keskiviikko 24. elokuuta 2011

Koulu ei ole vankila

Iltalehti 24.8.

Koulupoika kuristi toisen tajuttomaksi

13-vuotias koulupoika kuristi rajusti toista poikaa kesken koulupäivän syntyneessä tappelussa Sastamalassa Pirkanmaalla.

Kuristetuksi joutunut 13-vuotias poika menetti hetkeksi tajuntansa ja hänet vietiin ambulanssilla sairaalaan. Koulun rehtorin mukaan hänelle ei kuitenkaan tullut pysyviä vammoja.

Kuristaminen tapahtui tiistaina päivällä Sylvään koululla Sastamalassa. Välitunnilla syntynyttä tappelua ja kuristamista oli seuraamassa iso joukko koulun oppilaita, jotka eivät puuttuneet tilanteeseen.

Rehtori Jari Anderssonin mukaan tilanne alkoi molempien osapuolten haukuttua toisiaan. Tämän jälkeen pojat ryhtyivät tappelemaan ja tarttuivat toisiaan kurkuista kiinni.

- Ympärillä olleiden nuorten reaktio hämmästyttää. He nauroivat vieressä, Andersson sanoo.

Rehtorin mukaan tilanne selvitetään tarkasti koulussa.

- Sellaista legioonaa valvojia ei ole, että oppilaita pystyttäisiin joka hetki vahtimaan ja tällaiset tilanteet estämään, rehtori toteaa.

Nykytrendi on, että kouluväkivalta lemahtaa helposti julkisuuteen, mikä luo kuvaa, että kouluväkivalta olisi lisääntynyt. En tiedä, mikä on tilanne, ja onko ennen vanhaan väkivaltatapauksia edes tilastoitu.

Koulun pihoilla välituntivalvonnnassa enää harvoin olen joutunut erottelemaan tappelevia poikapareja. Ennen sellainen oli arkipäivää.

Minulla on sellainen tuntuma, että ne harvat väkivaltatapaukset, joita on esiintynyt, ovat raaistuneet. Voidaan puhua silmittömästä väkivallasta.
Sylvään koulun kuristamistapaus on oiva esimerkki silmittömästä väkivallasta, ei pysähdytä, jatketaan kuristamista miltei loppuun saakka. Enää ei noudateta "sääntöjä".

Kun koulussa tapahtuu ikäviä, rehtori "joutuu framille" selittelemään. Rehtori Jan Andersson kertoo ilmeisesti kuten on tapahtunutkin. On rehtoreita, jotka vastaavissa tapauksissa kieltäytyvät puhumasta tai kaunistelevat asioita. Niin ei saa tehdä.

Andersson toteaa, että ympärillä olevien puuttumattomuus hämmästyttää. He vain nauroivat vieressä, vaikka oppilastoveri oli tukehtumaisillaan. Mistä tämä kertoo?

- Ympärillä olleiden nuorten reaktio hämmästyttää. He nauroivat vieressä.

- Sellaista legioonaa valvojia ei ole, että oppilaita pystyttäisiin joka hetki vahtimaan ja tällaiset tilanteet estämään, rehtori toteaa.

Anderssonin kommentit olivat realistisuudessaan loistavia. Moni pelkurireksi olisi todennut, että pitäisi lisätä valvontaa. Normaalivalvonnan pitäisi riittää. Pelkurireksi ei olisi kertonut ympärillä nauravista oppilaista yhtään mitään. Hän olisi peittelemällä suojellut "koulunsa mainetta".

Koulu ei ole vankila, eikä sitä saa sellaiseksi tehdä. Pitää ymmärtää, että koulu on kuin pienoisyhteiskunta, jossa kaikenlaiset ihmiset kohtaavat toisensa. On tultava toimeen kaikkien kanssa.

Kun koulu päättyy, alkaa ihmisten todellinen eriytyminen toisistaan. Alkaa syntyä erilaisia "pienoisyhteiskuntia" omine arvoineen, "mun maailmoja".

Elämme hyvin sekulaaria aikaa, joskus tuntuu, että joka toinen vastaantulija on luonut oman uskontonsa. Ei ole enää yleistä auktoriteettia, jonka perässä kuljettaisiin. Ei ole enää yhteisiä arvoja.

Joku luo uskontonsa iduista, joku joogasta, joku maan palvonnasta, mitään inhimillistä rajaa ihmisen keksimiskyvylle ei näytä olevan. Haetaan ääritiloja.

Yksi järkyttävimmistä on väkivaltauskonto. Uskotaan väkivallan kaikkivoipuuteen. Julkisuuteen putkahtelee käsittämättömiä paloittelumurhia tai rikoksen uusijoita, jotka ketjuttavat raakoja ihmistappoja.

Tyypillinen väkivaltauskonnon esimerkki on Oslon Utöyan massamurha. Olettaa voi, että häiriintyneet lapset tai nuoret saavat esimerkkiä jostakin.

Todennäköisesti Sylvään koulun tapauksessa kuristavalle pojalle tuli päähän musta aukko, minne hän kuristaessaan sukelsi.

8 kommenttia:

  1. Tärkeä ja vaikea teema. Meidän on raivattava kouluun arkeen tilaa kasvatukselle, sellaiselle, jossa lapsia opetetaan ohjaamaan omaa tahtoaan. Komulaisen Antin sanoin: nyt on aika pitää naureskelijoille kirkkoa.

    VastaaPoista
  2. Oivallisesti todettu: "kuristavalle pojalle tuli päähän musta aukko, minne hän kuristaessaan sukelsi." Juuri noin tapahtui, kun ei ole kotonakaan opetettu hillitsemään tunteita, vaan on saanut kaiken heti nyt ja minulle! Koulun lisäksi vanhemmille todellista vastuuta kasvatuksesta.

    VastaaPoista
  3. "Elämme hyvin sekulaaria aikaa, joskus tuntuu, että joka toinen vastaantulija on luonut oman uskontonsa. Ei ole enää yleistä auktoriteettia, jonka perässä kuljettaisiin. Ei ole enää yhteisiä arvoja."

    Sitä saa mitä tilaa. Sitä sanotaan uskonnonvapaudeksi, monikulttuurisuudeksi ja moniarvoisuudeksi. Se on juuri sitä itseään.

    VastaaPoista
  4. Ano...osittain näin on...mutta ei moniarvoisuus tarkoita, että kaikenmaailman väkivalta hyväksyttäisiin...

    VastaaPoista
  5. Jos ei ole mitään yleispäteviä arvoja eikä mitään autoritatiivista normia, tällöin pienin yhteinen nimittäjä on fyysinen väkivalta. Sillä ei ole merkitystä, onko se hyväksyttävää: merkitystä on vain sillä, että se on keino ajaa oma tahto läpi ja keino muodostaa ihmiselle luontainen hierarkia. Väkivalta on kaikkein triviaalein auktoriteetin ja nokkimisjärjestyksen muodostamisen väline.

    VastaaPoista
  6. Ano...kyllä näin on. Tulee mieleen "Kärpästen herra".

    Onneksi emme ole vielä aivan tuossa pisteessä. Utöyan tapahtumat yhdisti norjalaisia. Yhteiset arvot nousivat pintaan.

    Onneksi väkivaltauskonto on vielä ääri-ilmiö.

    VastaaPoista
  7. Ruukinmatruunan on pakko todeta, että peruskoulu - ja ylipäänsä kaikki sellaiset laitokset, missä lapset joutuvat olemaan keskenään väkisten - ovat enemmän tai vähemmän suoraan kirjasta "Kärpästen herra". Ruukinmatruunan vanhalta peruskoululuokalta kiusattiin eräs poika itsemurhaan. Siitä on alun kolmattakymmenettä vuotta, eikä kulu päivääkään etteikö tuo tapaus tulisi mieleen.

    Lapset ovat pieniä psykopaatteja. He ovat petoja toisilleen, ja lasten maailma on paljon karmeampi, julmempi ja raadollisempi kuin aikuisten ikinä. Koulukiusaaminen on tapa luoda hierarkioita ja arvojärjestyksiä, ja kiusaaminen on tapa suosituille lapsille vahvistaa omaa asemaansa tässä nokkimisjärjestyksessä. Kyse on aivan samanlaisesta laumakäyttäytymisestä kuin millä tahansa laumaeläimillä.

    Kiusaaminen on ihmiselle lajityypillistä toimintaa, eikä sitä saada kitketyksi pois. Ruukinmatruuna ei ole lainkaan hämmästynut siitä, että toiset lapset vain nauroivat. Hän on analysoinut omaa käytöstään aikoinaan sivustakatsojana. Ainoa ohje, minkä ruukinmatruuna voi kiusatuille antaa on, että opetelkaa tappelemaan ja opetelkaa lyömään takaisin. Kristillinen etiikka on varma tie tuhoon, ja väkivalta on toisinaan ratkaisu, vaikka aikuiset toisin väittävät.

    Panu Höglund kirjoittaa varsin hyvin aiheesta "Koulu on vankila ja niin sen tuleekin olla". Koulussa sosiaaliset suhteet ovat hyvin samankaltaisia kuin vankilassa, ja aikuiset ovat täysin hyödyttömiä tässä asiassa.

    VastaaPoista
  8. Todennäköisesti Sylvään koulun tapauksessa kuristavalle pojalle tuli päähän musta aukko, minne hän kuristaessaan sukelsi.

    Ei tullut. Sensijaan hän koki valtavan adrenaliini- ja endorfiiniryöpyn. Hän koki itsensä voimakkaaksi ja valtautuneeksi kuristaessaan kaveriaan. Hän tiesi täsmälleen mitä hän oli tekemässä, ja hän tiesi että hänen asemansa lastenvälisessä hierarkiassa nousisi nyt sinne hierarkian huipulle.

    Tästä on kyse. Hännättömän pahantahtoisen aggressiivisen apinan nimeltä Homo sapiens laumahierarkiasta ja sisäisistä kamppailuista. Ei muusta.

    Todettakoon vielä, että aseistariisunta ja asekontrolli toimii ainoastaan rikollisten ja öykkärien hyväksi. Jos oma lapsi joutuisi kiusaamisen kohteeksi, oikea ratkaisu olisi viehdä hänet nyrkkeilysalille tai dojolle ja opettaa häntä vastaamaan samalla mitalla kiusaamiseen.

    VastaaPoista