sunnuntai 30. maaliskuuta 2014

Taas romutetaan rakenteita ja heikoimpia lapsia lyödään

29.3. OAJ:n tiedote


Maan hallituksen kehysriihessä tehdyt päätökset vievät oppimisen tuen niiltä, jotka tarvitsevat sitä eniten. Näin toteaa OAJ tänään lauantaina Suomen erityiskasvatuksen liiton opintopäivillä Vantaalla.

Hallitus päätti kehysriihen yhteydessä, että perusopetuksen koulunkäyntiavustajat luetaan osaksi opettaja-oppilassuhdetta.

– Käytännössä tämä tarkoittaa mahdollisuutta suurentaa erityistä tukea tarvitsevien, pidennetyn oppivelvollisuuden tai vaikeasti vammaisten oppilaiden opetusryhmien kokoa. Nämä ovat ainoita opetusryhmiä, joiden enimmäiskoko on määritelty nykyisessä lainsäädännössä, OAJ:n kehittämispäällikkö Nina Lahtinen sanoo.

Lahtisen mukaan päätös uhkaa heikentää koulutuksellista tasa-arvoa ja kasvattaa oppilaiden eroja osaamisessa.
 Hallitus hakee ratkaisulla 10 miljoonan euron säästöä. OAJ:n laskelmien mukaan summa tarkoittaisi 160 erityisluokanopettajan vähentämistä ja heidän ryhmiensä lasten sijoittamista muihin erityisopetuksen luokkiin. Pääsääntöisesti näissä luokissa on jo avustaja, joten avustajien määrää ei lisättäisi.

– Tämä on yksi tapa rapauttaa opettajien kelpoisuusvaatimuksia ja leikata opetuksen laatua. Kunnat ovat jo lakkauttaneet erityisluokkia. Vain 41 prosenttia tukea tarvitsevista oppilaista on enää erityisluokalla. Vuosina 2010–2013 erityisluokanopettajien määrä vähentyi kolmellasadalla.

OAJ muistuttaa, että erityisluokanopettajilla on työn vaativuuden vuoksi opettajakunnan korkeimmat kelpoisuusvaatimukset.

– Käsittämättömintä esityksessä on, että erityisen tuen oppilailta viedään nyt se tuki, joka tähän asti on ollut heille se tärkein syy erityisluokalle siirtämiseen: kohtuullinen ryhmäkoko ja sen myötä osaavan erityisluokanopettajan antama yksilöllinen tuki, kehittämispäällikkö Nina Lahtinen toteaa.

Suomen erityiskasvatuksen liiton valtakunnalliset opintopäivät ovat tänään lauantaina Vantaalla.


Laitoin tiedotteen OAJ:n sivuilta tänne kokonaan. 

Nyt mennään yli ymmärryksen.

- Koulunkäyntiavustajat luetaan osaksi opettaja-oppilassuhdetta?

- 160 erityisluokanopettajaa lisää kilometritehtaalle?

- Erityisoppilailta viedään pois erityisluokanopettajan antama yksilöllinen tuki?

Enää 41 % erityisoppilaista on erityisluokilla. 

Ei ole vaikeaa päätellä, mitä jäljellä jääville erityisluokille pikkuhiljaa käy. Tätäkö tämä inkluusio on, erityisopetuksen totaalista romuttamista?

Hallituksen kehysriihen mukaan erityisopetuksesta viedään 10 miljoonaa ja perusopetuksen laadun parantamiseen kohdistettuja valtionavustuksia vähennetään 57 miljoonaa euroa.

Todennäköisesti valtion luokkakokoavustus pienenee tai siitä luovutaan kokonaan. Kun luokkakokoavustukset eivät enää sido kuntien käsiä, ryhmäkoot tulevat suurenemaan. Sen jälkeen on helppo irtisanoa ja lomauttaa opettajia. 

Näinkö Suomen koulutuksen kilpailukykyä nostetaan? Ollaan muka huolissaan Suomen Pisa-tulosten laskusta.

Minulle uusi ja järkyttävä tieto on, että vuosina 2010-2013 erityisopettajien määrä vähentyi kolmellasadalla. 

Kun inkluusioon mentiin, Jyväskylän prohvessori ja koulutointen johtajat selittivät opettajille ja lasten vanhemmille, että ei niitä erityislapsia normiluokkiin yksin siirrellä, kun erityisoppilas inklusoidaan, mukaan normiluokkaan tulee erityisopettaja.

