perjantai 7. maaliskuuta 2014

Todellinen asiantuntija puhuu kouluruokailusta


Eilen koululounaalla oli perusruokaa, hyvää kalakeittoa, leivän päälle leikkeleitä ja jälkiruuaksi banaaneja. Keitossa oli kahta kalaa, lohta ja seitä. Näkkileivän sijaan sai valita myös ruisleipää.

Seurasin lasten syömistä. Hyvin maistui, perusruokaa maistuu lähes aina.

Onneksi kalakeittossa ei tällä kertaa ollut porkkananpaloja. Emäntä kertoi, että, kun kalakeitossa on porkkananpaloja, ruoka ei maistukaan. Porkkana on parhaimmillaan sellaisenaan ja kokonaisena.

Helsingin Uutisissa (24.2.) oli hieno ja myönteinen juttu kouluruokailusta. Lahtelainen keittiöpäällikkö Riitta Riekkinen sai ravintoloalan Pro-palkinnon suurkeittiön päällikkö -sarjassa tammikuussa 2014.



Kouluruoka on mainettaan parempaa.

Kielteistä keskustelua kouluruuan tasosta pitää yllä pieni joukko.

Tätä mieltä on alalla 45 vuotta työskennellyt keittiöpäällikkö Riitta Riekkinen.

Suurin osa suomalaisista on tyytyväisiä kouluruokaan. Totuushan on, ettei sellaista ruokaa olekaan, johon kaikki olisivat tyytyväisiä, hän sanoo ymmärtäen perheiden erilaisia taustoja ja makutottumuksia.

Julkisuudessa vellova kouluruokakeskustelu on alan ammattilaisen mielestä kuitenkin haettua, ja se perustuu harvoin faktoihin.

Keskusteluissa vilahtelee paljon mutu-tuntumaan perustuvaa tietoa. Mikseivät aikuiset tule tutustumaan kouluruokaan? Riitta Riekkinen kysyy.


Enkeliporsas:

45 vuotta on pitkä aika ammatissa kuin ammatissa, Riitta Riekkinen tietää, mistä puhuu. On totta, että kouluruokakeskustelua käydään mutu-tuntumalla. Kärjistetään helposti tai muistellaan menneitä.

Omassa koulussani oppilaiden vanhemmat ovat tutustuneet kouluruokaan kodin ja koulun yhteistyöpäivinä. Ikävä kyllä he ovat vain seuranneet lasten ruokailua sivusta, itse ruokaa heille ei ole tarjottu. Rahaa moiseen ylellisyyteen ei ole.

Suurin osa lapsista ilman muuta pitää kouluruuasta. Ja kun nälkä on, syödään.

Miten yläkouluissa kouluruokailu saadaan houkuttelevammaksi? 

En usko, että kyse on ruuan laadusta, kun osa oppilaista jättää syömättä ja vaeltelee koulupäivän jälkeen lähipikaruokalaan. Moinen toiminta taitaa kuulua murrosikään ja yläkoululaiskulttuuriin.

Lukiossa syödään taas mielellään.


Mutta mistä lapset pitävät?

Lasten nimeämässä Herkkula-ravintolassa kauha viuhuu tiuhaan, kun tarjolla on ohrasuurimopuuroa ja mehukeittoa, Palermon pastaa, hernekeittoa tai lihamakaronilaatikkoa.

Oppilaille maistuvat myös liha- ja jauhelihakeitto, stroganoff, palapaisti ja nakki- ja makkarakastike. Liharuokien rinnalla on tarjolla aina kasvisvaihtoehto.
Riitta Riekkinen on havainnut, että vaikka moni toivoo erikoisempia ruokia, niiden menekki ei ole kovin suuri.

Tavalliset arkiruuat ja perinneruuat maistuvat lähes kaikille.

Hän muistuttaa, että suurkeittiöissä asiakkaiden ikähaitari saattaa vaihdella päiväkoti-ikäisestä yläkoululaiseen ja osassa koulua lukiolaisiin.

Lasten lisäksi ravintolassa syövät opettajat ja muu henkilökunta.


Enkeliporsas:

Vahvistan Riitta Riekkisen havainnot, arki- ja perinneruuat maistuvat, quornit ja soijaruuat sekä erikoisuudet maistuvat harvoille. Nykylapsille perunan ohella maistuvat myös pasta ja riisi.

Kastikkeisiin ei kannata laittaa sekaan esim. suolakurkkuja tai porkkanoita, lapsia moinen etoo. Kurkut tai porkkanat maistuvat kyllä, jos ne tarjotaan erikseen.

Salaattitarjonta on kehittynyt kovasti porkkanaraasteajoista. Tarjolla on kahtakin erilaista salaattia. Joskus voisi kokeilla salaattivalintapöytää, josta lapset voisivat koostaa omat salaattinsa. Ainakin alakoululaisilla joskus vain pieni salaatinosanen voi tökkiä niin paljon, että koko salaatti jää syömättä.


Suurkeittiön päällikkö ei kiellä, etteikö kouluruuassa olisi kehittämisen varaa. Nykyisillä määrärahoilla kehittäminen on hänestä mahdotonta.

Riekkinen ei havittelisi suuria summia loihtiakseen hiukan parempaa.

Pienikin korotus lisäisi vaihtoehtojen mahdollisuuksia. Silloin kaikkiin kouluihin voisi tuoda tarjolle päivittäisen kasvisruokavaihtoehdon, ammattilainen huomauttaa.
Tällä hetkellä taso vaihtelee jopa kuntakohtaisesti.


Enkeliporsas:

On totta, että alle eurolla ei mitään säihkyvää gourmeta loihdita, ei kouluruuan tarvitse gourmeta ollakaan. Arjessa syödään arkiruokaa.

