maanantai 13. toukokuuta 2013

Korhonen ei jatka Alppilassa

Remissi
Uutinen Hesarista:

Korhonen ei jatka opettajana Alppilassa

Opettaja Antti Korhonen ei jatka Alppilan yläasteen koulussa opettajana. Korhonen tapasi maanantaina iltapäivällä opetusviraston edustajia.

”Sovimme, ettei Korhonen jatka Alppilan yläasteella. Haluamme rauhoittaa tilanteen koululla. Lisäksi sovimme jatkotoimenpiteistä, mutta ne ovat työntekijän ja työnantajan välinen asia”, kertoo opetusviraston linjanjohtaja Outi Salo.

Korhonen kommentoi päätöstä yhtä niukkasanaisesti.

”Sovimme, ettemme kommentoi asiaa. Sen voin sanoa, että tämä on sata-nolla voitto minulle. Olen päätökseen tyytyväinen.”

Korhonen ja Salo eivät kerro, onko Korhoselle sovittu työpaikka jostakin muualta kuin Alppilasta.

Koulujen kevätlukukausi loppuu toukokuun lopussa. Korhosen virkasuhde on solmittu heinäkuun puoliväliin. Korhoselle maksetaan palkka potkujen jälkeiseltä ajalta maaliskuulta virkasuhteen loppuun asti.


Vaikea on kommentoida uutista, kun en tiedä tarkemmin, mistä on kysymys. Korhosen kommentti herättää paljon ajatuksia.

Niukkaa on.

Kompromissi? 

Sata-nolla? 

Toistaiseksi Korhos-gatessa ei ole ollut kuin häviäjiä.

12 kommenttia:

  1. Satanolla t a p p i o tämä ainakin on helsinkiläisten kunnallisdemokratialle.
    Johtava virkamies nousee oman virastonsa opetuslautakuntaansa vastaan noin vahvasti,
    jopa suorassa tv-lähetyksessä, ja siitä seuraa -
    ei mitään. Opettajan autonomiaa, osittaistakin, on tässä matkan varrella myös kyseenalaistettu Helsingissä Alppila-tapauksen kylkiäisenä.

    Olen kuitenkin varma, että opettajakunta
    antaa täyden tukensa viraston pyrkimyksille korjata aiheutetut vahingot, kunhan niitä pyrkimyksiä tulee lisää Korhos-vapautuksen/varoituksen jälkeen.

    Opettajan tehtävä on tarjota laadukasta opetusta, niin laadukasta kuin osaaminen, koulutus ja perehdytys mahdollistavat.
    Virkamiesten tehtävä on sen sijaan ohjata, mutta myös t u k e a tätä työtä yhteistyössä opettajien kanssa eikä sooloilla lain ja asetusten rajamailla.

    Itse opettaja koen tekeväni ihan samaa työtä kuin opetusviraston johtavat virkamiehet, olemme samassa joukkuessa samassa duunissa. Toivottavasti he myös tajuavat etteivät ole opettajakuntaansa milliäkään suurempia. Jos tajuavat, sitä voi yrittää alkaa nimittää johtamiseksi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Pakko on alkaa kaupungissa elää normaalia kouluelämää. Opettajan autonomiaan kajoaminen on vaarallista, muuten meistä tulisi opetusrobotteja. Talutushihnassa olevia koiria.

      - nimim. Puumerkkini mun tähän laitan

      Poista
  2. Ihan hyvä että Antti Korhosen ei mene Alppilaan, jossa hänen läsnäolollaan voisi olla liekkejä roihauttava vaikutus.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo. Jos olisin Korhonen en menisi. Toivottavasti hän saa työtä jostain muusta koulusta.

      - nimim. Puumerkkini mun tähän laitan

      Poista
  3. Kaupungissahan on koko ajan auki kymmenittäin erityisopettajan paikkoja. Korhosella luokanopettajan koulutus. Valinnassa ei voi ohittaa siis kukaan epäpätevä, ainoastaan koulutettu er.opettaja. Korhonen siis saa suorastaan valita mihin menee töihin pätevyytensä nojalla. Hattu kourassa ei tarvitse töitä etsiä. Toki nöyrällä mielellä kuten asiaan kuuluu.
    Ja kun ottaa huomioon miehen saaman massiivisen kansalaissuosion, luulisi ottajia olevan. Suosittelisin Korhoselle myös hakeutumista rehtorikoulutukseen. Sitten näkisi myös asiat siltä toiselta puolelta. Ja muutenkin näen hänessä ainesta. Niin näkevät monet muutkin.
    Kesti selkä suorassa valtavan yksilöön kohdistuneen mediapaineen.
    Ei onnistuisi monelta. Ei onnistunut Jarnilaltakaan. Sori.

    Mutta nyt asialle pian piste ja punkt.
    Työrauhaongelmat ovat nouseet esille, niitä ei voi enää tunkea opetuskokeilu-savuverhojen taakse missään. Korhoselle uusi alku, Helsingin opettajakunnalla uusi alku, viraston väelle uusi alku - kaikki yhteistyössä. Järki käteen nyt.

    VastaaPoista
  4. Eipä taida tulla punktia, koska opetusvirasto hämmensi soppaa liikaa. Pitää sadaa tietää mitä saa tehdä ( pyk. 36). Odotellaan herra Kalsketta.

    - nimim. Puumerkkini mun tähän laitan

    VastaaPoista
  5. En jaksa minäkään uskoa, että keskustelu vielä loppuu. Perusopetuslakia ollaan uudistamassa, ja varmasti Korhos-gate joiltakin osin toi uutta ajateltavaa lain valmisteluun.

    Tietenkin Helsingissä olisi syytä palata koulurauhaan, aloite on opetusvirastolla.

