keskiviikko 29. syyskuuta 2010

Valekuvismaikka

(Siristä silmiäsi ja katso kuvaa tarkemmin, hauskaa miespainantaa. Voihan niitä tulppaaneja näinkin painella, riemastuttava kolmen ukon yhteistaideteos, todellista kokeilevaa taidetta.)

HS-STT 27.9.

Valeopettajan palkkaus maksoi kunnalle kymmeniä tuhansia

Kuortaneen valeopettajajutun esitutkinta on valmistunut, ja juttu siirtyy seuraavaksi syyttäjälle. Valeopettajaksi epäilty nainen on kertonut poliisikuulusteluissa ostaneensa tutkintotodistuksen tuntemattomaksi jääneeltä henkilöltä.

Nainen ehti työskennellä kymmenen vuotta kuvaamataidon lehtorina ennen kuin tapaus tuli ilmi viime keväänä.

Epäilty toimitti työtä hakiessaan vuonna 2 000 jäljennöksen tutkintotodistuksestaan. Poliisitutkinnassa kävi ilmi, ettei hän ollut suorittanut kyseistä tutkintoa.

Valekuvismaikan tapaus on äärimmäisen harvinnainen, opetetaan väärennetyin paperein.

Tällaisetkin tapaukset estettäisiin opettajarekisterillä. Työnantajan olisi helppo parilla klikkauksella tarkistaa palkattavan opettajan pätevyys.

Feikkikuvis-tai musiikinmaikkoja on ollut kautta aikojen. Monissa pikkupitäjissä on kunnantaiteilijat opettaneet kuvista tai kanttorit musiikkia. Yksi syy moiseen toimintaan ennen on ollut se, että joka pitäjään ei päteviä opettajia hakeutunut. Pikkulukioissa ei päteville opettajille aina ollut riittävästi tuntejakaan.

Joskus on feikattu työnantajan toimesta. Epäpätevän opettajan palkkaaminen tulee halvemmaksi, vaikka saatavilla olisi ollut päteviäkin opettajia.

Olen joskus ajatellut, että pikkulukioiden tarpeeseen pitäisi kouluttaa taiteen moniottelijoita, opettajia, jotka olisivat opiskelleet sekä kuvataidetta että musiikkia.

Hyvin mielenkiintoista koulutusta annetaan Itä-Suomen yliopistossa Savonlinnassa, siellä on mahdollisuus suorittaa OpeArt-luokanopettajan koulutustatutkinto. Savonlinnalaisen opettajankoulutuksen erityispiirteitä ovat yhtenäisen peruskoulun opettajuuteen liittyvä tutkimus sekä suuntautuminen taide- ja taitoaineisiin.

Vanhin tyttäreni pääsi opiskelemaan Savonlinnaan OpeART-linjalle, pitänee seurailla, millaista opiskelun sisältö on. Äkkiä ajatellen juuri tällaista koulutusta pitää ollakin, luokanopettajia, joilla on kaksoistutkinto tullaan tulevaisuudessa tarvitsemaan. Trendi on yhtenäiskouluihin päin, oppilas käy koko peruskoulunsa samassa koulussa, opettajina samat tutut opettajat. Vaikuttaa turvalliselta.

Ikävä kyllä Itä-Suomen Savonlinnan laitos on liipasimella, voi olla, että tulevaisuudessa opiskelu keskitetään Joensuuhun.

3 kommenttia:

  1. Takkirauta-blogissa
    http://takkirauta.blogspot.com/2010/09/valeopettajan-valetohtoroinnit.html
    käydään parhaillaan lennokasta keskustelua aiheesta. Se ei ole aivan yksiselitteinen, varsinkin jos puhutaan opettamisesta.

    VastaaPoista
  2. Kiitos vinkistä...

    Käväisin sivuilla, mutta keskustelu oli minulle aivan liian "lennokasta".

    Totean vain, että sekä lääkärin että opettajan ammatit ovat tyypillisiä asiantuntija-ammatteja, jotka vaativat pitkän koulutuksen.

    Jos lääkäreiksi ja opettajiksi kelpuutettaisiin kuka tahansa, meidän terveydenhoito- ja koulutusjärjestelmämme romahtaisivat hetkessä.

    Koulutuksesta tiedän jotain. Eri maiden koulutusjärjestelmiä on verrattu toisiinsa Pisa-tutkimuksin. Merkittävin tekijä Suomen kärkisijoihin on laadukas suomalainen opettajien koulutus.

    Samantyyppisiä tuloksia on saatu myös suomalaisesta terveydenhoitojärjestelmästä. Sitä pidetään yhtenä maailman tehokkaimmista järjestelmistä.

    VastaaPoista
  3. Sori,

    mutta mun on ihan pakko: mikään ei estä esim. OAJ:tä pitämässä yllä netissä tiedostoa, jossa tutkinnon suorittaneiden opettajien nimet ja kelpoisuudet.
    Kyllä antaisi potkua niillekin jotka hautovat sitä graduaan kuin hanhet muniaan. Ja nostaisi opettajan ammattikuvaa asiantuntijana.

    Rekisteriin pitäisi tietenkin hyväksyä myös muut kuin ammattiliittojen jäsenet, jos vain pätevyys löytyy. Tämä taas nostaisi halukkuutta kuulua liittoon. Ja tämä taas voisi ärhentää lullukkaliittoamme todelliseksi ammattiliitoksi, joka t a i s t e l e e pätevien opettajien etujen puolesta teoin eikä vain sanoin.

    Idea vapaasti vietävissä eteenpäin te yhdysopet.
    Tässä asiassa ei vastuuta voi siirtää loputtomasti marmatukseen ja opetushallitukselle. Ei oikeutta maassa saa ellei itse sitä hanki.

    Out

    VastaaPoista