Jos keskinmääräisen kouluruoka-annoksen raaka-ainekustannukset nousisivat vaikka parillakymmenellä sentillä, pienillä variaatioilla ja lisillä saataisiin ruokaan vaihtelevuutta ja houkuttelevuutta. Enää ei ole lasten herkkupäivänä, hernerokkapäivänä, jälkiruuaksi tarjolla lettuja tai pannareita.

Vaihtoehtokasvisruuan taso ei aina ole kovinkaan korkea. Ainakin yläkouluissa pitäisi panostaa kasvisruuan tason nostamiseen.


-Pääsääntöisesti raaka-aineet ovat laadukkaita ja kotimaisia. Parhaimmillaan koulun ravintoloissa, joiksi tarjoilupaikkaa nykyään nimitämme, on tarjolla jopa lähitilojen raaka-aineista valmistettuja aterioita.

Kouluvertailussa kärsivät hänen mukaansa haja-asutusalueella sijaitsevat kunnat ja koulut.

Osa joutuu maksamaan suurempia kuljetuskustannuksia, jotka sisältyvät raaka-aineiden hankintakustannuksiin, Riekkinen harmittelee.


Enkeliporsas:

Suomessa pitää keskittyä laadukkaisiin kotimaisiin raaka-aineisiin. Samalla tuetaan suomalaista työtä.

On kovin epäekologista rahdata soijaa Brasiliasta, quornia Isosta-Britanniasta tai kanaa Thaimaasta. Kyllä kanaa ja lihaa löytyy Suomestakin.

Mielenkiintoista on, että kouluvertailuissa myös kouluruuan suhteen häviäjinä ovat haja-asutusalueiden koulut. Luulisi, että maalla olisi helpompaa tehdä yhteistyötä lähitilojen kanssa kuin kaupungeissa. 

Isot kunnat voittavat isoissa ostoissa, ruokaa saadaan halvemmalla. Pikkukunnissa myös henkilöstökulujen osuus on korkeampi kuin isoissa kaupungeissa. 


Omien lapsiasiakkaidensa puolesta kauniisti puhuva Riekkinen toivoo, ettei valtakunnantasolla ainakaan tehtäisi päätöstä kouluruokailun muuttamisesta osittain maksulliseksi.

Se romuttaisi tasa-arvoa entisestään ja monelta lapselta jäisi lounas väliin, hän uskoo ja viittaa talousongelmiin, joiden kanssa moni perhe nyt kamppailee.


Enkeliporsas:

Emännän merkitys kouluruuan ja kouluruokailun ilmapiirin suhteen on elintärkeä. Riitta Riekkisen haastattelusta näkee, että hän ajattelee kauniisti lapsista ja pitää tärkeänä, että lapset saavat hyvää ruokaa.

Kaikki lähtee arvostuksesta, puolin ja toisin.

Olen Riekkisen kanssa täysin samaa mieltä, että ei ole mitään mieltä muuttaa kouluruokailua maksulliseksi. Kouluruoka-ammattilainen näkee kyllä kellä on nälkä tai ei, maanantaipäiviksi tehdään tuhtia ruokaa ja ruokaa kuluu paljon.

Maksullisuuteen on yksi poikkeus, on alettava tosissaan miettiä liukuvaa välipalatarjoilua. On epäreilua, että osa eka- ja tokaluokkalaisista, iltapäiväkerholaiset, saavat välipalaa, muut lapset eivät. Kasvavat viitos- ja kuutosluokkalaiset sitä välipalaa eniten tarvitsevat.

Viisikymmentä senttiä mukaan kouluun ja välipalalle! Koulun tarjoamat välipalat olisivat taatusti terveellisiä.


Keittiöpäällikköä lämmittää, että urheilu- ja Venla-gaalan rinnalla kiitosta vuosien työstä saavat nykyisin myös ruoka-alan ammattilaiset.

Erityisen ilahtunut olen, että television kokki-ohjelmien huumassa arvostusta saavat myös suurkeittiön työntekijät, Pro-gaalassa -palkittu Riekkinen sanoo.


Enkeliporsas:

Arjen työtä on syytä arvostaa. Arjen työntekijät yhteiskuntaa pyörittävät.


Gaalan pystejäkin arvokkaampia hänelle kuitenkin ovat lapsiasiakkailta saadut vilpittömät palautteet.

Kun kaksi pientä lasta käsikädessä koputtaa oveeni ja kiittää päivän lounaasta, se lämmittää sydäntäni.

Ilman heitä minua tai henkilökuntaani ei tarvittaisi, Riikka Riekkinen muistuttaa.


Enkeliporsas:

Ruokailuvälineiden palautusjonossa olen seurannut lasten käytöstä. Lapsen kiitos helähtää aidosti tiskin toisella puolella työskentelevälle keittiön työntekijälle, hymyt ovat silloin herkässä.

Kouluruokailu ei ole pelkkää syömistä, ravinnon ahtaamista, ruokailuun kuuluu olennaisena osana tapakasvatus. Ikäväkseni on todettava, että aivan kaikki lapset kouluun tullessaan eivät hallitse edes alkeellisiakaan ruokailutapoja. Silloin opettajien ja keittiöhenkilökunnan osa on tärkeä, jonkun on opetettava ruokailutavat.

Opettajien on oltava läsnä lasten ruokaillessa. Ei ole hyvä, jos yläkoulujen maikat syövät omissa pöydissään tai opettajienhuoneessa. Lasten sekaan syömään siitä, opettaja on malli yläkoulaisellekin.

Kouluruokailu on yhdessäoloa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti