Suomalaisessa koulutuksessa on voimaa.
HS 13.9.
OECD-vertailu: Koulutus tuo lisää palkkaa
1. Koulutus – etenkin korkeakoulutus – lisää ansioita, käy ilmi OECD:n tiistaina julkistamasta koulutusvertailusta.
Korkea-asteen eli ammattikorkeakoulun tai yliopiston käyneet tienasivat OECD-maissa vuonna 2009 keskimäärin yli 50 prosenttia enemmän kuin toisen asteen eli lukion tai ammattikoulun käyneet.
Koulutustasosta riippumatta ero sukupuolten välillä näkyi palkkatasossa.
Koulutus – etenkin korkeakoulutus – lisää ansioita, käy ilmi OECD:n tiistaina julkistamasta koulutusvertailusta.
Enkeliporsas:
Yhteiskunnan suurin tuki ihmiselle tulee koulutuksen muodossa. Mitä enemmän ihminen kouluttautuu, sitä enemmän häntä tuetaan.
Lääkärin ja diplomi-insinöörin koulutuskustannukset yhteiskunnalle ovat aivan eri luokkaa kuin vaikkapa parturi-kampaajan.
Aikaisemmin työelämään menneet nuoret alkavat heti kustantaa verotulojen muodossa korkeakouluopiskelijoita. OECD:n tutkimuksen mukaan koulutuksen hyöty palkkapussin suuruuteen on järkyttävän suuri, yli 50 prosenttia!
Koulutus on todellakin investointi yksilön tulevaisuuteen sekä henkisesti että rahallisesti
2. Koulutustasosta riippumatta ero sukupuolten välillä näkyi palkkatasossa.
Suomessa naisten palkat olivat 79 prosenttia miesten palkoista, mikä on kutakuinkin OECD-maiden keskiarvo. Tasa-arvoisimmalta näyttäisi Slovenia, jossa naisten palkka yltää 93 prosenttiin miesten palkasta.
Enkeliporsas:
Pohjoismaisessa Suomessa miesten ja naisten palkkakuilu on OECD:n keskitasoa, mikä on häpeätahra. Emme ole niin tasa-arvoisia kuin yleisesti luullaan.
3. Vertailusta käy ilmi, että Suomessa etenkin nuorten koulutustaso on korkea.
Korkea-asteen tutkinnon suorittaneita oli toissa vuonna 36 prosenttia 25–34-vuotiaista.Tosin esimerkiksi Norjassa tuo osuus oli vielä korkeampi, 45 prosenttia. Vastaava osuus OECD-maissa oli keskimäärin 28 prosenttia.
Enkeliporsas:
OECD:n mittarit ovat monissa eri yhteyksissä tuoneet esiin, että suomalaisten nuorten koulutustaso on melkoinen etu, joka nostaa meidän kilpailukykyämme muihin maihin verrattuna.
Kun katsotaan vanhempia ikäluokkia eli 55–64-vuotiaita, vastaava osuus oli Suomessa alle 15 prosenttia. Se kertoo siitä, että koulutustaso on kohonnut.
Enkeliporsas:
Suomessa ensimmäinen askel tasa-arvoiseen koulutukseen oli peruskouluun siirtyminen. Vanhemmat ikäluokat kärsivät rinnakkaiskoulujärjestelmästä. Alle puolet yllä 55-64 vuotiaista kävi oppikoulua, joka mahdollisti väylät korkeakouluihin ja yliopistoihin.
Peruskoulun yhteiskunnallinen tasaava voima on ollut valtava. Nyt periaatteessa kaikilla on mahdollisuus.
Ikävää vain, että syrjäytyminen on Suomesssakin alkanut periytyä. Syrjäytymisen ehkäiseminen on koulutusjärjestelmämme suurin tulevaisuuden haaste.
4. Suomalaisnuoret ovat pitkään koulutuksessa. Esimerkiksi 20–29-vuotiaista yli 40 prosenttia oli koulunpenkillä, kun vastaava osuus OECD:ssä oli 26 prosenttia.
Myös 30–39-vuotiaista Suomessa koulua käy vielä 15 prosenttia, kun OECD:n keskiarvo on kuusi prosenttia.
Enkeliporsas:
Raimo Sailaksen ja kumppaneiden mielestä osa suomalaisnuorista käy koulua liian pitkään. Suomen kilpailukyky ei ole kärsinyt pitkistä kouluttautumisajoista, päinvastoin.
( HS 7.9. Suomen kilpailukyky on kohentunut viime vuodesta. Maailman talousfoorumin WEF:n kilpailukykyvertailussa Suomi on noussut sijalle neljä viime vuoden seitsemänneltä sijaltaan. WEF kehuu Suomea etenkin koulutuksen ja innovaatioiden huippuosaajaksi.)
Koulutus on suomalaisen kilpailukyvyn ykkösnyrkki.
5. Suomalainen peruskoulu on tunnetusti tehokas. Tuoreimmankin vertailun mukaan kustannukset ovat kohtuulliset ja tuntimäärä pienehkö.
Vain Puolassa ja Virossa pakollisten oppituntien määrä on pienempi kuin Suomessa.
Vuonna 2009 olivat 7–14-vuotiaat saaneet keskimäärin 7 000 opetustuntia, kun Italiassa määrä oli jopa yli 8 000.
Suomalaiskouluissa opetusta oli noin 6 000 tuntia.
Enkeliporsas:
Tämä on hämmentävää.
Olemme OECD:n PISA-rankingissa kärkisijoilla niin äidinkielessä, matematiikassa kuin luonnontieteissäkin. Matematiikkaan kulutetaan Suomen peruskouluissa noin nelisen viikkotuntia, se on vähän verrattuna tiettyihin Aasian maihin.
Joskus tuntuu, että olemme liiankin tehokkaita. Peruskoululaisen viikkotuntimäärät luokilla 5.-9. ovat kansainvälisesti ajatellen matalat.
Mitä saisimmekaan aikaan, jos matematiikkaa olisi tunti päivässä? Liikuntaa on meillä todella vähän, vain 2-3 viikkotuntia.
Loppuun laitan kuvan vuoden 2009 PISA-testeistä.
Hmmm...mikä on Kiinan todellinen sijoitus? He ottivat tutkimukseen vain vahvat talousalueensa. Suomi taistelee kovasti Korean ja Singaporen kanssa. Eikä ole mikään ihme, että britit, yhdysvaltalaiset ja saksalaiset ovat paniikissa.
Kannattaa käydä Harjulan kampuksella
-
Yksi minulle uskotuista maisteriharjoittelijoista suorittaa viimeisiin
opintoihinsa kuuluvaa opetusharjoittelua Järvenpään Harjulan koulussa.
Koulu kutsuu ...
Tärkeä aihe.
VastaaPoista1. Suomi on ainoita maita, joissa jokainen voi opiskella yliopistossa lähes kustannuksitta. En ylety tapaasi nähdä tämä asia epätasa-arvona.
2. Jos jokin seikka palkka-asetannassa tuntuu minusta oikeudenmukaiselta- se on nimenomaan koulutus.
3. Olemme myös sukupuolten tasa-arvon suhteen maailman mallimaita. Siitä pitäisi olla ylpeä?
4. Tasa-arvoisen koulutuksen ensimmäinen poiju taitaa olla paljon kauempana kuin vuodessa 1972. Peruskouluun johtaneen tikkaan välttämättömiä askelmia ovat olleet mm. yhteiskoulut, oppivelvollisuus ja kunnalliset keskikoulut...
5. Jesuiitat oivalsivat jo 1500-luvulla, että oleellista ei ole koulupäivän pituus (keskiajalla jopa 18 t/päivä). He lyhensivät koulupäivää oleellisesti. Paljon tärkeämpää on tehdä se mitä tehdään innolla.
Tsemia
Martti...
VastaaPoista1. Kuvasin esimerkilläni vain sitä, että harvoin tullaan ajatelleeksi, kuinka hyvä investointi koulutus on. En ajattele ollenkaan ilmaista yliopistokoulutusta epätasa-arvona, päinvastoin.
2. Tuo 50 prosenttia tulee OECD:n keskiarvoista, ei Suomen yliopistokoulutus anna vastaavaa hyötyä. Koulutus on hyvä palkan peruste.
3. Olen samaa mieltä, mutta en ole ylpeä siitä, että olemme sukupuolten välisessä palkkakuilussa OECD:n keskitasoa, en ollenkaan.
OECD:n keskiarvoon vaikuttavat sellaiset maat kuten Meksiko, Chile, Kreikka, Portugali ja Turkki. Suomen viitekehys ei voi olla OECD:n keskiarvo, vaan Pohjoismaat, Alankomaat, Saksa ym. maat.
4. Näin on, mutta nykyinen koulutuksellinen tasa-arvo tuli peruskoulun myötä. Kaikilla perheillä ei ollut rahaa lähettää lapsiaan esim. oppikouluun. Lauseessani sana "ensimmäinen" oli väärä
5. Innosta olet oikeassa, mutta kyllä minä kaipaan paria liikuntatuntia viikossa lisää jo kansanterveydellisistä syistä, eikä siihen yhteen matikan tuntinkaan kukaan oppilas kuole.
Tsemiä myös!
Asking questions are truly good thing if you are not understanding something totally, but this paragraph provides nice understanding yet.
VastaaPoistaHere is my web blog :: terry bandy
Hi, Neat post. There's a problem along with your site in web explorer,
VastaaPoistacould test this? IE nonetheless is the market leader and a big part of other folks will pass over
your wonderful writing because of this problem.
Also visit my blog post ... NY
Hey! I know this is kinda off topic however I'd figured I'd
VastaaPoistaask. Would you be interested in exchanging links or maybe guest writing a blog article or vice-versa?
My blog addresses a lot of the same topics as yours and I believe
we could greatly benefit from each other.
If you might be interested feel free to shoot me an email.
I look forward to hearing from you! Great blog by the way!
Visit my web page - Get Away Today Julie Smith
Hi, i tink that i saw you visited my weblog so i came
VastaaPoistato “return the favor”.I'm attempting to find things to improve my website!I suppose its ok to use some of your ideas!!
nino v tinari
Greetings from Los angeles! I'm bored to tears at work so I decided to browse your website on my iphone during lunch break.
VastaaPoistaI love the knowledge you present here and can't wait to take
a look when I get home. I'm amazed at how fast
your blog loaded on my mobile .. I'm not even using WIFI, just
3G .. Anyhow, wonderful blog!
Here is my web site; bradley kurgis