    VastaaPoista
  6. Komppaan blogistia: työrauhaongelmat ja lasten yhä vakavammat oireilut ovat nyt framilla, niitä ei hyssyttelemällä ja opetuskokeiluleikeillä saa enää taustalle. Kouluihin tarvitaan
    r a u h a opiskella, kasvaa ja opettaa. Itse asiassa tilanne-Korhonen vain paljasti todellisuuden Pisan takana: opitaan hyvin kyllä kyllä, mutta kunnioitus ja arvomaailma puuttuu liian monelta liian monessa. Ihmisyydestä ja toisten kunnioituksesta minä antaisin suurimmat Pisa-pisteet, en mistään "oppimisentaidoista."

    VastaaPoista
  7. Sata nolla ...hmm. Minun mielestäni tässä tapauksessa ei ole voittajia. Kaikki tuntui menevän alusta asti pieleen. Kaikki provosoituivat, niin rehtori(t), opetusvirasto kuin Korhonenkin. Iltapäivälehdet saivat hetken herkutella sensaatioilla: koulu ja opettajat myyvät aina hyvin. Itse asia hukkui mölyn alle. Asenteet kärjistyivät, nuoret yleistettiin häiriköiksi, jotka pitää panna kuriin. Jotkut näkivät opettajat despoottisina vallankäyttäjinä. Ehkä se, että tiedotus viimeisestä vaiheesta on ollut niukkaa, kertoo, että on puolin ja toisin tajuttu, että tämä soppa ei enää hämmentämällä parane. Pölyn pitää laskeutua. Asiat mitä tämän blogin pitäjä on ottanut esiin ansiokkaasti ovat kuitenkin isoja ja merkittäviä:
    Koulujen työskentelyilmapiiri ja todellisuus
    Opettajan rooli kasvattajana
    Rehtorin rooli, onko "yksi meistä", vai opetusviraston virkamies
    Itse lisäisin vielä yhden:
    Miten kohujulkisuus nykyään saa asian kuin asian latistumaan kärjistyneeksi juupas eipäs väittelyksi.

    Opetustyöläinen

    VastaaPoista
  8. Kyllähän tuo "sata-nolla" näyttäisi viittaavan siihen, että Korhonen ostettiin hiljaiseksi. Kun Korhosta ei pahalla saatu pois Alppilasta, niin hyvällä sitten. Sata-nolla tyytyväinen Korhonen on voinut saada jopa vakinaisen viran vastineeksi vaikenemisestaan.

    Opetusviraston tavoite on saavutettu: Korhonen on poissa pilottikoulusta ja kohu, ja sitä myöten median mielenkiinto, erottamisen taustalla lymyäviä kytköksiä, väärinkäytöksiä ja salailuja kohtaan saatiin sammutettua.

    Koulumaailmassa on taas kaikki hyvin eikä ketään enää kiinnosta, miksi tällainen tapaus saattoi sattua vain Alppilassa.

    VastaaPoista
  9. Jos tässä olisi kyse vakituisen viran saamisesta Helsingin kaupungin koululaitoksessa, niin senhän pystymme sitten näkemään julkisista tiedoista viimeistään syksyllä. Kun virat on täytetty.

    Otaksuisin, että sitä sitten kutsuttaisiin lahjukseksi. Lahjusvirka.
    :)


    Itse en kuitenkaan hevin usko, että Opetusvirasto olisi järjestänyt Korhoselle vakituista virkaa, tai edes mitään väliaikaista ensi lukuvuodelle. Otaksun että Opetusvirasto on tarkoin rajannut tavoitteekseen että saa Korhosen työnnettyä ulos Helsingin koululaitoksesta nyt heinäkuussa ja lopullisesti. Tätä otaksuessani olen mielestäni realisti.


    Sen sijaan esitän oman veikkaukseni millaisesta "lahjuksesta" on nyt kyse: Veikkaan että Opetusvirasto on luvannut, että tänä keväänä antaa Korhosen aina tämän tarvitessa matkustaa, töitten estämättä ja nykyisen palkan juostessa, työpaikkahaastatteluihin, opetusnäytteitä antamaan, jms. Tällainen olisi mielestäni kullanarvoinen etu, verrattuna Korhose kilpahakijoihin joilla voi hyvin olla omat tämänhetkiset työtehtävät haittoina kun nyt tavoittelevat täytettävänä olevia vakituisia virkoja eri maakuntakouluissa.
    Otaksun edelleen että Korhosen saama julkisuus ja tämän osoittamat luonteenominaisuudet saavat eräitä maakunnissamme sijaitsevia koululaitoksia olemaan myötämielisiä tämän viranhakemisille. Aivan kaikkialla ei nimittäin pedagoginen näkemys ole yhtä kehittynyt kuin Helsingissä, vaan on niitäkin koululaitoksia joissa jopa lähestulkoon ruumiillinen kurinpito on johtoportaankin piilosuosiossa.
    Sitäpaitsi joissakin periferioissamme on niin vaikea saada yhtäkään pätevää alakoulunopettajaa hakijaksi, että mikäli Korhonen vain ehtii, paikka sellaisessa on kohtuullisen todennäköinen. Sitäkin mahdollisempi jos hän ehtii käymään tutustumassa henkilökohtaisesti joihinkin päättäjiin siellä.
    Minusta on realistista arvioida että tällainen menettely, lupaus toukokuun käyttämisestä, tuntuisi Korhosesta sata-nolla-hyvältä.

    VastaaPoista
  10. Tutkivat journalistit käykää tutustumassa hgin opetusviraston "julkisiin papereihin ", pyytäkää salaisista papereista lista/ vaatikaa julkaisua ,johan rupeaa selviämään johtamistapa

    VastaaPoista