HS 6.9.
Sosiaalisuuden arvostamisessa on menty liian pitkälle työelämässä, arvioi Helsingin yliopiston psykologian professori Liisa Keltikangas-Järvinen. Siten suulas, itseään ja taitojaan korostava visionääri voi ohittaa maltillisen ja rauhallisen asiantuntijan työpaikan saannissa.
Professorin mielestä johtajien ja esimiesten pitäisi arvostaa paljon enemmän työntekijöiden näyttöjä ja asiaosaamista. Sosiaalisuuden korostamisen voisi jättää vähemmälle.
Vielä 1950-luvulla ihminen luokiteltiin narsistiksi, jos hän pyrki ihmissuhteissaan ennen kaikkea hyötymiseen.Professorin mielestä johtajien ja esimiesten pitäisi arvostaa paljon enemmän työntekijöiden näyttöjä ja asiaosaamista. Sosiaalisuuden korostamisen voisi jättää vähemmälle.
Jollain tavalla Lisa Keltingangas-Järvisen arvio liippaa myös kouluelämää.
Opettajiksi pyrkivien pääsykokeissa on perinteisesti arvostettu sosiaalisuutta ja avointa mielenlaatua. Muistan hyvin ensimmäisen vuoteni Jyväskylän yliopiston Opettajienkoulutuslaitoksessa, minua järkytti valtaisa sosiaalisuus ja yhteen hiileen puhaltaminen. Tilattiin kaikenmaailman kurssitakkeja ja vietettiin me-henkeä ylenmäärin korostavia illanviettoja. Toisena ja kolmantena lukuvuonna toimittiin jo normaalisti.
Yhdessä vaiheessa opettajien piti arvioida oppilaiden "tuntiaktiivisuutta". Helposti mentiin halpaan. Korkealle arvostettiin juuri luonteenlaadultaan sosiaalista oppilasta. Hiljaista, mutta aktiivisesti opetusta seuraavaa oppilasta ei juuri arvostettu. Arvioitiin siis oppilaan luonnetta.
Kun oppilas seuraa opetusta ja ajattelee, sen näkee hyvin oppilaiden silmistä, aktiivisen ja ajattelevan oppilaan ei tarvitse välttämättä edes viitata. On hyvä, että nykyään arvostetaan eri tavoin oppivia oppilaita.
Keltinkangas-Järvisen narsismi viittaus on osuva. Elämme "mä ja mä, mulle ja mulle ja heti" -aikakautta, mikä kuvastaa yleistä ahneuden ajattelua. Peruskoulu on viimeisiä linnakkeita, joissa välitetään myös ihmisistä, jotka eivät aina keiku kärjessä.
Peruskoulu tukee ja auttaa. Joidenkin ihmisten mielestä peruskoulu "tasaa". Näinhän ei ole. Nykykoulu antaa kaikille mahdollisuuden. Rinnakkaiskoulujärjestelmä jakaa jyviin ja akanoihin, oppikouluun kaikki eivät aikoinaan päässeet, vaikka kykyjä olisi ollut.
Ettei tule väärinkäsitystä, terve sosiaalisuus on hyvästä.
Samaa mieltä.
VastaaPoista