymättömyyteen, ollaan vielä pahemmin pihalla kuin mitä kirjoitin. Entä sitten kun padit eivät enää kiinnosta oppilaita? Jos oppilaiden reaktiivisuus vie koulun kehitystä eteenpäin, olemme nyt sitten todellakin oppilasjohtoinen, oppilasimpulsiivinen koulu. Amen.

    Entä sitten perustelu, että tulevaisuuden ammatit vaativat nämä padit? Niin. Peruskouluhan on yleissivistävä oppilaitos eikä mikään esiammattikoulu, tai työelämän eskari. Peruskoululla on käsittääkseni muitakin tavoitteita, vai onko enää?

    Itse käytän tietenkin tietokoneita opetuksessani. Niin tänäänkin. Mutta ajatus että suurin osa tekemisistä siirtyy näpyttämöön, on karmea. Kokeilkaapa kirjoittaa itse jotakin kunnollista padilla...itse koen välineen mukavana leluna, parhaimmillaan hyvänä lisätukena opetukseen. Pienenä lisätukena opetukseen. Ei opetusta "muuttavana" pedagogisena välineenä. Mikä se pad loppujen lopuksi on? Kasa metallijohteita ja muovia, tiedon valtatie Tietämättömyyden Merelle.

    Lopuksi. Älkäämme olko naiveja. Padit kouluun tarkoittaa myös sitä, että oppikirjat lähtevät, kaikki materiaali muuttuu vähitellen sähköiseksi = kunnilla on mahdollisuus entisestään säästää opetustoimesta. Ihanaa?

    Oppilaille tulee opettaa kunnolla tietokoneen käyttö, se on selvä. Se on jokaisen koulun, opettajan, yksi perustehtävistä. Mutta nämä padit saattavat olla myös eräänlainen Troijan hevonen, jolla ajetaan sisään syvempiä muutoksia, joiden arvoja ei opettajakunnalta kysytä. Jos opettajakunta ei tätä näe, voi sitä!

    t. nimim. Oppilaan Isä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oppilaan isä: "Älkäämme olko naiveja. Padit kouluun tarkoittaa myös sitä, että oppikirjat lähtevät, kaikki materiaali muuttuu vähitellen sähköiseksi = kunnilla on mahdollisuus entisestään säästää opetustoimesta."

      Näin voi käydä. Tätä pelkään.

      Keskustelin tänään asiasta älykkään ja kokeneen kollegani kanssa. Hän totesi, että on ikävää, että jokaiseen uuteen asiaan on suhtauduttava skeptisesti. Sanat uudistaminen ja kehittäminen ovat nykybluffisanoja.

      Melkein aina, kun koulua on uudistettu tai kehitetty, on otettu takapakkia tai on huijattu.

      Toivon sydämestäni, maikat ovat luonteeltaan ylitiöoptmisteja, että nyt meitä ei huijata. Oppilailta ei saa huijata esim. oppikirjoja pois lätinällä oppimateriaali verkkoon.

      Pädi on sittenkin vain yksi väline. Kuten kirjoituksessani totesin tabletit eivät kirjoja korvaa. Eivät sitten millään.

      Pädit on motivoiva suola opetukseen.

      Päättäjien on oltava tarkkoina, opettajia ei saa tehdä kyynisiksi. Kyyniset opettajat eivät ole oppilaille hyväksi.

      Poista
  7. Laitetaan veto. Viiden vuoden kuluttua teillä on käytössä alle 40 prosenttia niistä oppikirjoista mitkä nyt on. Padeilla se tehdään. Ai niin? Mutta senhän kuuluu olla hieno juttu, ja siihen pitää suhtautua "positiivisesti." Itse koen kyllä hyvinkin positiiviseksi asiassa esittämäni sisällöllisen kritiikin. Uskon oppimiseen, opetukseen, sivistykseen, kasvuun ja kasvatukseen optimistisen vahvasti! Mutta muovikuoriseen oppimispeli-läpyskään en sinänsä usko, en välineenä enkä varsinkaan opetusta oikeaan suuntaan mullistavana pedagogisena mahdollisuutena.