Täyttä roskaa. 

Julkinen heitteillejättö on totta. 

8 kommenttia:

  1. Niinpä niin. Itse en syytä tästä päätöksestä tai tästä suunnasta hallitusta (totta kai se täyttää avautuneen pedagogisen tyhjiön taloudelliseksi hyödyksi!) vaan eräitä opetusalan virkamiehiä, useita opetusalan kouluttajia, aina jokaiseen muuotokseen valmista opettajakuntaa ja ammattiliittoamme joka ei tunne sanojen kyllä ja ei eroa, vieläkään. Tämä oppilaiden lumeinkluusio on mennyt läpi em. ryhmien uskoessa omia ja muiden satuja "oppilaan edusta." Minulle eerityisluokka on edelleen yhtä kuin erityisen hyvän tuen ja laajan ja parhaan resurssin luokka. Sellainen luokka maksaa. Nyt siitä ei haluta maksaa. Ei tämä sen kummempaa ole. Monet op.alan ihmiset ovat vakuutttuneita että yleisopetukseen heitetyt oppilaat alkavat uida kun ne siihen veteen heitetään. Luokanopettajan ammattitaito tosin ei muutu er.opettajan ammattitaidoksi noilla lasten sijoituksilla. Mutta mitä väliä sillä on. Se on näin halvempaa ja sehän on lapsen "etu." Kyllä se siellä yhtenä kahdestakymmenestäviidestä tai kolmestakymmenestä seassa menee,. Ja ope sanoo: joo, mä otan totta kai kaikki ongelmat huomioon ja räätälöin ihan henkilökohtaisen suunnitelman hänelle, hyvin tää varmaan menee.

    Jorma

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minä syytän myös hallitusta.

      Ammattiliitto ei ole lopettanut yhtään erityisluokkaa tai erityisluokanopettajan virkaa.

      Kunnat ovat.

      Poista
  2. Hallitus on lakkauttanut, totta, mutta mainitsemani ryhmät, ennen muuta opetusalan "jyväskylän dosentit" ovat avanneet tietä ja keksineet/osoittaneet perusteita kaikelle tälle. Ei yhdelläkään politiikolla olisi ollut rotia avata peruskoulun ideaa ilman näitä viideskolonnalaisia. Opettajakunnnan ja liiton tehtävä olisi ja on sitten olla se STOP. Itse olen kokenut olevani pitkään muutosvastarantainen tai muuta muka väärää tässä inkl. asiassa mutta viime aikoina er.oppilaiden vanhemmat ovat olleet samoilla linjoilla.
    Jorma

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olet oikeassa "jyväskylän dosenttien" suhteen.

      Vantaalla erityisoppilaiden liikehdintä on kovaa, he ovat jo organisoituneet ja pitäneet julkisia keskustelutilaisuuksia.

      Poista
    2. Järkyttävää muutosvastarintaisuutta ;)

      Poista
    3. :)

      Tarkoitin tietenkin:

      Vantaalla erityisoppilaiden vanhempien liikehdintä...

      Poista
  3. Joo anonyymille, hassuhan tuo on tuo termi muutosvastarinta.

    Muistan kun se tuli opetusalan jargon-sanakirjaan kauan sitten, sehän oli monelle konsultille ja "uudistajalle" täsmäase pitää osa opettajista hiljaisena.
    Niin läpinäkyvän simppeli on tää meidän ala että kritiikki on tervetullutta, hyvää ja hienoa, jos se kohdistuu johonkin "vanhaan" ja kritiikki on ikävää, väärää ja muutosvastarintaa, jos se kohdistuu johonkin "uuteen." Mutta näillä vähäisillä logiikan ja järjen lahjoilla on mentävä, täälläkin.

    Jorma

    VastaaPoista
  4. Nyt pitää lanseerata uusi termi: pysyvyysvastarinta - tällä tarkoitetaan kaikkia yrityksiä horjuttaa hyvää ja toimivaa, niin että tilalle tuodaan halpamaisia korvikkeita ja vastikkeita. Joka kerran, kun joku hallintovirkamies ehdoittaa jotain heikkoa tai riskialtista, se tulee heti leimata pysyvyysvastarintaiseksi toiminnaksi - muutoksia vain muutoksen vuoksi.

    t. Ville Hurmalainen

    VastaaPoista