    Tärkein kysymys: mitä sitten kun oppilaat eivät jaksa enää padejakaan? Motivointi ei voi perustua kouluun ostettuihin keppihevosiin. Niillä on nopeasti leikit leikitty. Mikä sitten? Karuselli?

    Summa summarum. Vantaalta tämä on päätös satsaamisesta (kuviteltuun) tulevaisuuteen. Väärä päätös. Noin käy kun yrittää "olla mukana ajassa" - on pihalla. Tietokonetaidot superkuntoon, totta kai, se on kokonaan eri asia.

    t. kasvatusoptimisti ja Oppilaan Isä

    VastaaPoista
  8. n.2-3 vuotta maksimi käyttöikä akun keston ja ohjelmiston osalta..tablet laitteella.satsaatteko uutee erään 16 000 kpl tablet laitteita-tulewaisuudessa? en usko.

    VastaaPoista
  9. Saatte uskoa, että nämä typeryydet pantaisiin täysimittaisesti täytäntöön hyvinkin nopeasti, ellei se olisi käytännössä mahdotonta. Joka tapauksessa sivin päähänpistot toteutetaan niin pitkälle kuin mahdollista. Ei tule minkäänlaisena yllätyksenä. Silti luotan koulujen fiksuuteen tässäkin asiassa. Hyvät koulut ovat Vantaalla onnistuneet pitämään tasoa yllä typeristä säästöistä ja toimenpideohjelmista huolimatta. Toivottavasti jatkossakin suhteellisuudentaju löytyy sieltä mistä pitääkin: suorittavasta portaasta. Onhan tämä sellainen luutnantti Lammio ja rivisoturit -kuvio ettei paremmasta väliä.

    VastaaPoista
  10. Toivottavasti kannattaa. Onkohan terveysriskejä mietitty. Lapset saavat selvän lisäyksen jatkuvaa ja pitkäaikaista radiotaajuista mikroaaltosäteilyä kodin ja kaikkien 24/7 saaman säteilyn lisäksi. Maailmalla on kritiikkiä digikouluihin juuri terveysriskin vuoksi, esim. BioInitiative- kansainvälisen asiantuntijaryhmän vetoomus päättäjille ehdottaa suosimaan nopeita langallisia yhteyksiä kouluissa langattomien sijaan. Kun tiede ei kertakaikkiaan ole vielä yksimielinen säteilyn vaarattomuudesta / terveysriskeistä nykyisin sallittujen säteilyarvojen sisällä, tavallinen tallaaja (kuten jotkin maat) voisi ajatella, että ehkä olisi viisainta ottaa varovasti sen säteilyn kanssa, erityisesti herkkien väestöryhmien kuten lasten kohdalla. Ympäristöyliherkkien lasten ja aikuisten määrä saattaa vuosien saatossa joka tapauksessa nousta koska joka tapauksessa Suomi vain lisää radiotaajuista säteilyä talouden, teollisuuden ja teknologisen imagon vuoksi. Sitten tarvitaan wi-fi- vapaita alueita...

    VastaaPoista
  11. Kiitos Anonyymi ja oppilaan Isä! Olen itse pienen pojan äiti ja koen että on minun vastuullani suojella lastani langattomalta säteilyltä, jonka WHO on luokitellut mahdollisesti syöpää aiheuttavaksi. PÖYRISTYTTÄVÄÄ sokeus, jolla mennään tähän tablettien kautta oppimiseen! Pauska, jos lapset eivät jaksa keskittyä on etsittävä syy siihen, eikä vain helpointa tietä opettajalle!!!! Jari Sinkkonen on puhunut viisaasti siitä kuinka lapset ovat ylistimuloituja näistä kaikista laitteista ja yhdistää sen jopa väkivaltaiseen käyttäytymiseen! Tietokoneista ei tarvitse luopua, vaan niitä voidaan hyödyntää viisaasti ja ennen kaikkea turvallisesti!

    VastaaPoista